Påföljd för smitning, vårdslös körning samt vållande till kroppsskada.

zemet
3 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

Tjenare!

En kompis till mig körde på en gata i centrum på en liten stad och hade en moped bakom sig som låg förnära förlänge enligt min kompis.

Han ville då ge mopedisten en läxa och tvärnitade med sin stora Grand cherokee vilket såklart resulterade i att mopedisten körde in i bilen.

Efter att detta inträffade så såg han att moppekillen reste sig. Och efter det körde min kompis hem. Vittnen på platsen såg dock regnr osv och han erkännde allt detta i förhör med polisen.

Rättegången börjar denna veckan.

Han har enligt lokalpressen erkänt smitning, vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i trafik.
Enligt lokalpressen fick moppepojken handledsfrakturer på bägge handleder.


Min kompis har alltid behövt extra hjälp i skolan och har ett antal diagnoser samt jobbar på samhall.
Är dessa diagnoser att se som en förmildrande omständighet?

Vad är en trolig påföljd för detta?
Smitning och vårdslöshet bör ju innebära att han blir av med körkortet. Hur länge? Dem har inte tagit körkortet ännu iaf.

Jag gissar att eftersom han är ostraffad sedan tidigare och har dessa diagnoser att han får samhällstjänst, får betala ett skadestånd på typ 30K och blir av med körkortet minst 1 år.

Någon som har erfarenhet från liknande fall?

Senast redigerat av zemet (4 oktober 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
spillolja
3 oktober 2018 · 4 020 Inlägg

vad jag kan få det till är kroppskadan egenvållat , blir man åtalad för att orsakat skada på sig själv ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
3 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

spillolja skrev:
vad jag kan få det till är kroppskadan egenvållat , blir man åtalad för att orsakat skada på sig själv ?

Menar du att moppekillens handledsfrakturer skulle vara egenvållade för att han inte höll avstånd eller hur tänker du då?

Kanske är jag som uttrycker mig otydligt?

Senast redigerat av zemet (3 oktober 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
spillolja
3 oktober 2018 · 4 020 Inlägg

Det framgick inte klart och tydligt om det är moppekillen eller föraren av "cherokee:n" är vållande

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
3 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

Cherokee föraren är vållande då han medvetet tvärnitat för att lära moppepojken en läxa

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
viccoA
3 oktober 2018 · 3 109 Inlägg

Svårt att säga, tror inte din gissning är helt fel.

Meaganeowner
3 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

En sak är säker....

Bilens förare kanske var tvingad av trafiksituationen att bromsa.
Typ katt, barn, bromsande framförvarande bil e t c. Planerar att parkera, svänga o s v.
Kan vara nog så kämpigt att säga för vem som helst i efterhand, om man misstänks för nåt.

Kanske han t o m blev stressad av att ha ett fordon bakom sig att ta hänsyn till i en stressande trafiksituation.
Ska moppen köra om, vill han mig något, varför ligger han så nära o s v?

Försäkringsbolagen godtar inga egna erkännande. De utreder själva vem som är vållande till skada o s v.

Erkännande till ordningsmakten är väl heller inte nåt giltigt, föränn efter ev dom?
Stressade inblandade kan ju säga vad som helst.
Och erkännande i och till media kan man glömma.

Efter vad som återges i första inlägget, inser alla att det är moppeföraren ensam som orsakat en stressande och farlig trafiksituation. Man ska hålla avstånd.
En olycka jade aldrig kunnat inträffa om avståndet till framförvarande varit tillräckligt.
Tar för givet att moppeföraren hadde giltigt förarbevis.

Att mopedisten körde i framförvarande bil, beror helt och hållet på att han inte hållit nödvändigt avstånd till framförvarande fordon. Ej heller tagit hänsyn till rådande trafikförhållande.

Hastighet, bromssträcka, nonchalans, ej följt trafikregler för framförande av fordon e t c.

Klart det är föraren på bakomvarande fordon  som är vållande till skada.

Moppeföraren är skyldig till vårdslöshet i trafik! och ska ersätta ev skador på bil och övrigt såsom psykiskt lidande mm.

Jag skulle kunna säga vad som helst i en stressande situation. Och kompisens
bekymmer med div diagnoser, talar väl för detta.
Hur kan man överhuvudtaget tänka något annat?
Killen har ju körkort! Kanske en tolkningsfråga vad han menade med inbromsning?

Smitning? Från en olycka som någon annan orsakat genom att inte hålla avstånd.

Begär prövning! Detta är inte rätt! Kanske
t o m en tidningsanka!

Skaffa en bra advokat omgående!!!
Har väl rättsskydd i försäkringen.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 oktober 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2018 · 13 736 Inlägg

Antar att han inte är så där jätte smart så han erkände garanterat att han bromsade med flit..    Får hoppas att han får 1års fängelse.. Fängelse är helt klart med i straffskalan men aldrig dömd förut och har jobb och allt så blir det nog böter och indraget körkort i 12nånader eller nått sånt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Meaganeowner
3 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Och moppeföraren då?
Brott mot trafikregler mm,  som det ser ut..

Vilken påföljd gissar du på?


Personligen tror jag inte på
"Fri fart för ett fritt folk!"

Då får vi antagligen se fler sådana här olyckor, då folk inte hinner bromsa i tid.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 oktober 2018)

Low
3 oktober 2018 · 3 306 Inlägg

Att göra så för att läxa upp någon o sedan till o med åker iväg bara för att han såg att mopedlisten reste sig upp är riktigt dumt!

Många som krachar tex mc förare kan resa sig upp o gå en bit även om de är svårt skadade.


Hoppas han åker dit ordenligt.

Meaganeowner
3 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Ja, så drar Vi på nytt förhastade slutsatser...

Eller hur var det nu? Vem sa vad, och i vilken situation?
Har ännu inte sett eller hört något från de inblandade.


F ö var det TS som i tråden påstod:

"Han ville då ge mopedisten en läxa och tvärnitade med sin stora Grand cherokee vilket såklart resulterade i att mopedisten körde in i bilen."
M a o inte någon av de inblandade.


Snart ligger det väl en film på tuben... med nån utklädd till sankteper, med svart huva o lie.

Ööööh ursäkta...  får hoppas TS hör av sig.
Inga fler inlägg från min sida innan dess.

Lev väl, kör försiktigt.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 oktober 2018)

spillolja
3 oktober 2018 · 4 020 Inlägg

Föraren av vanen om han döms blir troligen kaffepengar i Böter och max 4 månader utan körkort, men kan lika gärna bli frikänd
http://trafikjuristen.se/korkortingripa … lelse4.htm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
3 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En sak är säker....

Bilens förare kanske var tvingad av trafiksituationen att bromsa.
Typ katt, barn, bromsande framförvarande bil e t c. Planerar att parkera, svänga o s v.
Kan vara nog så kämpigt att säga för vem som helst i efterhand, om man misstänks för nåt.

Kanske han t o m blev stressad av att ha ett fordon bakom sig att ta hänsyn till i en stressande trafiksituation.
Ska moppen köra om, vill han mig något, varför ligger han så nära o s v?

Försäkringsbolagen godtar inga egna erkännande. De utreder själva vem som är vållande till skada o s v.

Erkännande till ordningsmakten är väl heller inte nåt giltigt, föränn efter ev dom?
Stressade inblandade kan ju säga vad som helst.
Och erkännande i och till media kan man glömma.

Efter vad som återges i första inlägget, inser alla att det är moppeföraren ensam som orsakat en stressande och farlig trafiksituation. Man ska hålla avstånd.
En olycka jade aldrig kunnat inträffa om avståndet till framförvarande varit tillräckligt.
Tar för givet att moppeföraren hadde giltigt förarbevis.

Att mopedisten körde i framförvarande bil, beror helt och hållet på att han inte hållit nödvändigt avstånd till framförvarande fordon. Ej heller tagit hänsyn till rådande trafikförhållande.

Hastighet, bromssträcka, nonchalans, ej följt trafikregler för framförande av fordon e t c.

Klart det är föraren på bakomvarande fordon  som är vållande till skada.

Moppeföraren är skyldig till vårdslöshet i trafik! och ska ersätta ev skador på bil och övrigt såsom psykiskt lidande mm.

Jag skulle kunna säga vad som helst i en stressande situation. Och kompisens
bekymmer med div diagnoser, talar väl för detta.
Hur kan man överhuvudtaget tänka något annat?
Killen har ju körkort! Kanske en tolkningsfråga vad han menade med inbromsning?

Smitning? Från en olycka som någon annan orsakat genom att inte hålla avstånd.

Begär prövning! Detta är inte rätt! Kanske
t o m en tidningsanka!

Skaffa en bra advokat omgående!!!
Har väl rättsskydd i försäkringen.

Ja du har rätt i det du säger, moppekillen har helt klart gjort fel.

Men min kompis sade något i stil med detta i förhöret: " Han låg bakom mig alderless för nära för länge så jag tvärnitade för att jag tröttnade på honom"

Men en advokat borde kanske få honom att dra tillbaka sitt erkännande angående att han bromsade med flit. Men han avvek ju sedan från platsen utan att lämna namn eller nummer eller ens prata med moppekillen. Inte heller ringde han polisen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
3 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

Low skrev:
Att göra så för att läxa upp någon o sedan till o med åker iväg bara för att han såg att mopedlisten reste sig upp är riktigt dumt!

Många som krachar tex mc förare kan resa sig upp o gå en bit även om de är svårt skadade.


Hoppas han åker dit ordenligt.

Håller med till 100%.

Frågan är ju dock vad påföljden kan tänkas bli.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
3 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

Growe skrev:
Antar att han inte är så där jätte smart så han erkände garanterat att han bromsade med flit..    Får hoppas att han får 1års fängelse.. Fängelse är helt klart med i straffskalan men aldrig dömd förut och har jobb och allt så blir det nog böter och indraget körkort i 12nånader eller nått sånt

Yes han erkände direkt i förhör att han bromsade med flit.

Jag tror på samma påföljd som dig men har inget exempel att basera det på.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
3 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

spillolja skrev:
Föraren av vanen om han döms blir troligen kaffepengar i Böter och max 4 månader utan körkort, men kan lika gärna bli frikänd
http://trafikjuristen.se/korkortingripa … lelse4.htm

Dedär var en bra lista:)

Antar att det går under allvarlig smitning då det ledde till personskador.

Så 4-6 månader utan körkort för smitningen då.

Vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik borde ge ungefär samma skala kan jag tänka mig.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Meaganeowner
3 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Något haltar.

Inte fasen kan det vara ok att köra på någon bakifrån.

Bil, buss, cyklist, mor med barvagn o s v.

Då är det fel på avståndet till framförvarande!

zemet
3 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Något haltar.

Inte fasen kan det vara ok att köra på någon bakifrån.

Bil, buss, cyklist, mor med barvagn o s v.

Då är det fel på avståndet till framförvarande!

Normalt sett har du ju rätt. Jag har däremot hört historier om att det är den som bromsat som bedömts som vållande.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Low
3 oktober 2018 · 3 306 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Något haltar.

Inte fasen kan det vara ok att köra på någon bakifrån.

Bil, buss, cyklist, mor med barvagn o s v.

Då är det fel på avståndet till framförvarande!

Såklart inte, men nu när han gjorde för läxa upp någon bara för att, så är det ju inte okej heller hur?

Man kan stanna säkert o prata med mopedlisten eller vadsom, men göra så på någon som sittter på 2 hjul o oskyddad, o kanske ung..

Han kan inte ens ska ha någon körkort ens.

Undra hur han hör när det är högerregel? Kör han på mopederna också bara för mopedföraren gjorde fel?

Meaganeowner
3 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

.

Så om det hade kommit en cyklist eller ett barn framför mig, vad skulle jag då för säkerhets skull ha gjort?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang