Ford Focus 2003 som bara går på 3 cylindrar

kontakt
4 oktober 2018 · 5 Inlägg

Helt ny här och kan väldigt lite om bilar, jag har lämnat in min Ford Focus -03 på en bilmek då den går för jäkligt. Går att starta men hoppar typ fram.
Idag ringde bilmeken och sa att den bara går på 3 cylindrar och att det bara är att skrota bilen för det kostar mer att laga än vad den är värd.

Jag har bytt bromsar, generator, tändspole, tändstift och en jäkla massa annat, redan lagt 5-6 lax på den. Den är rostfri och i fint skick, gått 14000 mil.

Jag får dock höra från andra håll att man visst kan laga cylindrar, för inte sjukt mycket pengar (denne hade lagat en för 5000kr), så jag undrar - GÅR det och är det 5-10' eller 25' man snackar om?

Jag tycker det känns trist att skrota den när den är i fint skick och jag lagt en hel del pengar på nya delar.

Tacksam för svar!

Mack Forum- och sitemoderator
4 oktober 2018 · 26 149 Inlägg

Meken sa ingenting om varför den går på bara tre cylindrar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
kontakt
4 oktober 2018 · 5 Inlägg

Mack skrev:
Meken sa ingenting om varför den går på bara tre cylindrar?

Nope, tyvärr inte.

Men jag kan ju givetvis fråga imorgon, och jag vill gärna ha priset på att laga den även om det är över värdet på bilen.
Jag lägger hellre 10' på att laga denna bilen än köper en ny för 10'.

Utmarks-Loke
4 oktober 2018 · 5 840 Inlägg

Om det nu blir så dyrt så måste det ju vara saknad kompression på en cylinder, vad annars skulle det kunna vara? Tänddelar eller en defekt spridare kostar inte så mycket

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2018 · 17 478 Inlägg

kontakt skrev:
Helt ny här och kan väldigt lite om bilar, jag har lämnat in min Ford Focus -03 på en bilmek då den går för jäkligt. Går att starta men hoppar typ fram.
Idag ringde bilmeken och sa att den bara går på 3 cylindrar och att det bara är att skrota bilen för det kostar mer att laga än vad den är värd.

Jag har bytt bromsar, generator, tändspole, tändstift och en jäkla massa annat, redan lagt 5-6 lax på den. Den är rostfri och i fint skick, gått 14000 mil.

Jag får dock höra från andra håll att man visst kan laga cylindrar, för inte sjukt mycket pengar (denne hade lagat en för 5000kr), så jag undrar - GÅR det och är det 5-10' eller 25' man snackar om?

Jag tycker det känns trist att skrota den när den är i fint skick och jag lagt en hel del pengar på nya delar.

Tacksam för svar!

Tändspole? Är det inte en per cylinder? De brukar ge upp. Kostar i princip inget att byta. Sen är frågan när bilen fick ny kamrem... Kan vara dags. Bilen är värd ca 10k och en gyllene regel är att om den kostar mer än halva värdet så skrot. Om bilmeken vill köpa bilen billigt "för att hjälpa dig" så är nog felet enkelt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om det nu blir så dyrt så måste det ju vara saknad kompression på en cylinder, vad annars skulle det kunna vara? Tänddelar eller en defekt spridare kostar inte så mycket

Jag tycker att TS ska ta kompprov för att inte bli blåst..
På biltema kan han köpa ett set för runt 200, så det är inte så dyrt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kontakt
4 oktober 2018 · 5 Inlägg

Jag tänker åka dit och prata med honom för att få exakt koll på vad som felar.
Jag uppfattar honom som reko och han hjälper mig just nu fint med min andra bil till vettiga priser.

Återkommer!

kontakt
4 oktober 2018 · 5 Inlägg

bilknuffaren skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om det nu blir så dyrt så måste det ju vara saknad kompression på en cylinder, vad annars skulle det kunna vara? Tänddelar eller en defekt spridare kostar inte så mycket

Jag tycker att TS ska ta kompprov för att inte bli blåst..
På biltema kan han köpa ett set för runt 200, så det är inte så dyrt..

Vad är ett kompprov och hur gör man?

//vilsen hästtjej

xXSammy
5 oktober 2018 · 6 571 Inlägg

Hybrid_ skrev:

kontakt skrev:
Helt ny här och kan väldigt lite om bilar, jag har lämnat in min Ford Focus -03 på en bilmek då den går för jäkligt. Går att starta men hoppar typ fram.
Idag ringde bilmeken och sa att den bara går på 3 cylindrar och att det bara är att skrota bilen för det kostar mer att laga än vad den är värd.

Jag har bytt bromsar, generator, tändspole, tändstift och en jäkla massa annat, redan lagt 5-6 lax på den. Den är rostfri och i fint skick, gått 14000 mil.

Jag får dock höra från andra håll att man visst kan laga cylindrar, för inte sjukt mycket pengar (denne hade lagat en för 5000kr), så jag undrar - GÅR det och är det 5-10' eller 25' man snackar om?

Jag tycker det känns trist att skrota den när den är i fint skick och jag lagt en hel del pengar på nya delar.

Tacksam för svar!

Tändspole? Är det inte en per cylinder? De brukar ge upp. Kostar i princip inget att byta. Sen är frågan när bilen fick ny kamrem... Kan vara dags. Bilen är värd ca 10k och en gyllene regel är att om den kostar mer än halva värdet så skrot. Om bilmeken vill köpa bilen billigt "för att hjälpa dig" så är nog felet enkelt...

Focus MK1 hade en tändspole, vanligt att den gick sönder också.

Är det en flexifuel skulle jag skruva loss spridarbryggan och lägga den lite på sniskan, ha den inkopplad och vrida på starten 2-3 sekunder så du ser om spridarduschen är jämn.

Kan också synas om en spridare ser helt ner kladdad ut i munstycket, men syns då vid dosering också.

Sen hoppas jag på att det sitter Ford original/Motorcraft tändstift i den.. 1.6orna är griniga

De/Dem
Fiesta_Racing Ford fantast
5 oktober 2018 · 1 607 Inlägg

Börja med att byta stift och tändkablar. ett kompprov.  mekonomens bosch tändstift för en 100 styck funkar kalas på flexi motorn om du har det

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
kontakt
9 oktober 2018 · 5 Inlägg

Tändstift & tändspole är bytt, ingen förändring.

Pratade med Meken igår igen och då sa han att det inte är någon kompression i cylindern.

Jag sa att jag gärna vill laga den, han skulle räkna på det och återkomma med pris.

Det är min andrabil och rullar inte mkt, men jag lägger hellre 10' på att laga bilen jag redan har som är i gott skick och gått låga mil än köper en annan bil för 10' som man inte vet ngt om.

jaka54
9 oktober 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Inte ska du skrota en bil som bara gått 14000mil!!
Att en cylinder inte har kompression beror antagligen på att en ventil inte tätar , och att byta en sådan och att slipa in mot ventilsätet (lappa in) är en baggis! Det kan du göra själv.
Hör med mecken vad han tror att det är för fel. Är det inget oljud i motorn  så är det antagligen som jag skriver ovan.
Har du däremot otur så är det en eller flera kolvringar somm måste bytas och kanske cylindern honas (slipas ) och det betyder att motorn måste bort från bilen.

Det är viktigt att byta olja och filter regelbundet(vart 1000 mil eller varje år ) gör man det så håller en motor hur länge som helst . -14000mil är ju ingenting!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang