Jag måste sammanfatta lite historia om mitt pågående projekt 68:an. Från start till idag.
Det är för min egen skull och inget annat.
Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna renovera den.
I stort sett stod den i en mörk lokal innan jag köpte den.
Allting var stökig och med fula avklippta bakskärmar på bilen.
Det är en risk att köpa när den består av delar och en rullbar kaross.
Tyvärr saknades det lite delar och inget stämde när förra ägaren talade om att bilen var ”komplett” och alla delar fanns🤔
Så jag fick jaga efter delar som saknades till bilen och det tog så lång tid att samla allt som behövdes….
Jag minns att 396 big block delar låg överallt och blocket låg på golvet i den mörka lokalen.
Jag minns att jag tänkte att det skulle vara omöjligt att få ihop den motorn.
Knappt några månader senare så kunde jag lämna motorn till en firma för att renovera den.
Det var lättare sagt än gjort😂
Jag ville ändå lefta efter Pontiac 400:a motor.
Det var tufft att veta att det inte är lätt hitta sådan, jag kunde knappt ens hitta kolvar till 396 big block.
Tills slut så Björn på camaro skroten hade en komplett pontiac 400:a och jag köpte den.
Jag hade tänkt att renovera den lite senare.. inte lätt det heller 🤣
Beslutade mig för att stoppa unden den och vänta.
Jag har jobbat mycket med plåten på bilen och det var svårt och tufft eftersom jag aldrig hade svetsat förut, förutom att prova lite..
Knappt ett år senare, hittade jag en ram air III 400:a block. Det hade jag aldrig trott att jag skulle hitta!
Kunde inte ens tänka att den har suttit i en trans am 1970.
Jag har planerat för ram air III, den ska tillbaka till vara som ram air III till 100%.
Inte lätt att hitta resterande delar och tillbehör till RA III.
Men det får ta lite tid 😛
Min största dröm skulle vara en RA II firebird -68 och mäktiga rund portade topparna RAII.
Björn på camaro skroten berättade att han har hjälpt en bekant att hämta en firebird cab 68:a ifrån Belgien.
Den stod i ett hönshus i Belgien och den var i dåligt skick.
Men när bilen landade i Sverige och Björn hjälpte till att kolla vad det var för motor i osv så blev han förvånad att motorn var RAII och allting var matching number…
Trots att den stått i ett höns hus…. Ofattbart! 😂
Igår jag tog jag bilder på bilen.
Där kan man se utvecklingen på bilen mot när jag tog bild på den direkt efter köpet.
Jag har lagt flera hundra timmar på bilen för min egen skull.
Före:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-0f2bd6ce9ee9ef79802be7452ba6c572.jpg]()
Efter:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-e22618ca52646d27b4fc9b13593c8e24.jpg]()
Fortsättning följer.