Jag ska kika över pontiac motorn och se hur skicket är etc.
Jag ska byta ut vevstaken pga pontiacs svagaste punkt är vevstaken. Men jag vet inte vilken typ av märke på vevstake ännu.
Jag ska även kolla över vevaxeln och alla delar också.
Jag har inte bestämt om ska byta ut topparna men ska leta efter typ 16, 670 eller 62.
Har pratat lite med några killar i Usa som vet mer och har jobbat mycket med pontiac motorer.
De sa att det går bra med 96 toppar.
Man kan plana dem lite så kan man få lite mer kompression men inte mycket.
Jättebra köra med lågkompression om bränslet är usel kvalitet.
96 toppar har redan gängad stödbult men de flesta pontiac hade pressad stödbult i topparna.
När man ökar kompression-förhållandena krävs högre oktan.
Finns mycket kul grejer till Pontiac motorer..
Men det krävs att se över bottendelen om man ska trimma.
Jag kommer inte sikta på större kompression utan på normal nivå och få det bästa möjliga att fungera på gatan. Typ 9-9.5 kompression.
Min bil hade gamla 400:an från början och hade 10:75 i kompression och hade 16 toppar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-f64ecab7d45672702aaf3ba2d4f5a67f.jpg]()