Bus och lek bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)

Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men för hoppningsvis så blir det bra i slutändan. Läs och kommentera med nöje!!
  • 44 Följare
  • 63 402 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 februari 2021
Cassius Hobbymekaniker
15 mars 2019 · 470 Inlägg

Jag tänkte mer på att grövre slang och kopplingar kostar mer i "onödan" smile

Yes, jag har slang från pumpar etc in under till rakt ovan bakaxeln ungefär, sen rör ända fram till motorrummet. Kom ihåg att klamra dom tätt bara, ska egentligen vara var 20onde cm..

Gissar att du har koll på att de är speciella kopplingar till rören också? Rören är ju smidiga med tanke på att om man vill byta från handelsbensin till E85 så är de bara några korta slangar man behöver byta från gummi till ptfe. Har man dragit slang hela vägen blir de många meter som måste bytas smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Adrianhalvordsson91
15 mars 2019 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Jag tänkte mer på att grövre slang och kopplingar kostar mer i "onödan" smile

Yes, jag har slang från pumpar etc in under till rakt ovan bakaxeln ungefär, sen rör ända fram till motorrummet. Kom ihåg att klamra dom tätt bara, ska egentligen vara var 20onde cm..

Gissar att du har koll på att de är speciella kopplingar till rören också? Rören är ju smidiga med tanke på att om man vill byta från handelsbensin till E85 så är de bara några korta slangar man behöver byta från gummi till ptfe. Har man dragit slang hela vägen blir de många meter som måste bytas smile

Ja så kan de ju va. Hade lite väl dålig koll när jag började med det där men de börjar ordna upp sig. Japp de kopplingarna har jag smile Har inte kollat något större på rören än hur en får på kopplingen. Skall demontera tanken och göra en snabb uppfräschning av bagagen å tanken. Kan du förklara kort hur kopplingarna monteras på rören.

Adrianhalvordsson91
15 mars 2019 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Jag tänkte mer på att grövre slang och kopplingar kostar mer i "onödan" smile

Yes, jag har slang från pumpar etc in under till rakt ovan bakaxeln ungefär, sen rör ända fram till motorrummet. Kom ihåg att klamra dom tätt bara, ska egentligen vara var 20onde cm..

Gissar att du har koll på att de är speciella kopplingar till rören också? Rören är ju smidiga med tanke på att om man vill byta från handelsbensin till E85 så är de bara några korta slangar man behöver byta från gummi till ptfe. Har man dragit slang hela vägen blir de många meter som måste bytas smile

Tror du jag behöver köpa en eftermarkands btr eller funkar det med standard till en början??

Cassius Hobbymekaniker
16 mars 2019 · 470 Inlägg

Std btr funkar nog fint.

På rören är de inga konstigheter, trä på bakstycket av kopplingen först, på med skär-ringen, dit med själva kopplingen och dra ihop det, skadar inte att hålla lite tryck p kopplingen så den ligger tight mot röret.

Rekomenderar rörskärare framför bågfil eller vinkelslip så snittet på röret blir ordentligt rakt smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Adrianhalvordsson91
16 mars 2019 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Std btr funkar nog fint.

På rören är de inga konstigheter, trä på bakstycket av kopplingen först, på med skär-ringen, dit med själva kopplingen och dra ihop det, skadar inte att hålla lite tryck p kopplingen så den ligger tight mot röret.

Rekomenderar rörskärare framför bågfil eller vinkelslip så snittet på röret blir ordentligt rakt smile

Tusen tack för infon!

Adrianhalvordsson91
17 mars 2019 · 221 Inlägg

Min helg i garaget blev det inget med utan fastnade i flertalet andra garage istället. Jaja får vell ta nya tag till veckan. Hade vart så jä... skönt att få på färgen på golvet! Slänger med några bilder på 4-links byggandet på polarens willys.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-c72cd2c2113426f9603d09c6c16384a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-32687d256301c19358d103554c30e81f.jpg

Cassius Hobbymekaniker
17 mars 2019 · 470 Inlägg

4-länk fram på en terräng gående Willys Jeep? Är du säker? För de låter väldigt konstigt smile terräng fordon överlag som behöver kunna kränga rejält med axlarna brukar inte ha 4-länk smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Adrianhalvordsson91
17 mars 2019 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
4-länk fram på en terräng gående Willys Jeep? Är du säker? För de låter väldigt konstigt smile terräng fordon överlag som behöver kunna kränga rejält med axlarna brukar inte ha 4-länk smile

Jag har ingen kunskap om det där. Och inte grottat ner mig så mkt då jag bara e med lite sporadiskt ibland. Men alla offroad bilar i klubbar å så här omkring verkar köra så. smile

Cassius Hobbymekaniker
18 mars 2019 · 470 Inlägg

4-länk är bra om man vill ha karossen till att sätta sig jämnt/rakt över axlarna. T ex i dragracing sammanhang.

Offroad är de inte ovanligt att axeln lutar 45 grader medan karossen står plant. Med 4-länk i de fallet så låser sig upphängningen, de "normala" är att man kör 3-länk eftersom den tillåter betydligt mer kräng än 4-länk innan den låser sig. Sen finns det förvisso varianter av 4-länk som går använda men de kallas ofta annat, typ K-länk eller liknande. Klassisk 4-länk däremot låser ofta innan 10 graders kräng även med uniballs och distansbrickor för att kunna utnyttja uniballsen maximalt smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Adrianhalvordsson91
18 mars 2019 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
4-länk är bra om man vill ha karossen till att sätta sig jämnt/rakt över axlarna. T ex i dragracing sammanhang.

Offroad är de inte ovanligt att axeln lutar 45 grader medan karossen står plant. Med 4-länk i de fallet så låser sig upphängningen, de "normala" är att man kör 3-länk eftersom den tillåter betydligt mer kräng än 4-länk innan den låser sig. Sen finns det förvisso varianter av 4-länk som går använda men de kallas ofta annat, typ K-länk eller liknande. Klassisk 4-länk däremot låser ofta innan 10 graders kräng även med uniballs och distansbrickor för att kunna utnyttja uniballsen maximalt smile

Tack för inputen! Alltid bra med info från folk som har lite mer koll smile

Adrianhalvordsson91
18 mars 2019 · 221 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-02b602c298726afa5b1929450e60d4a1.jpg

Nu har även blivande coupé fläkten inhandlats!

Adrianhalvordsson91
18 mars 2019 · 221 Inlägg

Nu var ett em passa av två denna veckan på fabriken gjort! Men fick lite gjort efter jobbet idag iaf! Nu är all asfaltsmatta borta i baksätet. Imorgon åker nog tanken ur. Så man kommer åt den sista mattan plus att de skall fixas lite med tanken. Nu syns även de två hålen i baksätet bättre (ett i varje hörn). Har möjligen fått tag på en komplett 2,2 topp också. Men den får stoppas i gömmorna då det inte blir något med motorn förens efter sommaren tidigast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-22742cfcdab18dcdf62922438bd85426.jpg

Adrianhalvordsson91
19 mars 2019 · 221 Inlägg

Sitter på jobbet och funderar lite bara. Det är inga problem vell att köra med 2,0 block och 2,2 topp? insug m.m från 2,0 skiljer sig emot 2,2 vell? tanken är även portning och planing av toppen, extraktor och 5kg svänghjul. Men vilken kam skall jag köra med ifall jag kör insprut eller om jag kör dubbla förgasare? inte bestämt vilket ännu.

Cassius Hobbymekaniker
20 mars 2019 · 470 Inlägg

Inga problem att sätta 2.2 topp på 2.0 block. Grenröret passar, men insuget får modifieras. Många använder ett kortat Monza insug för att få grövre kanaler, en del påstår att insuget på 177hk Opel Omega 3000 är lika bra.

2.4 insuget är högt och passar inte under huven dock, kan vara bra att veta.

Tittar du på kammar från Enem t ex så bör P13, Y12 eller X1 fungera bra (då jag gissar att du kommer köra vidare på hydraultryckarna?). X1 får du ev. göra urtag i ventilerna för bara.
Kör du Y12 eller X1 med portad topp, extraktorgrenrör, och dubbla 45or eller eftermarknadssprut kan du nog förvänta dig 170-180 häst. Skulle du köra samma saker på en 2.4 botten pratar vi 210-220 smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Adrianhalvordsson91
21 mars 2019 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Inga problem att sätta 2.2 topp på 2.0 block. Grenröret passar, men insuget får modifieras. Många använder ett kortat Monza insug för att få grövre kanaler, en del påstår att insuget på 177hk Opel Omega 3000 är lika bra.

2.4 insuget är högt och passar inte under huven dock, kan vara bra att veta.

Tittar du på kammar från Enem t ex så bör P13, Y12 eller X1 fungera bra (då jag gissar att du kommer köra vidare på hydraultryckarna?). X1 får du ev. göra urtag i ventilerna för bara.
Kör du Y12 eller X1 med portad topp, extraktorgrenrör, och dubbla 45or eller eftermarknadssprut kan du nog förvänta dig 170-180 häst. Skulle du köra samma saker på en 2.4 botten pratar vi 210-220 smile

Tack så mycket för svaret mkt lärorikt!

Adrianhalvordsson91
22 mars 2019 · 221 Inlägg

Då var nästan allt inuti bilen färdig svetsat (om man nu inte skulle hitta mer men tycker jag har synat varenda mm nu)! Så får se ikväll om man orkar gå ur och få igen det sista hålet i "baksätet" och några små skruvhål i tröskeln på passagerarsidan. Sen är det lite svetsning under på passagerar sidan kvar innan det är dags för slipning och karosserikitt på alla fogar. Sen är det äntligen dags för färgen och så kan man göra klart med underredsmassa under coupé delen iaf. Efter det kommer de lite pysslande och klippande med allt aluminium. Tror jag har kommit fram till att allt bakom b-stolpen kommer att poppnitas men framdörrarna kommer skruvas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-2a44b84ba0ee9f04d0af338a1e946f9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-dcb9135cdcdbc1d368a23989e75c5b3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-10d902d2e7e35209687f490c5cfcf3c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-75131a9c0ac4d66685130918c4dcd84f.jpg

Adrianhalvordsson91
23 mars 2019 · 221 Inlägg

Igår gjordes det sista på hålen i baksätet. Svetsat, slipat, roststopp och karosserikitt. Nu är allt färdig svetsat inne i bilen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-58adf3cf1b5a18049cff3700442e9a68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-4dc08a3565301d697022b78ed56f0b5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-d3b5711105549f4156994adc6ba4d0c2.jpg

Passade även på att dra på karosserikitt på skarvarna vid kardantunneln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-e506cc56b5943823fcc1d11ce327c434.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-71dfc10d95b6118b2276a384f9c99611.jpg

Passade även på att plocka ur tanken och plocka ner pump, filter m.m. Kan någon förklara för mig vad det är till höger vid pumpen och filtret (var inte inkopplat).

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-782df41cbab632929b6bf7179ca9aa01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-9542672b5f8907fa031a89c911dc1a92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-42e5b5aa0f0b9ff532422e3c8e8d66d7.jpg

ErikN
24 mars 2019 · 4 Inlägg

hej är en tryckutjämnare , sak du inte använda pump och filterhållare kan jag köpa den//erik

Adrianhalvordsson91
24 mars 2019 · 221 Inlägg

ErikN skrev:
hej är en tryckutjämnare , sak du inte använda pump och filterhållare kan jag köpa den//erik

Okej tack smile ne det skall ej användas men vill nog gärna ha kvar alla original delar på hyllan wink men lägg ett bud så får vi se

Adrianhalvordsson91
24 mars 2019 · 221 Inlägg

Blev en liten tur i garaget igår efter ett 12timmars pass på fabriken. Blev att knacka bort den sista asfaltsmattan där tanken skall sitta. Sedan var tanken att "puttsa" rent baksätet inför målningen. MEN hittade ännu lite mera rost! Jag som var färdig innuti! Men de åtgärdades direkt så nu KANSKE jag är färdig. Nu blir det nog inte något större i garaget denna veckan då det väntar en vecka med natt jobb.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-db206a3f4887c1f81c8645307aa3514e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-2f34ba4c63fd8febc6cb19232df0b8a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-2b5b6caa024ebeabc47a8ab3de724012.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-7fac2f9b4c7662c86e8b6cd801123235.jpg

Senast redigerat av Adrianhalvordsson91 (24 mars 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang