Toyota Mr2 Tubro, Tracktoy

I tråden har det byggts en ny och förhoppningsvis skottsäker motor (5SGTE) till min MR2 turbo som körs mestadels på bana. Kommer nu bestå av lättare chassi uppgraderingar för banåkandet. Målet är runt 400+whp
  • 47 Följare
  • 28 531 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 augusti
Mr_Lööf
11 januari · 1 634 Inlägg
#121

Alfman skrev:
Haha, okej vi säger såhär då, form med förhoppning om funktion wink

Haha okej. wink Ja håller tummarna för att de gör någon funktion då.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Alfman
21 januari · 98 Inlägg
#122

Jag fortsätter denna vinters tema med lite småfix. Fick inte med några endplates till vingen jag köpte begagnad så hittade några billiga på Ebay i glasfiber som jag köpte. Den ni sett på tidigare bilder har varit en mall i wellpapp.
De jag fick hem var SJUKT STORA men hade den form jag ville ha, så jag kapade bara ner dem på de raka sidorna till den storlek jag ville ha och målade dem samma färg som jag målat vingen med.

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-01-21-20-05-48_img_20200121_195948.jpg

Så nu är det bara lite små pyssel med fästena till stolarna kvar och göra ordentliga fästen till splittern så är jag redo för sommaren, så jag bör hinna i tid till de första körningarna i slutet av april hoppas jag.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-01-21-20-05-48_img_20200119_161447.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Bennybira
22 januari · 472 Inlägg
#123

Detta blir jäkla saftigt.

Alfman
2 februari · 98 Inlägg
#124

Det händer inte mycket alls med bilen just nu, hoppas på få en motivations boost snart!

Men har fått för mig att jag ska lära mig filma och redigera filmer så tog med systemkameran och filmade bilen i 5 minuter i garaget för att sedan försöka förstå mig på redigering.
Man insåg snabbt att jag behöver en gimball eller liknande om jag ska fortsätta filma med kameran.


Men min första video blir lite relaterad till tråden så slänger in den här så får ni se nått i alla fall.

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
10 februari · 98 Inlägg
#125

Har ju tänkt förbättra min egen säkerhet lite i år.
Eftersom köra bana är det jag tycker är kul och är i huvudsak vad jag gör med bilen när den används, även om den är gatreggad, så tänkte jag nu när jag har riktiga skalstolar och halvbur kan jag satsa på lite personlig utrustning ändå.

Så det blev en ny hjälm och ett Hans-skydd.
Har även beställt nytt bälte för att passa hans skyddet.

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-10-18-54-50_img_20200210_184411.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Bennybira
11 februari · 472 Inlägg
#126

Aldrig fel!
Bara o kika på senaste virala rallyklippet för att se hur mycket stryk bur och skyddsutrustning tar (och hur mycket stryk du slipper tack vare det!)

SimonGT
11 februari · 102 Inlägg
#127

Härligt! Bra grejer att införskaffa 👍🏼
Du får skaffa action kamera o filma när du kör oxå smile

Alfman
11 februari · 98 Inlägg
#128

Bennybira skrev:
Aldrig fel!
Bara o kika på senaste virala rallyklippet för att se hur mycket stryk bur och skyddsutrustning tar (och hur mycket stryk du slipper tack vare det!)

Ja exakt. Detta klipp är ju en klassiker som visar hur bra det faktiskt är, inte så hård avåkning men man ser tydligt skillnaden på kartläsare med HANS och förare utan HANS

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
11 februari · 98 Inlägg
#129

SimonGT skrev:
Härligt! Bra grejer att införskaffa 👍🏼
Du får skaffa action kamera o filma när du kör oxå smile

Har faktiskt tänkt på det, om inte annat kan man lära sig en hel del av sina misstag smile

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Slim
11 februari · 340 Inlägg
#130

Alfman skrev:

Bennybira skrev:
Aldrig fel!
Bara o kika på senaste virala rallyklippet för att se hur mycket stryk bur och skyddsutrustning tar (och hur mycket stryk du slipper tack vare det!)

Ja exakt. Detta klipp är ju en klassiker som visar hur bra det faktiskt är, inte så hård avåkning men man ser tydligt skillnaden på kartläsare med HANS och förare utan HANS

Ryser lite när jag ser hur nacken rör sig på föraren:(

Har nackproblem efter en bilolycka och kommer efter den videon garanterat köpa ett sådant skydd innan jag kör bana. Hjälmens vikt gör det hela ännu värre...

Alfman
14 februari · 98 Inlägg
#131

Vill ha bilen klar nu inför säsongen så har satt lite fart för att fixa alla små grejer jag vill ha gjort.

Nu har jag tillverkat nya fästen till splittern som kommer att hålla. Men i vanlig ordning Alldeles för stora och klumpiga egentligen. Men funkar dessa bra denna säsong ska jag rita av dem i CAD och göra en snyggare design som jag tänkt vattenskära i Aluminium.

Nya fästena monteras i rambenen där dragögglorna sitter.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-14-16-55-37_img_20200214_144937.jpg

Sedan kapade jag till ett plattjärn och borrade hål i och använde vinkeljärn på botten mot splittern.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-14-16-56-51_img_20200214_145921.jpg

Sen när jag tog ut den så kände jag att den behövde förstärkas så det gjordes ett extra stag och på det viset ser det riktigt starkt ut.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-14-16-58-01_img_20200214_150223.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-14-16-58-01_img_20200214_152624.jpg

Fått hyfsad ordning på min 1-fas mig men gillar den inte riktigt, känns som den inte orkar hålla den ström man ställt in konstant. 3-fasen på jobbet är enormt mycket bättre måste jag säga, hade jag plats och kom över en 3-fas billigt hade jag köpt den hem i stället.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-14-16-59-29_img_20200214_153218.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
14 februari · 98 Inlägg
#132

Gjorde klart och monterade splittern nu på kvällskvisten.
Fick på de "sideskirt extenders" jag köpt som används som air dam så det inte smiter in luft mellan splitern och läppen.

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-14-22-55-56_img_20200214_221706.jpg

Senast redigerat av Alfman (14 februari )

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
18 februari · 98 Inlägg
#133

Efter jag var klar med splittern byttes olja och filter och jag provstartade bilen. Tyckte allt så fint ut och lät den gå på tomgång och kollade så min lilla värmeplåt vid intercoolern inte skramlade allt för mycket.
När jag var klar med det gick jag in i huset och var rätt nöjd.

Senare på kvällen när jag gick ut i garaget igen var det en ENORM oljepöl under typ hela bilen och halva garaget  sad
Ut med absol över hela garaget och sedan gå in och dra täcket över huvudet.

Dagen efter med ny energi hissade jag upp bilen bak och var under och kollade. Såg ut att komma från turbon, hade jag inte dragit åt allt ordentligt men returen verkade sitta bra när jag väl fick dit handen och något verktyg. Såg rent och fint ut runt oljematningen från blocket med. Så det var bara riva ut tryckrör och värmesköldar osv för att komma åt oljematningen på toppen på turbon och visst, den hade jag bara dragit åt med fingrarna så där var problemet. Enkel fixa, skruvade åt och provkörde med ingen ny olja på golvet. Men vädret var skit så ingen provtur.

Men sen i dag jobbar sambon sent och jag hade tråkigt och när jag åkte hem från jobbet var alla vägar torra. Visade även plusgrader på termometern så jag åkte en tur för att se så allt lirade.
När allt väl fungerade kändes det väldigt bra att kunna åka ett år till.

Med nya Wastegaten laddar bilen 1.2bar i grundlad med peak på 1.4bar så blir att ställa ner leddtrycks styrningen som ligger på 85% med förra Wastegaten till 10% eller nått innan jag mappar om den eftersom jag har boost ur på 1,7 bar big_smile

Men sjukt glad att jag är klar i tid för en gångs skull!

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-18-19-32-07_img_20200218_190117.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
21 februari · 98 Inlägg
#134

Efter att jag kört bilen här om dagen och allt fungerade har jag blivit mer och mer sugen på höjja laddet till 2 bar och mappa den för det så klart. Men svaga länken i drivlinan på Mr2orna är inre drivknutarna och jag är redan nu och nosar på effekten som dödar dem. En bansaistart så är de nog skrot av dem.

Så jag tog tag i det och beställde förstärkta drivknutar från Chico Raceworks. Det som går sönder är burarna som kulorna sitter i. Så de har hittat några från någon Porsche som tydligen går att modifiera så de passar. Det jag beställt är ett helt kitt med hela knuten och damasker och allt.

Här är en bild på original burarna mot de som sitter i de förstärkta knutarna.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-21-15-29-07_cv_cages_003.jpg

Sen var de så fint väder så tog ut bilen och tvättade av den. Blir att vaxa den i morgon så är den helt klar för sommaren sen när den väl kommer.

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-21-15-30-56_img_20200221_142608.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-02-21-15-32-03_img_20200221_142625.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Bennybira
24 februari · 472 Inlägg
#135

skönt om du kan få en rejält hållbar drivlina ju big_smile

Tar gärna lite mysigt "ombyggnadsbilder" från det fixandet!

Alfman
24 februari · 98 Inlägg
#136

Bennybira skrev:
skönt om du kan få en rejält hållbar drivlina ju big_smile

Tar gärna lite mysigt "ombyggnadsbilder" från det fixandet!

Du menar lite kladdiga bilder? big_smile
Jäkla geggande med drivknutar och fett! Men absolut nån bild ska jag försöka ta när de anländer, men är från USA så tar nog nån vecka till innan de dyker upp.

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Bennybira
25 februari · 472 Inlägg
#137

Kladdiga bilder är ju alltid välkommet? wink Right? tongue

Alfman
23 mars · 98 Inlägg
#138

Ja det händer inte våldsamt mycket i garaget och denna säsong blir det nog inte mycket mer skruvande heller, hoppas att få lite tid eller framförallt ork att byta drivknutarna i alla fall.

Håller som sagt på med huset så tiden och orken måste gå dit tyvärr.
Men var ute i dag och kollade så laddtryckstyrningen fungerade som den skulle och jag har rätt ladd och det fungerar nu som tidigare och bilen över lag verkar fungera som den ska så jag hoppas på hinna iväg på några banträffar i sommar om nu inte allt blir inställt sad

Har i alla fall fixat en att göra lista inför nästa vinter för att få ut effekten jag velat ha från början.

* 4-ports laddtrycks solanoid så jag får maximal nytta av 2 ports wastegate
* Vattenkyld intercooler så jag får ner insugstempen på vettiga nivåer när jag åker bana.
* separata tändspolar och ta bort fördelaren.
*ny mappning.

Får hoppas nästa inlägg har lite banåkning i sig! smile

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-03-23-16-13-30_img_20200321_190559_150.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
10 maj · 98 Inlägg
#139

I går var det konbana på Lunda flygfält med Ford Club Sweden, typ superstage upplägg.

Detta är min första körning detta året, får hoppas det blir lite mer av den vara så inte allt kommer vara inställt.
Var lagom mycket folk, 11 bilar, så man fick köra till man blev less men han även vila lite och snacka skit mellan sina körningar.

Man kör 3 gånger efter varandra innan det är nästa persons tur, tycker jag är ett bra upplägg så man får lite värme i däck och bromsar och hinner reagera på vad man gör och testa att ändra direkt efter.

Första vändan var helt kattastrof, allt kändes helt fel inget var som jag tyckte mig minnas med bilen och r-däcken var kalla och riktigt hala. Jag var 6 sek långsammare än min tidigare rekordtid på samma bana, så ni förstår ju hur nöjd man är då när ett varv tar lite över minuten bara.

Andra vändan började lite skakigt men började få tillbaka lite förtroende för bilen och kunna fokusera lite mer på var jag placerade bilen i stället. Bättrade tiden 4 sekunder vilket kändes bra, börjar hitta spårval igen men börjar köra lite för snabbt igenom de 2 första portarna så bilen hamnar fel inför 3:e porten så jag får bromsa och tappar tid där.

tredje vändan här satte jag min snabbaste tid för dagen, och även dagens snabbaste tid over all, men det kan jag inte tacka min förar skicklighet för utan mer att idioten har byggt en bil som verkar fungera hyfsat på bana och jag har effekt att gasa mellan konerna för att bli snabb.
Det var nog vändningen jag satte extra bra denna rundan för att få till en snabb tid men även här körde jag för snabbt mellan konerna och fick bromsa för att hitta rätt spår och förlora tid.

fjärde vändan detta var första vändan efter lunch och man blir inte snabbare efter lunch det är sedan gammalt.
Jag har kör transport sträckan mellan slalompartierna på varvstoppen på 3:ans växel sista biten för att jag förlorat för mycket tid på att växla tycker jag, men nu testade jag 4:an och insåg att jag fick bra mycket högre fart och visst han köra rätt länge på 4:an. Kändes som det gick mycket snabbare nu. Men tyvärr 3 sek från min rekord tid. Jag fortsätter med samma dumheter att köra för snabbt in i slalompartierna och måsta bromsa mitt i.

femte vändan Här åker jag ut och vida första inbromsningen går pedalen i botten men bara trampa till några gånger så känns den som vanligt men jag avbryter körningen direkt.
Så mitt problem med att lufta bromsarna som jag drogs med i början verkar inte vara helt avhjälpt. Blir att försöka se över detta snart om jag har något litet läckage nånstans eller vad detta beror på. Blir ordentlig luftning i alla fall.
Det beror knappast på värme eftersom bilen stått en bra stund sedan körningen innan.

Lite bilder här i alla fall tagna av Rickard Ribbing på Ford club Sweden.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-05-10-14-13-39_1_-_ogn0wkc.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-05-10-14-13-39_11_-_ocatxq5.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-05-10-14-13-39_22_-_vwu9jek.jpg


För mer bilder på andra bilar med och alla tider från körningen kan ni titta in på Ford Club Swedens eftersnacks tråd här under.
https://www.fordclubsweden.se/forum/vie … mp;t=89475

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
12 maj · 98 Inlägg
#140

Jag har hunnit med och lufta bromsarna igen efter körningen och denna gång gick jag igenom hela ABS enheten igen och lättade på alla nipplar där med. Får hoppas det funkar bättre, men vädret har varit så dåligt så har inte hunnit provköra den ännu för att utvärdera.

Men däremot har jag köpt något jag velat ha länge, en svarv!
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-05-12-22-42-33_img_20200512_151037.jpg

Vad kan man då göra med en svarv? Ja det är väl fantasin som sätter stopp gissar jag. Jag är helt nybörjar på att svarva bara testa i gymnasiet för 20år sedan så har mycket att lära. Ni kan följa dumheterna med den i denna tråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=118274

Hade lite problem att hitta växlar innan jag byggde nya motorn men i samband med att den byttes så bytte jag bussningarna på växelväljarna på lådan till polybussningar och måste säga att det blev mycket bättre men har ändå inte varit helt nöjd. På en av mina cossies jag hade bytte jag bussningarna som höll spakstället på lådan till poly vilket gav mycket distinkta och exakta lägen. Så men en svarv nu tänkte jag att jag göra en aluvariant till denna bil.

Spakstället på väg ut ur bilen med gummibussningarma kvar.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-05-12-22-48-47_img_20200512_161530.jpg

Gamla gummibussningen var lixom en distans på båda sidor av spakstället så fick helt enkelt tillverka en 2 delad variant för att kunna montera den på samma höjd.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-05-12-22-50-37_img_20200512_215259.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-05-12-22-50-37_img_20200512_221910_068.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-05-12-22-50-37_img_20200512_221910_070.jpg

Lägena kändes bättre nu när jag tomväxlade lite i bilen bara, men ska bli kul att se om man känner samma fasta känsla som man gjorde i cossien i så fall blir jag sjukt nöjd.
Åktur nån dag med bra väder helt enkelt.

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang