Skeva bromsskivor direkt efter byte?

lecar
28 oktober 2018 · 27 Inlägg

Hej!
Bytte bromsskivor i somras pga vibration vid bromsning. Det blev märkbart bättre efter byte men nu är vibrationerna tillbaks igen som innan. Har bara kört några hundra mil. Är detta vanligt?

Har googlat mycket på problemet och det verkar finnas andra som har samma problem. Några skriver om felaktig inkörning som kan leda till att avlagringar från beläggen bränner fast i skivorna.

Kan det vara oken som är dåliga? Bilen är en gammal Saab 9-3 på 02 som gått 16 000mil.
Eller har skivorna slagit sig igen?
På bilden nedan syns tydlig "svarta märken" på skivorna. Är det normalt?

Kan tillägga att det är Biltema...

Har haft bilen inne genomgång i hela framvagnen pga annat problem (klonkande dämpare och vibrationer vid gaspådrag). Kommentarerna var:
-Alla bussningar i framvagnen = bra
-Biltema bromsskivor = skräp, inte förvånad att dom blivit dåliga
-Litet läckage av packbox till växellådan = detta är troligen förklaringen till vibrationer vid kraftiga gaspådrag
-Borde ställa in framvagn efter byte av fjäderben (som jag gjorde förra året)
-Något i fäder/fjäderben inte åtdraget ordentligt = förklaring till varför det klonkar på gupp. Men han kunde inte göra mer utan att plocka ner halva framvagnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217932/217932-f4050a81f4d809aeab53753ffc8c29c5.jpg

Senast redigerat av lecar (28 oktober 2018)

granadadr
28 oktober 2018 · 7 287 Inlägg

mm köpt där jag med å svaret är , japp där är problemet,, dålig kvalla wink   gå ut på nätet å köp riktiga skivor,,

Senast redigerat av granadadr (28 oktober 2018)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Janneutanb
28 oktober 2018 · 7 271 Inlägg

Gjorde du rent navet ordentligt innan du monterade skivorna?

Mack855
29 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

Dum fråga kanske men bytte du till nya bromsklossar samtidigt som du bytte skivorna?

caromania Forummoderator
29 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Janneutanb skrev:
Gjorde du rent navet ordentligt innan du monterade skivorna?

Detta.

Du bytte belägg också? Hur körde du in dem?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lecar
29 oktober 2018 · 27 Inlägg

granadadr skrev:
mm köpt där jag med å svaret är , japp där är problemet,, dålig kvalla wink   gå ut på nätet å köp riktiga skivor,,

Misstänker att Biltemas inte är dom bästa. Men jag hade hört några som tyckte att dom var ok. Så chansade och testade.

Janneutanb skrev:
Gjorde du rent navet ordentligt innan du monterade skivorna?

Ja jag borstade rent med stålborste.

Mack855 skrev:
Dum fråga kanske men bytte du till nya bromsklossar samtidigt som du bytte skivorna?

Yes nya belägg också.

caromania skrev:

Janneutanb skrev:
Gjorde du rent navet ordentligt innan du monterade skivorna?

Detta.

Du bytte belägg också? Hur körde du in dem?

Korrekt.
Jag följde instruktionerna. Dvs körde mjukt generellt men bromsade in dom lite hårdare från 30, 50, 70 några gånger. Stog aldrig på bromsen vid stillastående.

Hilmer
29 oktober 2018 · 1 779 Inlägg

Jag hade kollat så oken är okej, att de löper lätt i kolven osv, för ytan på skivan är inte normal och rent spontant känns det som om bromsarna legat på och gått varma.

Lockwood
29 oktober 2018 · 394 Inlägg

Ta bort skivan, kolla så navet inte ”vobblar”

morsole
29 oktober 2018 · 39 Inlägg

Om du har bromsok som inte släpper tllbaka kolven ordentligt, kan du byta hur många skivor du vill. Naturligtvis köper man inget till bromsar på Biltema, möjligen fjädrar i monteringssats. Allt annan är blaha blaha

lecar
30 oktober 2018 · 27 Inlägg

Hilmer skrev:
Jag hade kollat så oken är okej, att de löper lätt i kolven osv, för ytan på skivan är inte normal och rent spontant känns det som om bromsarna legat på och gått varma.

Lockwood skrev:
Ta bort skivan, kolla så navet inte ”vobblar”

morsole skrev:
Om du har bromsok som inte släpper tllbaka kolven ordentligt, kan du byta hur många skivor du vill. Naturligtvis köper man inget till bromsar på Biltema, möjligen fjädrar i monteringssats. Allt annan är blaha blaha

Hur kollar jag så att oken är ok?
Samt att navet inte vobblar?

Aldrig mer Biltema bromsar för mig.

Hilmer
30 oktober 2018 · 1 779 Inlägg

lecar skrev:
Hur kollar jag så att oken är ok?
Samt att navet inte vobblar?

Aldrig mer Biltema bromsar för mig.

Motionera kolven, pressa in den och tryck ut så att den löper lätt, av bilden att döma så tror jag dom går rätt trögt och att du har anliggande broms eller att de på annat sätt inte fungerar korrekt!
Pass på bara att du inte trycker ur kolven helt.

Om du frigör ok och klossar så skivan löper fritt så kan man se ifall  det skevar/vobblar när man snurrar på det.

Är inget fel på Biltemas skivor, har själv precis bytt ut de jag hade fram på min och de var med i 9000mil, de hade klarat mer men jag bytte allt bak och passade då på att även byta allt fram.

Lockwood
30 oktober 2018 · 394 Inlägg

Motionera kolven, trams. Går kolven trögt så är det pga rost antingen "längst ut på kolven" eller i värre fall ("rostsörja") inne i oket pga att bromsvätskan sugit åt sig massa fukt/vatten. Motionering är en tillfällig lösning, kan hålla allt mellan några månader till några år. Ta bort bromsskivan, lyft upp  hjulet o snurra på navet, du ser om det vobblar. Är det en skiva på ett drivhjul så lyfter du upp båda hjulen, startar motorn o lägger i 1:an o går sedan ut o kikar. Jag har själv råkat ut för vobblande nav, efter ett hjullagerbyte på verkstad. Verkstaden tog in bilen igen o kontrollerade o sade "Skivan är sliten". Bytte skivor (fram) själv. Var bra i ca 300 mil sen så började det skaka mer o mer. Kollade då navet, ordentligt skevt, verkstaden hade lyckats "böja" navet vid demontering/montering. Efter att jag bytt nav (och hjullager igen då hjullagret går sönder när man demonterar navet, samt nya skivor igen då det vobblande navet hade förmodligen fått ena skivan att slitas ojämnt) så är allt frid och fröjd.

jaka54
30 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har kört med Biltemas skivor på flera bilar och aldrig haft några problem! Men håller med ovanstående skribent!
1.Kolla nav för eventuell vobbling.
2.Kolla att bromskolv löper lätt och fint och att gummidamasken är hel och ingen rost finns (man måste/bör byta bromsvätska en gång om året),.
3.Ta loss styrtappar och fetta in med mobdylenfett (varje år).

caromania Forummoderator
30 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har kört med Biltemas skivor på flera bilar och aldrig haft några problem! Men håller med ovanstående skribent!
1.Kolla nav för eventuell vobbling.
2.Kolla att bromskolv löper lätt och fint och att gummidamasken är hel och ingen rost finns (man måste/bör byta bromsvätska en gång om året),.
3.Ta loss styrtappar och fetta in med mobdylenfett (varje år).

Att byta bromsvätska varje år är lite överkurs Jaka. Dessutom påverkar det inte uppkomsten av den typen problem vi har här.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
30 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

.

Bugar och tackar Jaka...

Utan hans inlägg, som andra bejakar eller förkastar, så hade jag inte lärt mig så mycket.

Tack o tack!

.

morsole
30 oktober 2018 · 39 Inlägg

Man lär så länge man lever; vissar saker lär man sig utan att veta om det! Typ även blind höna kan finna ett korn...
Många här tror mycket, få vet det essentiella, nämligen att man måste sköta sina bilar för att de ska funka länge...
Köper man en "ny" bil, så gör en grundservice, kolla allt som du inte vet, och det är mycket det, ty förra ägaren var möjligen bättre på att ljuga ihop en fin lista, än på att göra allt som han skrev upp...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang