T-röd hjälpte i förrgår så vad är det nu då?

Tobbe_Trollkarl
30 oktober 2018 · 20 Inlägg

Har en gammal Range Rover med D24 turbomotor. I förrgår fick jag problem med vad jag gissade var en ispropp. När jag hade hällt T-röd i bränsletanken gick den i alla fall som den skulle. Men i dag återkom problemet. Den går obehindrat på tomgång – jag lät den nyss stå så i en timme – men sedan jag tar mig inte mer än några hundra meter innan motorn dör. För varje ny omstart kortas körsträckan innan motorn dör igen. Nu står den i alla fall på gården.

zemet
30 oktober 2018 · 4 015 Inlägg

Bränslefilter gissar jag på.

anderz_1
30 oktober 2018 · 117 Inlägg

Klassiska symtom på alger.

Gummi är färskvara och bör bytas ofta
fish Allfixare
30 oktober 2018 · 1 475 Inlägg

Prova metanol istället för t röd. Min gamla yrkesskollärare åkte golf diesel, hade alltid en flaska metanol med sig ifall han fick ispropp smile

fish Allfixare
30 oktober 2018 · 1 475 Inlägg

Obs Metanol, inte Etanol.

Nybergrobin
31 oktober 2018 · 2 375 Inlägg

Dags för en rengöring av tank samt nya filter? Dagens diesel är inge vidare...

Tobbe_Trollkarl
1 november 2018 · 20 Inlägg

Tack för kommentarer. Bytte bränslefilter. Provkörde nyss. Efter en stund dog motorn igen. Får väl titta på det där med tankrengöring antar jag.

Meaganeowner
1 november 2018 · 2 250 Inlägg

Eller suger luft någonstans..

Så blev det på TDI Passaten jag hade.
Nu är det genomskinliga slangar mellan filter och pump på dessa, så jsg såg bubbeltåget.

F ö samna broblem på båten.

Startade men orkade inget.

Tobbe_Trollkarl
1 november 2018 · 20 Inlägg

Jag lossade slangen från bränslepumpen som sitter halvvägs mellan tanken och motorrummet, och vred på tändnyckeln ett snäpp så att dieseln pumpades ned i en balja. På en halv minut kom det ca 1,75 dl. Det motsvarar 21 liter/timme. På Biltemas hemsida ser jag att deras bränslepumpar ska kunna leverera 120-130 liter/timme. Tänkar jag rätt om jag nu tror mig ha avgränsat problemet till pumpen eller något innan denna?

zemet
1 november 2018 · 4 015 Inlägg

Du har ju iaf hittat att du inte får bränsle som du skall. Sen om det beror på täta slangar, dålig pump eller tätt filter väntar jag spänt på att du skall ta reda påsmile

Tobbe_Trollkarl
4 november 2018 · 20 Inlägg

Tog loss tanken i går. Bröt av två fästskruvar och kan ha knackat sönder fästet kring en tredje är jag rädd. Tanken såg inte så farligt smutsig ut på insidan. I dag sköljde jag ur den med (kallt) vatten och avfettningsmedel. Nu torkar den i varmgaraget med kupéfläkt riktad in i röröppningen och med dräneringspluggen urtagen så att varmluften kan cirkulera och komma ut igen.

Alldeles nyss drog jag med fingrarna i röröppningen och fick med mig litet grått smuts eller damm av något slag. Kanske borde jag göra rent tanken igen, på något mer effektivt sätt?

Blåste i går med munnen i slangen som går bakåt från pumpen. Det gick trögt i början, vet inte om det satt något i vägen (som jag kanske blåste bort) eller om jag bara höll handen för öppningen. Sedan var det inga problem.

Nu trädde jag också en slangsnutt på utloppspipen i tanken och sög med munnen. Gick fint, inget motstånd.

Har också tagit loss påfyllningsröret. Det är en del rost på insidan av dess nedre dels ovansida. Får se om jag kan slipa bort denna. Alternativt kanske man kan såga av det och sätta på en längre strumpa mellan röret och tanken. Vad kallas sådana strumpor och vem säljer dem?

Med reservation för att jag kan ha blåst bort något ur bränsleledningen så lutar det åt att pumpen är defekt. Den byttes dock förra vintern, så litet undrande är jag.

Tobbe_Trollkarl
16 november 2018 · 20 Inlägg

PROBLEMET ÄR LÖST.

Att byta bränslepump hjälpte inte. På ett FB-forum fick jag tipset att ta ut bränslegivaren ur tanken (vilket jag inte fattat att man kunde göra eftersom den var täckt av rost) och inspektera denna. Längst ned på givaren fanns en liten uschlig filterstrumpa som var nästan var helt tät.

När jag stack ned givaren i en vattenbalja och blåste luft in i den genom en slang så bubblade det längst ned och högst upp på strumpan, resten var igensatt. Min teori är att bränslenivån hade sjunkit till överdelen på strumpan, och eftersom inte tillräckligt med bränsle kunde passera längst ned i den så började den suga luft ovanifrån. (En variant på Meaganeowners hypotes, alltså.)

Eller så var den bara för igensatt för att kunna suga tillräckligt mycket överhuvudtaget.

Nu är strumpan hursomhelst borttagen och bilen går som den ska. Jag har köpt ett enkelt slangfilter som jag ska sätta på bränsleledningen i stället, enligt förslag från en händig granne.

Tack för tipsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang