Ford Focus Flexifuel -04. Ej gnista vid start, motorn går runt men startar ej.

Larsa365
4 november 2018 · 13 Inlägg

Mitt första inlägg här och förväntningarna är stora! ;-)

Min Ford Focus FF -04 1.6 FYDH 75 kW Manuell Kombi
bluddrade vid starten en morgon på väg till affären. Bilen gick lite dåligt hela vägen ca 1 tim till affären och lät som den inte fick rätt blandning/misstände. Motorlampan blinkade och lös om vartannat några gånger men försvann helt efter en stund. När jag skulle hem startade den inte alls, motorn gick runt men inga livstecken motorlampan lös hela tiden nu. Jag har nu bogserat bilen hem och bytt:

Fördelare, tändkablar, stift, kam/tändlägesgivare och kollat givaren på kopplingspedalen, mätt upp alla säkringar. Putsat alla jordningar som var fräscha redan. Kollat alla elkopplingar/kontakter och alla är fräscha. Bensinpumpen låter ok och det kommer soppa till motorn och det luktar mycket bensin/flödar så jag trampar full gas emellanåt för att strypa bensinflödet, startmotorn låter riktigt bra och motorn går runt, men ingen gnista. Har felkodläst bilen med en obd2 läsare men jag får inget av värde i den, olika koder varje gång.

Känns som att motorn går runt väldigt enkelt/lätt vid startförsöken, nästan för enkelt.
Inga tendenser att tända alls.
Jag kör med blandat bränsle, dvs 70% etanol och 30% bensin har gjort det sedan våren -18. Någon gång har har bilen bluddrat lite vid körning och då har jag tankat enbart bensin någon tank. Sedan återgått till 70/30 blandning.

Är dålig på bilar i allmänhet, synd att behöva göra sig av men bilen då den är riktigt fräsch och när den går, fungerar fantastiskt.
Kanske kanske någon har en lösning som jag inte tänkt på.

Det handlar inte om att vinna, utan att ge upp i tid!  :-)

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 november 2018 · 4 917 Inlägg

Kammremmen?
Med tanke på att startmotorn går lätt och då blir det ingen gnista om den är av..

Senast redigerat av bagatellen (4 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
4 november 2018 · 2 834 Inlägg

bagatellen skrev:
Kammremmen?
Med tanke på att startmotorn går lätt och då blir det ingen gnista om den är av..

Gissar på det jag med och då är det inte roligt. Ventiler som är krokiga och dyr reparation

Larsa365
4 november 2018 · 13 Inlägg

Kul med svaren! Jag vart ut nu o kollat men remmen ser ny ut och hel, försökte trycka på remmen med bakändan på skrumejseln, den var spänd o fin. Inget skräp under kåpan och allt ser bra ut.
Man får gråa hår (läs mer)...

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 november 2018 · 4 917 Inlägg

När du ändå kollade remmen provade du att starta så du såg att den rörde sig?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Larsa365
4 november 2018 · 13 Inlägg

Nej, men jag provade för några dagar sedan att starta med växeln i, (glömde att växeln låg i när jag startade) bilen rullade på ordentligt ;-))
Då borde den vara hel tror jag...

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 november 2018 · 14 058 Inlägg

Larsa365 skrev:
Nej, men jag provade för några dagar sedan att starta med växeln i, (glömde att växeln låg i när jag startade) bilen rullade på ordentligt ;-))
Då borde den vara hel tror jag...

Att bilen rullade fram med hjälp av startmotorn har inget med kamremmen att göra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Larsa365
4 november 2018 · 13 Inlägg

Nä, det har du rätt i! Kollar nu om remmen snurrar.

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
jaka54
4 november 2018 · 5 734 Inlägg

Hej!
Vad fick du för felkoder??
Bogsera bilen till en bilmeck så de får läsa av felkoder med proffsgrejer. -Men kolla att du har olja i motorn eftersom motorlampan lyste.

Larsa365
4 november 2018 · 13 Inlägg

Jaka54 Tack för svaret om bogseringen, olja finns det gott om, felkoder är det olika varje gång, och att det inte går att slutföra felkodsläsningen.
Känns som det blir bogsering till verkstad om det inte är en lösning inom en snar framtid.

Senast redigerat av Larsa365 (4 november 2018)

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
Larsa365
4 november 2018 · 13 Inlägg

Bagatellen, Uhlin. Jag kollade kamremmen och den snurrar på vid start.

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
Larsa365
4 november 2018 · 13 Inlägg

Många skriver på olika forum att remmen kan ha ''hoppat några kugg'' måste man plocka bort kamremskåpan för att felsöka ett sånt kamrems kugghopp?

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
Larsa365
5 november 2018 · 13 Inlägg

Kan det vara styrenheten som pajat på min Ford? Är det enkelt att byta och kan man köpa en från skroten och passar den?
Är det nån som har kunskap om detta?

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 november 2018 · 4 917 Inlägg

Går fördelaren runt inuti?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
5 november 2018 · 2 274 Inlägg

bagatellen skrev:
Går fördelaren runt inuti?

Fördelare på en 2004?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 november 2018 · 4 917 Inlägg

Xebers76 skrev:

bagatellen skrev:
Går fördelaren runt inuti?

Fördelare på en 2004?

Ja, han skrev ju bytt fördelare i trådstarten..smile
Annars hade jag inte frågat..smile

Senast redigerat av bagatellen (5 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zemet
5 november 2018 · 4 041 Inlägg

Larsa365 skrev:
Kan det vara styrenheten som pajat på min Ford? Är det enkelt att byta och kan man köpa en från skroten och passar den?
Är det nån som har kunskap om detta?

Känns som att det är troligt att det är detta du råkat ut för. Jag kollade bara första bästa styrdon för ford på Atech2. Ingen aning om du har samma men det verkar kunna ge liknade symptom iaf.


Motorn har intermittent ingen effekt, motorlampan tänds och många (osannolika) olika felkoder lagras i felminnet
17849 P1441 EGR ventil (N18) -. Avbrott / kortslutning till jord
17957 P1549 Magnetventil för laddtryck kontroll (N75) - Avbrott / kortslutning till jord
17932 P1524 Bränslepump relä - avbrott / kortslutning till jord
19557 P3101 Motor för spjäll insugningsrör - V157 öppen krets / kortslutning till jord
18027 P1619 Glödstift relä (J52) - Avbrott / kortslutning till jord
19561 P3105 Insugningsrör växelventil (N239) - Avbrott / kortslutning till jord
Motorn starter intermittent inte - samtidigt saknas det kommunikation med styrdonet - och förvärmning fungerar ej

https://atech2.se/ford/motorstyrdon/edc … 05482.html

Senast redigerat av zemet (5 november 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Larsa365
5 november 2018 · 13 Inlägg

Bagatellen. Ahaha jag skrev fördelare, gammalt tänk, jag menade tändmodul! Den är bytt. Zemet. Jag har inte haft så mycket felkoder men olika varje gång, och motorn har ingen tändning så lutar åt att försöka hitta en styrenhet. Något jag ska tänka på vid köp från en skrot? Någon som vet var styrenheten sitter?
Tack alla för tipsen så länge!

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
zemet
6 november 2018 · 4 041 Inlägg

Larsa365 skrev:
Bagatellen. Ahaha jag skrev fördelare, gammalt tänk, jag menade tändmodul! Den är bytt. Zemet. Jag har inte haft så mycket felkoder men olika varje gång, och motorn har ingen tändning så lutar åt att försöka hitta en styrenhet. Något jag ska tänka på vid köp från en skrot? Någon som vet var styrenheten sitter?
Tack alla för tipsen så länge!

Högst troligt att den behöver kodas om ifall du köper en annan från skroten. Jag är dock inte 100% på att det är så. Kolla upp detta innan du köper en ny iaf.

Behöver den kodas om så får du kolla att din lokala ford ÅF gör detta och vad det kostar. Kan vara billigare att skicka din enhet till atech2 och låta dem reparera den så slipper du koda om.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Larsa365
6 november 2018 · 13 Inlägg

Zemet, jag kollar det på en gång!

Det gäller inte att vinna, utan att ge upp i tid...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang