På kusinen Passat, har jag för mig att jag var tvingad att lossa ratten.
Två viktiga saker i så fall:
- Lossa batteriets polsko för minuspol, för annars sätter du felkod på krockkudden i ratten. Och den måste i så fall redaras via OBD.
Montera polskon först när du skruvat ihop allt.
- Håll reda på hur den upprullade flatkabeln sitter monterad, och spärra den i läget som den har när ratten står med hjulen rakt fram. Blir det fel, så rycker du av kabeln, när du svänger första gången. Då blir det också felkod.
Lossa sensorringen till startspärren, som läsee chippet i nyckeln.
Lossa kabelkontakter till spakarna. Går inte att montera fel.
Gjorde om en billig BT styrledslossare, så att det gick att dra av den kona, som sitter på rattstången, för att få loss navet med tändningslås.
Slipade, sågade mejselspår i stöldskyddsskruvarna utan skalle.
Dock inte säker om allt detta krävdes för att byta kontaktplatta i tändningslåset. men rätt övertygad. Varför skulle jag annars ta loss ratten?
Ja, ja. Minnet sviker...
Senast redigerat av Meaganeowner (8 november 2018)