940 ltt -98 hastighetsmätare funkar endast vid gas

betongbil
8 november 2018 · 50 Inlägg

Nu är de så att min hastighetsmätare inte går när man släpper gasen men fungerar igen när man ger gas, så ligger ja i 100km/h och släpper gasen så åker den raka vägen ner till 0km/h fast ja fortfarande glider i 100m/h och går upp igen när man ger minsta lilla gas, så vad kan problemet vara?

EDIT: Nej hastighetsmätaren svajar inte utan fungerar perfekt bara man gasar och ja jag har sökt överallt angående detta problem men hittar inget

Senast redigerat av betongbil (8 november 2018)

Sukkan
8 november 2018 · 451 Inlägg

Jag hade en 945a som mätaren flög upp i 220 nästan direkt bilen började rulla. Jag plockade en annan mätare på skroten och ändrade miltalet som den var på andra mätaren. Sen rullade det på som vanligt igen 😀 min bil var en 92a.

zemet
9 november 2018 · 4 030 Inlägg

Du kan ha klämt hastighetgivarkablarna mellan diffhuset och panhardstaget. Det skulle kunna förklara ditt intermittenta fel.

Hissa upp bilen och kolla om kablarna ser skadade ut, är ju ett väldigt snabbt jobb:)

Senast redigerat av zemet (9 november 2018)

betongbil
9 november 2018 · 50 Inlägg

zemet skrev:
Du kan ha klämt hastighetgivarkablarna mellan diffhuset och panhardstaget. Det skulle kunna förklara ditt intermittenta fel.

Hissa upp bilen och kolla om kablarna ser skadade ut, är ju ett väldigt snabbt jobb:)

okej för att ännu förtydliga, menar inte att man måste dra på för att den ska funka, bara man nuddar gasen lite lätt utan att ens accelerera, och mätaren visar helt rätt, förutom när ja inte har foten på gasen vill säga
det är som att gasen är som en av och på knapp för hastighetsmätaren

Senast redigerat av betongbil (9 november 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 november 2018 · 17 380 Inlägg

Skumt problem. Låter som något jordfel. Låter inte som felsökningen blir lätt i alla fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
betongbil
9 november 2018 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skumt problem. Låter som något jordfel. Låter inte som felsökningen blir lätt i alla fall.

skulle tro till 99% att de absolut inte är något jord fel då de funkar för övrigt utmärkt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang