Volvo V70 d5 -07 startar inte

VanKarlsson
11 november 2018 · 18 Inlägg

Haft problem med värmen på bilen så testade vi med att byta termostat sen luftade vi och körde en sväng när vi kom tillbaka så tvärdog bilen och vägrar starta igen. Fick en felkod på hög motortemp den raderade vi men bilen startar ändå inte någon som har något tips?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 november 2018 · 4 917 Inlägg

Inte så hemma på dieslar men det verkar ju lite konstigt att ett termostatbyte ger detta resultat.
Hade du dålig värme och bytte därför termostat som resulterade i felkod med  hög temp så skulle man ju kunna tro att ecu
  hakat upp sig på detta..
Har ni provat att ta av batterikabeln en stund?

Senast redigerat av bagatellen (11 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Samuel3
12 november 2018 · 360 Inlägg

Du kanske har en luftficka i kylsystemet. Till nästa gång, fyll på långsamt och kläm på slangarna under påfyllningen.

torpis Forummoderator
12 november 2018 · 10 572 Inlägg

Har också en -07 D5 och den bestämmer ju själv där den vill gå eller ej, dock alltid felkod. Felkoder läses av Volvo eller med en DICE(aliexpress typ). OBD2 + bluetooth har aldrig funkat speciellt väl för mig.

Börja med att undersöka om det är bränsle i tanken.

Samuel3 skrev:
Du kanske har en luftficka i kylsystemet. Till nästa gång, fyll på långsamt och kläm på slangarna under påfyllningen.

Bytte kamrem på min inkl pump osv. Då fick jag två gånger fylla på kylvätska första 5 milen. Trodde först jag hade en läcka, men det var typ 1 liter som den käkade upp i form av luftfickor under första milen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
12 november 2018 · 10 278 Inlägg

Problem med värmen? Och sedan hög motortemp? Hur mår vattenpumpen och i förlängningen kamremmen? bara en tanke...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VanKarlsson
12 november 2018 · 18 Inlägg

Brådhis skrev:
Problem med värmen? Och sedan hög motortemp? Hur mår vattenpumpen och i förlängningen kamremmen? bara en tanke...

//Brådhis

Den ska må bra den är så gott som nybytt remmen och pumpen har bara gått 1500mil

torpis Forummoderator
13 november 2018 · 10 572 Inlägg

VanKarlsson skrev:

Brådhis skrev:
Problem med värmen? Och sedan hög motortemp? Hur mår vattenpumpen och i förlängningen kamremmen? bara en tanke...

//Brådhis

Den ska må bra den är så gott som nybytt remmen och pumpen har bara gått 1500mil

På S40 fanns vattenpumpar med plastimpeller, den sprack och slirade på axeln = ingenting syntes men propellern frihjulade bara och pumpade inget....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang