Toyota Aygo -05, kul felsökning bilstart

TuffUffe
12 november 2018 · 8 Inlägg

Hallå! Har kört bilen endast korta sträckor på sistone,  endast 2 nödvändiga sträckor...antingen 200 m fram och tillbaka eller cirka 2 km fram och tillbaka...är ju inte bra vad jag förstått. Under denna period blev det svårare att starta bilen för varje gång tills  bilen tillslut inte startade(inte ens nära). Lampor och radio fungerar fortfarande. Prövat med startkablar och det gick som följer; först prövat att ladda "by the book" cirka 2 min, 1500 varv på hjälpbil -stängt av kopplat loss kablar och försökt starta min bil. Batteriet ger då viss kräm, men inte nog. Sen prövat ladda 10 min, men ingen förbättring. Efter detta prövat starta med hjälpbil igång på 1500-2000 varv vid startförsök, inte fungerat. Väntat några dagar och försökt att starta med hjälpbil rejält uppvarvad och fått igång bilen helt problemfritt på första försöket. Hade inte tid att köra runt och ladda vid tillfället. Så idag när jag hade tiden, så försökte jag starta på samma sätt som när det fungerade(rejält uppvarvad hjälpbil), men nu ingen reaktion vid startförsök. Radio och lampor fungerar fortfarande.  Tycker detta verkar konstigt, och har funderingar om någon säkring kan ha gått vid det lyckade startförsöket...eller vad sjutton det kan vara annars. Samma hjälpbil hela tiden. Så, vad tror ni? Några tips? //TuffUffe

zemet
12 november 2018 · 4 038 Inlägg

Med ingen reaktion menar du att lamor och radio inte slocknar heller?
Isåfall har du nog fel på tändningslåset.

Ifall radion och ljuset slocknar men startmotorn inte går runt kan du ha fel på startmotorn.

Hur kopplade ni startkablarna? Strunta i det idiotiska tipset om att sätta minuskabeln på någon jordpunkt. Det ger i mångafall inte tillräckligt bra kontakt och bilen orkar därför inte starta.

Koppla ihop batteriena på batteripolerna. Men var givetvis noga med att sätta plus på plus osv.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
12 november 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Du måste laddat batteriet i 12-16 timmar med en batteriladdare?!! Det är inte konstigt att du inte kan starta bilen när batteriet är slut.smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 november 2018 · 4 917 Inlägg

Om batteriet inte är bytt på 13 år och blir djupurladdat, så går det kanske inte att ladda upp det till fullo igen..
Men det lär man märka när det blir kallare om inte annat..
Så ha det i hågen när tempen kryper under nollan..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
TuffUffe
12 november 2018 · 8 Inlägg

zemet skrev:
Med ingen reaktion menar du att lamor och radio inte slocknar heller?
Isåfall har du nog fel på tändningslåset.

Ifall radion och ljuset slocknar men startmotorn inte går runt kan du ha fel på startmotorn.

Hur kopplade ni startkablarna? Strunta i det idiotiska tipset om att sätta minuskabeln på någon jordpunkt. Det ger i mångafall inte tillräckligt bra kontakt och bilen orkar därför inte starta.

Koppla ihop batteriena på batteripolerna. Men var givetvis noga med att sätta plus på plus osv.

Lampor och radio fungerar då jag vrider om tändningen, men får ingen reaktion från motorrummet. Startmotorn borde det inte vara något fel på då jag lyckades starta bilen med kablar i lördags. Därför jag är så frustrerad att det inte går nu. Kollat säkringarna nu och alla intakta.

TuffUffe
12 november 2018 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste laddat batteriet i 12-16 timmar med en batteriladdare?!! Det är inte konstigt att du inte kan starta bilen när batteriet är slut.smile

Fast den startade i lördags med hjälp av kablar, därför jag är konfunderad

bagatellen skrev:
Om batteriet inte är bytt på 13 år och blir djupurladdat, så går det kanske inte att ladda upp det till fullo igen..
Men det lär man märka när det blir kallare om inte annat..
Så ha det i hågen när tempen kryper under nollan..

Bytte batteri för fem år sen, det kan ju iofs vara slut...5 år är ju ändå lite tid. Tänkte mest att det dragits ur pga av mina extremt korta körsträckor nu här på slutet, och då behöver det väl inte vara något fel på själva batteriet?

Brådhis * Voff voff *
12 november 2018 · 10 278 Inlägg

TuffUffe skrev:
Prövat med startkablar och det gick som följer; först prövat att ladda "by the book" cirka 2 min, 1500 varv på hjälpbil -stängt av kopplat loss kablar och försökt starta min bil. Batteriet ger då viss kräm, men inte nog. Sen prövat ladda 10 min, men ingen förbättring. Efter detta prövat starta med hjälpbil igång på 1500-2000 varv vid startförsök, inte fungerat. Väntat några dagar och försökt att starta med hjälpbil rejält uppvarvad och fått igång bilen helt problemfritt på första försöket. Hade inte tid att köra runt och ladda vid tillfället. Så idag när jag hade tiden, så försökte jag starta på samma sätt som när det fungerade(rejält uppvarvad hjälpbil), men nu ingen reaktion vid startförsök

Till att börja med bör du slänga den boken som ger det tipset... Den ström du får in via startkablar på 2-10 min är inte mycket att hurra för.

På med kablar, ha "hjälpbilen" igång. Starta! Funkar det inte? Antingen är det dålig kontakt på kablarna (på något av dom fyra ställen den kan vara det) eller så är din bil helt enkelt trasig (startmotor eller tändningslås).

Sett till vad du beskriver skulle jag starkt gissa på dålig kontakt på kablarna samt eventuellt ett, numera, ganska så förstört batteri.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
12 november 2018 · 4 038 Inlägg

TuffUffe skrev:

zemet skrev:
Med ingen reaktion menar du att lamor och radio inte slocknar heller?
Isåfall har du nog fel på tändningslåset.

Ifall radion och ljuset slocknar men startmotorn inte går runt kan du ha fel på startmotorn.

Hur kopplade ni startkablarna? Strunta i det idiotiska tipset om att sätta minuskabeln på någon jordpunkt. Det ger i mångafall inte tillräckligt bra kontakt och bilen orkar därför inte starta.

Koppla ihop batteriena på batteripolerna. Men var givetvis noga med att sätta plus på plus osv.

Lampor och radio fungerar då jag vrider om tändningen, men får ingen reaktion från motorrummet. Startmotorn borde det inte vara något fel på då jag lyckades starta bilen med kablar i lördags. Därför jag är så frustrerad att det inte går nu. Kollat säkringarna nu och alla intakta.

När du vrider om nyckeln till "startmotorläget" dör radion och ljusen då? Ifall radion och ljusen inte dör när du vridit om nyckeln till startmotorläget så har du fel på tändningslåset.

Om radion och ljusen slocknar när du har startmotorläge på nyckeln så är det fel på din startmotor eller så har batteriet för lite ström.

Startmotorhaveri kan komma utan förvarning så att startmotorn fungerade sist är ingen garanti.

Jag tror ditt fel är så enkelt som att ni sätter startkablarna så dem får för dålig kontakt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 november 2018 · 4 917 Inlägg

Och jag satsar på ett dåligt batteri som stjäl krämen och därför går det inte att starta..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
TuffUffe
12 november 2018 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:

TuffUffe skrev:
Prövat med startkablar och det gick som följer; först prövat att ladda "by the book" cirka 2 min, 1500 varv på hjälpbil -stängt av kopplat loss kablar och försökt starta min bil. Batteriet ger då viss kräm, men inte nog. Sen prövat ladda 10 min, men ingen förbättring. Efter detta prövat starta med hjälpbil igång på 1500-2000 varv vid startförsök, inte fungerat. Väntat några dagar och försökt att starta med hjälpbil rejält uppvarvad och fått igång bilen helt problemfritt på första försöket. Hade inte tid att köra runt och ladda vid tillfället. Så idag när jag hade tiden, så försökte jag starta på samma sätt som när det fungerade(rejält uppvarvad hjälpbil), men nu ingen reaktion vid startförsök

Till att börja med bör du slänga den boken som ger det tipset... Den ström du får in via startkablar på 2-10 min är inte mycket att hurra för.

På med kablar, ha "hjälpbilen" igång. Starta! Funkar det inte? Antingen är det dålig kontakt på kablarna (på något av dom fyra ställen den kan vara det) eller så är din bil helt enkelt trasig (startmotor eller tändningslås).

Sett till vad du beskriver skulle jag starkt gissa på dålig kontakt på kablarna samt eventuellt ett, numera, ganska så förstört batteri.

//Brådhis

Det är de 2 grejerna jag också tror är mest sannolika, gott att höra att fler tror det...blir väl att jag köper ett nytt batteri. Tack för hjälpen

TuffUffe
12 november 2018 · 8 Inlägg

bagatellen skrev:
Och jag satsar på ett dåligt batteri som stjäl krämen och därför går det inte att starta..

Nog ganska troligt. Tack

TuffUffe
12 november 2018 · 8 Inlägg

zemet skrev:

TuffUffe skrev:

zemet skrev:
Med ingen reaktion menar du att lamor och radio inte slocknar heller?
Isåfall har du nog fel på tändningslåset.

Ifall radion och ljuset slocknar men startmotorn inte går runt kan du ha fel på startmotorn.

Hur kopplade ni startkablarna? Strunta i det idiotiska tipset om att sätta minuskabeln på någon jordpunkt. Det ger i mångafall inte tillräckligt bra kontakt och bilen orkar därför inte starta.

Koppla ihop batteriena på batteripolerna. Men var givetvis noga med att sätta plus på plus osv.

Lampor och radio fungerar då jag vrider om tändningen, men får ingen reaktion från motorrummet. Startmotorn borde det inte vara något fel på då jag lyckades starta bilen med kablar i lördags. Därför jag är så frustrerad att det inte går nu. Kollat säkringarna nu och alla intakta.

När du vrider om nyckeln till "startmotorläget" dör radion och ljusen då? Ifall radion och ljusen inte dör när du vridit om nyckeln till startmotorläget så har du fel på tändningslåset.

Om radion och ljusen slocknar när du har startmotorläge på nyckeln så är det fel på din startmotor eller så har batteriet för lite ström.

Startmotorhaveri kan komma utan förvarning så att startmotorn fungerade sist är ingen garanti.

Jag tror ditt fel är så enkelt som att ni sätter startkablarna så dem får för dålig kontakt.

Ok, enligt den beskrivningen är det i så fall tändningslåset...fast jag tror som du på dålig kontakt...har rätt kassa kablar tycker jag. Blir att jag köper nytt batteri, känns mest kostnadseffektivt nu(tid är pengar) Tack för hjälpen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2018 · 17 475 Inlägg

TuffUffe skrev:

zemet skrev:

TuffUffe skrev:

Lampor och radio fungerar då jag vrider om tändningen, men får ingen reaktion från motorrummet. Startmotorn borde det inte vara något fel på då jag lyckades starta bilen med kablar i lördags. Därför jag är så frustrerad att det inte går nu. Kollat säkringarna nu och alla intakta.

När du vrider om nyckeln till "startmotorläget" dör radion och ljusen då? Ifall radion och ljusen inte dör när du vridit om nyckeln till startmotorläget så har du fel på tändningslåset.

Om radion och ljusen slocknar när du har startmotorläge på nyckeln så är det fel på din startmotor eller så har batteriet för lite ström.

Startmotorhaveri kan komma utan förvarning så att startmotorn fungerade sist är ingen garanti.

Jag tror ditt fel är så enkelt som att ni sätter startkablarna så dem får för dålig kontakt.

Ok, enligt den beskrivningen är det i så fall tändningslåset...fast jag tror som du på dålig kontakt...har rätt kassa kablar tycker jag. Blir att jag köper nytt batteri, känns mest kostnadseffektivt nu(tid är pengar) Tack för hjälpen

En sak till: de korta sträckorna hinner inte ladda upp batteriet så de kommer sakta men säkert bli urladdat det med. Köp en underhållsladdare och montera fast i bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Janneutanb
12 november 2018 · 7 271 Inlägg

Använd en multimeter och mät spänningen över batteriet före du försöker starta och när du försöker starta.

torsen
12 november 2018 · 7 236 Inlägg

Janneutanb skrev:
Använd en multimeter och mät spänningen över batteriet före du försöker starta och när du försöker starta.

Precis vad jag tänkte föreslå.
12.6 volt bör batterispänningen vara då inga förbrukare är påslagna.
13,7 till 14,2 volt bör spänningen öka till vid något förhöjt tomgångsvarvtal.
Om du tänder belysningen(vilket sker automatiskt på de flesta bilar när du vrider startnyckeln till tändning på) och därefter vrider till inkopplad startmotor och lyset slocknar, och startmotorn endast klickar, är det fel på batteriet.
Med stor sannolikhet en defekt cell.
Bara att byta batteri.

B t w så hade en son för några år sedan en Aygo som strulade ofta.
Olika elfel hela tiden.
Största driftskostnaden på den bilen var alla bärgningar till verkstäder.

TuffUffe
12 november 2018 · 8 Inlägg

Hybrid_ skrev:

TuffUffe skrev:

zemet skrev:

När du vrider om nyckeln till "startmotorläget" dör radion och ljusen då? Ifall radion och ljusen inte dör när du vridit om nyckeln till startmotorläget så har du fel på tändningslåset.

Om radion och ljusen slocknar när du har startmotorläge på nyckeln så är det fel på din startmotor eller så har batteriet för lite ström.

Startmotorhaveri kan komma utan förvarning så att startmotorn fungerade sist är ingen garanti.

Jag tror ditt fel är så enkelt som att ni sätter startkablarna så dem får för dålig kontakt.

Ok, enligt den beskrivningen är det i så fall tändningslåset...fast jag tror som du på dålig kontakt...har rätt kassa kablar tycker jag. Blir att jag köper nytt batteri, känns mest kostnadseffektivt nu(tid är pengar) Tack för hjälpen

En sak till: de korta sträckorna hinner inte ladda upp batteriet så de kommer sakta men säkert bli urladdat det med. Köp en underhållsladdare och montera fast i bilen.

Jo, var en undantagssituation bara under en månad...nu när jag lagar den kommer det bli mer normal körning igen

-jimmy
13 november 2018 · 377 Inlägg

Löser sig ska du se. Är trots allt en Aygo, bra bilar.

jaka54
13 november 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Du skriver ingenstans hur gammalt batteriet är men börja med att ladda batteriet med en vanlig enkel 4A /12V laddare och låt den stå på och ladda i minst 12 immar.
När du sedan tar bort laddkablarna från batteriet ska multimetern (en sån bör alla ha) visa 12,6-13V eller mer, då vet man att batteriet är "friskt".

Senast redigerat av jaka54 (13 november 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 november 2018 · 17 475 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du skriver ingestans hur gammalt batteriet är men börja med att ladda batteriet med en vanlig enkel 4A /12V laddare och låt den stå på och ladda i minst 12 immar.
När du sedan tar bort laddkablarna från batteriet ska multimetern (en sån bör alla ha) visa 12,6-13V eller mer, då vet man att batteriet är "friskt".

I inlägg #12 skrev TS att han köper ett nytt batteri och sätter in. Så detta blir nog inget problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
13 november 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Även nya batterier måste/bör  laddas i ca 12 timmar innan de används!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang