Billig familjekombi 50000kr? V50?

panda666
23 november 2018 · 4 250 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Börjat kolla på en billigare kombi och fastnat lite på en Volvo V50 och just specifikt på denna:

V50 1.6D Drive -09 11500mil
https://www.blocket.se/vi/82000948.htm

Vi kör mest inom stan med 2-3 långresor, kanske inte ska ta diesel i första hand. Har den allt vi behöver. Nått vi ska tänka på när vi tittar på den?

Finns där bättre bilar för omkring samma pris? (50-60000), vilka och varför?

ja det finns mycket bättre , v50 är riktiga skräp, likaså saab, fattar inte varför folk gillar saab, jesus. vag vill ja inte ens gå in på. kommer bli 40 sidor+wink som flera sagt kanske nått asiatiskt, subba sa nån tidigare. kanske nån hybrid ifall du kör mycket istan, akta dig för fasiken för flexifuel skräpen, svårstartade på vintern och inte så snåla endå. Riktiga skräpkärror.

TurbOla Reservdansk
23 november 2018 · 6 271 Inlägg

Säg inte så, jag köpte en V50 för ett par veckor sen. Först var jag inne på 2,0D-modellen, men när jag kollade service och underhålls-kostnader på den, samt såg att det var en fransk motor med väldigt alternativ med automat så kikade jag vidare.

Slutade med att jag fastnade för en annan V50, nämligen D3an i modellår 2012.
Volvofemman i 2-liters utförande, samma automatlåda som sitter i S80 V8, borde väl bli bra?


Det enda som bråkar med mig är dimljuset bak, får felmeddelande på den lampan hela tiden. Bytte lampa, men inte det som var fel. Mätte spänningen som låg på 3,5V och har inte hunnit felsöka mer än så.

I övrigt trivs jag med bilen än så länge, peppar peppar.

Den har rullat ganska exakt 19000 mil på 6 år vilket jag tycker är rätt bra marscherat.

Jämförde med olika bilar och märken i samma prisklass/årsmodell/utrustning, men det fanns inget som kunde matcha denna.

Senast redigerat av TurbOla (23 november 2018)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
23 november 2018 · 9 296 Inlägg

TurbOla skrev:
Säg inte så, jag köpte en V50 för ett par veckor sen. Först var jag inne på 2,0D-modellen, men när jag kollade service och underhålls-kostnader på den, samt såg att det var en fransk motor med väldigt alternativ med automat så kikade jag vidare.

Slutade med att jag fastnade för en annan V50, nämligen D3an i modellår 2012.
Volvofemman i 2-liters utförande, samma automatlåda som sitter i S80 V8, borde väl bli bra?


Det enda som bråkar med mig är dimljuset bak, får felmeddelande på den lampan hela tiden. Bytte lampa, men inte det som var fel. Mätte spänningen som låg på 3,5V och har inte hunnit felsöka mer än så.

I övrigt trivs jag med bilen än så länge, peppar peppar.

Den har rullat ganska exakt 19000 mil på 6 år vilket jag tycker är rätt bra marscherat.

Jämförde med olika bilar och märken i samma prisklass/årsmodell/utrustning, men det fanns inget som kunde matcha denna.

Ja den verkar ju skottsäker eftersom du haft den några veckor. Lite krångel med dimljuset bak bara... big_smile

För övrigt är väl det problemet med vissa märkesvurmares "erfarenhet". Som killen som hade haft 30 bilar (eller snarare "inom familjen") av ett visst märke (host) under 5 år och det aldrig hade varit problem... Fan, jag tänker tvärtom. 5 bilar under 30 år, då har man lite att prata om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TurbOla Reservdansk
23 november 2018 · 6 271 Inlägg

caromania skrev:
Ja den verkar ju skottsäker eftersom du haft den några veckor.

Så som folk målar upp det kommer den att rasa i nästa vecka ju. lol

Dimljusproblemet var där redan när jag köpte bilen, så det är inte något som dykt upp nyligen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
24 november 2018 · 9 296 Inlägg

TurbOla skrev:

caromania skrev:
Ja den verkar ju skottsäker eftersom du haft den några veckor.

Så som folk målar upp det kommer den att rasa i nästa vecka ju. lol

Dimljusproblemet var där redan när jag köpte bilen, så det är inte något som dykt upp nyligen. tongue

Det finns säkert en massa V50 som inte har några problem alls. Vi får hoppas att din är en av dessa!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mangisen
24 november 2018 · 1 034 Inlägg

caromania skrev:

TurbOla skrev:

caromania skrev:
Ja den verkar ju skottsäker eftersom du haft den några veckor.

Så som folk målar upp det kommer den att rasa i nästa vecka ju. lol

Dimljusproblemet var där redan när jag köpte bilen, så det är inte något som dykt upp nyligen. tongue

Det finns säkert en massa V50 som inte har några problem alls. Vi får hoppas att din är en av dessa!

Detta är garaget.org caromania wink
Alla v50 är skräp, alla krånglar
Precis som saab, vag och BMW

caromania Forummoderator
24 november 2018 · 9 296 Inlägg

Mangisen skrev:

caromania skrev:

TurbOla skrev:

Så som folk målar upp det kommer den att rasa i nästa vecka ju. lol

Dimljusproblemet var där redan när jag köpte bilen, så det är inte något som dykt upp nyligen. tongue

Det finns säkert en massa V50 som inte har några problem alls. Vi får hoppas att din är en av dessa!

Detta är garaget.org caromania wink
Alla v50 är skräp, alla krånglar
Precis som saab, vag och BMW

Ja jag har inget emot att folk med dåliga erfarenheter kring ovan nämnda märken berättar om dessa, lika lite som jag har något emot att det sällan förekommer kvalitetsproblem eller klagomål på Honda, Toyota eller Lexus.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
24 november 2018 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

Mangisen skrev:

caromania skrev:

Det finns säkert en massa V50 som inte har några problem alls. Vi får hoppas att din är en av dessa!

Detta är garaget.org caromania wink
Alla v50 är skräp, alla krånglar
Precis som saab, vag och BMW

Ja jag har inget emot att folk med dåliga erfarenheter kring ovan nämnda märken berättar om dessa, lika lite som jag har något emot att det sällan förekommer kvalitetsproblem eller klagomål på Honda, Toyota eller Lexus.

väldigt konstigt det där, ser sällan nån som klagar på sin lexus på detta forum, samma sak me toyota och honda. Det är just den orsaken till att ja kallar för dessa märken för skräp, för att flera klagar på dom. Och för att ja provkör mycket på jobbet och hittar ofta fel på samma märken. Men folk har rätt till att tycka va fan dom vill.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang