Efterdragning av topolock

Snurriis
19 november 2018 · 761 Inlägg

Hej!
Tänkte fråga om det är någon som är mer erfaren än mig när det gäller efterdragning av topplock och hur man ska gå tillväga?

Släppa alla bultar och dra dom efter spec igen och avsluta med 90°? Eller är jag ute och cyklar?

Sen en sak till, har lite dåligt komp på 4ans cylinder men den har ej gått varm eller något och min fråga är kan jag byta topp packningen utan att plana toppen då den ej gått varm eller dyrligt?

Gällande en Saab 9-5 2.3t

VirreEriksson
19 november 2018 · 1 294 Inlägg

40nn, 60nm sen avsluta med 90grader gäller för din bil smile

Dock har du stålpackning org, ytterst ovanligt att den ger sig. Lågt komp brukar på t7orna vara slitna/koksade kolvringar. Och enligt min erfarenhet inte ovanligt med tex smält/sprucken kolv.

torsen
19 november 2018 · 7 189 Inlägg

Du ska INTE efterdraga topplocksskruvar-/muttrar eller grenrörsskruvar-/muttrar eftersom packningarna redan komprimerats vid (första och enda) momentdragningen.
Jag känner inte till något undantag på moderna motorer = efter 60-talet.

Tvärtom kan det orsaka skador om man efterdrager grenrörsskruvar/-muttrar.
Många avgasgrenrör på "raka sexor" har spruckit p g a klåfingriga och okunniga hemmapulare med mer verktyg än kunskap efterdragit för kung och fosterland.

Härutöver ska, på de flesta motorer, skruvarna/pinnskruvarna bytas vid varje momentdragning.

Så har du inget läckage - hoppa över efterdragningen.
Har du läckage - byt packning/packningar och skruvar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang