Arbetstemp vintertid

Cargo1980
28 november 2018 · 245 Inlägg

Min flickväns far är en riktig besserwisser som har en tendens att köra över folk. Vi hamnade här in en diskussion gällande kallstarter och motortemp under de kalla vintermånaderna.

Jag satt bara och lyssnade och han säger då till sin dotter att ”du åker för korta sträckor” och för att motorn så här års ska nå arbetstemp så krävs minst att du åker 25 mil. Han sa också att ett nästan urladdat batteri oxå kräver 25 mils körning innan batteriet är laddat.

25 mils körning, What?? Det är ju mellan Sthlm och Jönköping. Bara satt och skakade på huvudet. Nog för att det tar något längre tid och sliter mer, men 25 mil? Vad menade han egentligen?

Utmarks-Loke
28 november 2018 · 5 814 Inlägg

Om man bara kör korta sträckor kan man få kondens i motorn som samlar sig som vatten i motoroljan. En längre tur gör motorn tillräckligt varm, tillräckligt länge, för att bli kvitt det. Men 25 mil känns överdrivet även för det...

Cargo1980
28 november 2018 · 245 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om man bara kör korta sträckor kan man få kondens i motorn som samlar sig som vatten i motoroljan. En längre tur gör motorn tillräckligt varm, tillräckligt länge, för att bli kvitt det. Men 25 mil känns överdrivet även för det...

Absolut, kan ses under oljelocket, som ljusbrunt glegg. 25 mil känns konstigt i mina öron, nog för att det tar en stund men 25 mil?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 november 2018 · 4 917 Inlägg

Eh,  gör som jag gjorde med en gammal gentleman, som var färdig för pensionering , för sisådär en 50 år sedan på jobbet..
Jag var relativt nyanställd och han satte på sin batteridrivna bordsradio för att spela lite musik för mig..
Han hade lite olika batterier i sin låda och han skulle byta batteri i radion för den började sacka. .
Han förklarade för mig att dom tjocka batterierna enbart dög till ficklampor och dom mellanstora enbart dög till radioapparater för det hade med frekvenserna att göra..
Väl insatt i det elektriska från den tekniska skolan , så blev jag alldeles förbluffad över förklaringen på innehållet och funktionen på batteristorleken..
Jag tänkte till lite (  faktiskt ) och höll med gubben, för jag ville inte ge mig in i en diskussion och bli ovän med honom, för jag skulle ju överta hans jobb senare..
Så mitt eminenta tips är att enbart hålla med även om du vet bättre..smile

Senast redigerat av bagatellen (28 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mack Forum- och sitemoderator
28 november 2018 · 26 113 Inlägg

Enda jag egentligen vill opponera mig emot är att om ett batteri är - i det närmaste - urladdat så krävs det mer än körning för att det ska bli fulladdat.

Men ja, i övrigt så känns 25 mil lite väl tilltaget för att arbetstemp skall vara uppnådd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Cargo1980
28 november 2018 · 245 Inlägg

bagatellen skrev:
Eh,  gör som jag gjorde med en gammal gentleman, som var färdig för pensionering , för sisådär en 50 år sedan på jobbet..
Jag var relativt nyanställd och han satte på sin batteridrivna bordsradio för att spela lite musik för mig..
Han hade lite olika batterier i sin låda och han skulle byta batteri i radion för den började sacka. .
Han förklarade för mig att dom tjocka batterierna enbart dög till ficklampor och dom mellanstora enbart dög till radioapparater för det hade med frekvenserna att göra..
Väl insatt i det elektriska från den tekniska skolan , så blev jag alldeles förbluffad över förklaringen på innehållet och funktionen på batteristorleken..
Jag tänkte till lite (  faktiskt ) och höll med gubben, för jag ville inte ge mig in i en diskussion och bli ovän med honom, för jag skulle ju överta hans jobb senare..
Så mitt eminenta tips är att enbart hålla med även om du vet bättre..smile

Hehe, vad är det med dessa 40- 50-talister egentligen. En stor della av dessa gentlemen ska ju ständigt ha rätt, det går liksom inte att säga något utan att ”nä hörrö du, du ska tänka på att” ”nej, så här är det grabben..” etc etc. ger mig aldrig in i någon diskussion, men börjar bli mäktigt trött på dessa attityder.

OK, det tar 25 mil att köra motorn upp till arbetstemp :-/

caromania Forummoderator
28 november 2018 · 9 296 Inlägg

Så, här kommer sanningen:

1: Batteriet behöver laddas på bänken om det är tomt. Iofs klararsig batteriet ok bara genom körning men för att det ska bli riktigt friskt krävs en riktig laddare.

2: 3-4mil på motorvägen tömmer oljan på kondens.

Om det är någon tröst så var även min svärfar galen, men han är nergrävd numera vilket med handen på hjärtat är ganska skönt. Han hade bland annat haft en e-type med måsvingedörrar och den Wolseley han körde på 70talet hade 260hk. Nåja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
28 november 2018 · 5 682 Inlägg

Hej!
För att komma upp i arbetstemperatur ca +90 grader tar det ca 1mil  om det är en bensinare...naturligtvis beroende på yttertemperatur osv. Har för mig att diesel tar längre tid.?

Att fulladda ett helt urladdat batteri genom att köra (bil) ,då krävs det betydligt längre körsträcka än 25mil, speciellt om det är "kallt ute", och helt fulladdat blir nog aldrig batteriet bara genom körning om det är minusgrader ute.
Det är därför man måste ladda ett blybatteri inomhus med batteriladdare, i ca 20grader för att det ska ta emot tillräckligt med energi för att bli "fulladdat".

Senast redigerat av jaka54 (28 november 2018)

Meaganeowner
28 november 2018 · 2 250 Inlägg

25 mil en resa, en gång i veckan x 5 månader.
Måste bli billigare med flera olje- och filterbyten under tiden o låt bilen stå stilla.

Cargo1980
28 november 2018 · 245 Inlägg

Meaganeowner skrev:
25 mil en resa, en gång i veckan x 5 månader.
Måste bli billigare med flera olje- och filterbyten under tiden o låt bilen stå stilla.

Bra och tydliga svar från er. Lite nyfiken, vad jobbar ni med? Han sade även till tjejen ifråga att ”det är inte lätt att ha koll då du inte är bilmekaniker”. En slags förminskning av henne där. 😂

Utmarks-Loke
29 november 2018 · 5 814 Inlägg

Jag är elektriker så jag vet allt om bilmotorer roll Jag veckopendlar till jobb på annan ort men tyvärr är det bara 24 mil enkel väg så det räcker ändå inte riktigt till för att bilen skall bli genomvarm

Cargo1980
29 november 2018 · 245 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag är elektriker så jag vet allt om bilmotorer roll Jag veckopendlar till jobb på annan ort men tyvärr är det bara 24 mil enkel väg så det räcker ändå inte riktigt till för att bilen skall bli genomvarm

Haha :-)

mats757
29 november 2018 · 912 Inlägg

Enklaste sättet att hantera en Besserwisser är att bara hålla med.

Dock finns det en litet uns av sanning det han påstår också....
OM, det har blivit en massa kondens i ventilkåpan behövs det en rejäl långkörning för att bli av med det igen.
OM batteriet blivit urladdat så krävs det en REJÄL långkörning för att få upp batterinivån till ca 80% i alla fall.
Men, det beror förstås vad det är för bil/motor också.
OM man kör 2 mil / tur så uppstår inte problemen.
Så att säga att han har fel... nja...
Men en sak är säkert, han verkar lite dryg!  :-)  :-)

/Mats

torpis Forummoderator
29 november 2018 · 10 572 Inlägg

Cargo1980 skrev:
Min flickväns far är en riktig besserwisser som har en tendens att köra över folk. Vi hamnade här in en diskussion gällande kallstarter och motortemp under de kalla vintermånaderna.

Jag satt bara och lyssnade och han säger då till sin dotter att ”du åker för korta sträckor” och för att motorn så här års ska nå arbetstemp så krävs minst att du åker 25 mil. Han sa också att ett nästan urladdat batteri oxå kräver 25 mils körning innan batteriet är laddat.

25 mils körning, What?? Det är ju mellan Sthlm och Jönköping. Bara satt och skakade på huvudet. Nog för att det tar något längre tid och sliter mer, men 25 mil? Vad menade han egentligen?

Det tar tid för en motor att bli varm. Vattentempen kommer ganska fort men resten tar tid helt klart. 25mil är nog att ta i, men det är ju mer än 1mil innan oljan blivit varm och allt stabiliserat sig. Också en anledning till erlbilars kortare räckvidd i kyla att växellådsoljan är kall och trög osv...

Batteriet där emot har han fel på för det blir aldrig fullt!! Det tar betydligt mycket mer än 25mil. Men vi måste hålla isär begreppen lite.  Det han menar är nog inte fullt som i fullt utan den tid det tar att återladda en start. ...och det går ganska fort faktiskt.   En start på några hundra ampere i några sekunder återladdas på några minuter. Där emot så blir batteriet inte fullt utan det kräver veckor av laddning med låg ström.

Det är på så vis en C-tek kan rekonditionera ett batteri, genom att ladda det fullt under väldigt lång tid.

Jag har gjort en del mätningar i ämnet faktiskt. Vill mena att jag har koll just här :-)

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282273

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cargo1980
29 november 2018 · 245 Inlägg

torpis skrev:

Cargo1980 skrev:
Min flickväns far är en riktig besserwisser som har en tendens att köra över folk. Vi hamnade här in en diskussion gällande kallstarter och motortemp under de kalla vintermånaderna.

Jag satt bara och lyssnade och han säger då till sin dotter att ”du åker för korta sträckor” och för att motorn så här års ska nå arbetstemp så krävs minst att du åker 25 mil. Han sa också att ett nästan urladdat batteri oxå kräver 25 mils körning innan batteriet är laddat.

25 mils körning, What?? Det är ju mellan Sthlm och Jönköping. Bara satt och skakade på huvudet. Nog för att det tar något längre tid och sliter mer, men 25 mil? Vad menade han egentligen?

Det tar tid för en motor att bli varm. Vattentempen kommer ganska fort men resten tar tid helt klart. 25mil är nog att ta i, men det är ju mer än 1mil innan oljan blivit varm och allt stabiliserat sig. Också en anledning till erlbilars kortare räckvidd i kyla att växellådsoljan är kall och trög osv...

Batteriet där emot har han fel på för det blir aldrig fullt!! Det tar betydligt mycket mer än 25mil. Men vi måste hålla isär begreppen lite.  Det han menar är nog inte fullt som i fullt utan den tid det tar att återladda en start. ...och det går ganska fort faktiskt.   En start på några hundra ampere i några sekunder återladdas på några minuter. Där emot så blir batteriet inte fullt utan det kräver veckor av laddning med låg ström.

Det är på så vis en C-tek kan rekonditionera ett batteri, genom att ladda det fullt under väldigt lång tid.

Jag har gjort en del mätningar i ämnet faktiskt. Vill mena att jag har koll just här :-)

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282273

Han menade stt det tar 25 mil minst innan motorn når arbetstemp, ett par mil visst, men inte 25.

frasse4
29 november 2018 · 736 Inlägg

Många moderna bilar har ju någon typ av värmeväxlare mellan motorolja och kylvatten (mer än det som såklart sker normalt i motorn). När jag provade att logga via diagnosuttaget på min Alfa steg vattentemp och oljetemp ganska jämt med oljetemp några grader efter. Dock så säger mätaren i instrumentet 90 grader när kylvattnet bara är runt 72 grader för att sedan ligga kvar på 90 till dess motorn blir varm. Så man kan lura sig lite på att titta på mätare.

Jag har hört att tempmätaren rakt upp på gamla 940:s betyder mellan 60-100 grader smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2018 · 17 385 Inlägg

Förr i tiden så behövde man kanske köra en bit längre än nu. I dagsläget kräver bilar stora mängder ström. Därför laddar en modern bil upp till 15-16 volt efter start beroende på vad det är för temperatur ute. Det dalar rätt fort efter det och planar ut till mer rimliga nivåer redan efter några minuters körning. Nyare bilar är överlag mycket duktiga på att sköta om sina egen batterier med smart övervakning. Som exempel kan de helt sluta ladda en stund om batteriet helt enkelt är fullt och liten förbrukning är detekterad.

Sen finns det många hybrider som inte laddar upp sitt signalbatteri på tomgång. Bara håller det i en sorts "Status que" så att det inte blir mindre laddning i. Detta för att fossilmotorn ska gå så lite som möjligt och hålla nere förbrukningen.

Efter cirka 15 minuters körning har bilens batteri till fullo återhämtat sig även i kall väderlek.


Arbetstemp?
Tja. Vafan. En modern diesel som man ligger med farthållaren i 100 km/h på motorväg blir aldrig varm. Inte utan hjälpmedel. En gammal Volvo v70 (Bensin) blir väl varm redan efter några mil? Låter som svärfar är en smula ute och cyklar ja...


Inga källor men jag jobbar som:
Bilmekaniker/eltekniker och provkör nya bilar hela dagarna för att upptäcka fel eller helt enkelt varmköra dessa med jämna mellanrum. Monterar även värmare och andra knäppa saker som nybilskunderna har beställt så är och river under skalet med, tro mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joakim-S Hobby Fotograf
29 november 2018 · 650 Inlägg

Båda mina BMW bilar som jag äger är diesel bilar. Dom brukar komma upp i cirka 100 grader i oljetemperatur inom 1 mil landsvägskörning oavsett temperatur ute och dom är ej utrustade med bränslevärmare.

Även min lastbil jag kör i jobbet blir varm väldigt fort (Volvo fh16 750), den brukar komma upp i arbetstemp inom 2-3 mils körning. dock fullastad då wink

MG e-HS (2021)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2018 · 17 385 Inlägg

ProXem skrev:
Båda mina BMW bilar som jag äger är diesel bilar. Dom brukar komma upp i cirka 100 grader i oljetemperatur inom 1 mil landsvägskörning oavsett temperatur ute och dom är ej utrustade med bränslevärmare.

Även min lastbil jag kör i jobbet blir varm väldigt fort (Volvo fh16 750), den brukar komma upp i arbetstemp inom 2-3 mils körning. dock fullastad då wink

Intressant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
29 november 2018 · 5 814 Inlägg

Inte konstigt att en sexcylindrig dieselmotor som driver en tvåtons kombibil blir varm relativt snabbt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang