Internet lägger av i 7 dagar. Vad tror ni händer?

Snurriis
2 december 2018 · 761 Inlägg

Gjorde aldrig lumpen utan var den första skaran -91 som inte fick göra... men har ett gediget natur intresse och jagar med min mor och gick flera år i sjöscout kåren där jag bor så tror inte det går nöd på min när man kollar på mina vänner samt sambo som levt ett annat liv inne i stan så har dom det lite svårare.
Bor i en gammal militär officers hus med självförsörjande vatten och har möjlighet att handpumpa upp vatten samt har naturen runt knuten med massa  förnödenheter.

torsen
2 december 2018 · 7 238 Inlägg

Snurriis skrev:
Gjorde aldrig lumpen utan var den första skaran -91 som inte fick göra... men har ett gediget natur intresse och jagar med min mor och gick flera år i sjöscout kåren där jag bor så tror inte det går nöd på min när man kollar på mina vänner samt sambo som levt ett annat liv inne i stan så har dom det lite svårare.
Bor i en gammal militär officers hus med självförsörjande vatten och har möjlighet att handpumpa upp vatten samt har naturen runt knuten med massa  förnödenheter.

Lyckos!

Snurriis
2 december 2018 · 761 Inlägg

Lyckos till vad? Ej gjort lumpen eller hur jag bor? big_smile
Har typ 20 stammar med dovhjort samt att är lite bortskämd att mor och far har köttgård ca 2mil från mig så när dommedagen kommer så går det nog bra hoppas jag ^^
Lumpen ville jag göra då det militära är riktigt intressant i min mening men nu när oldern börjar krypa och lever & jobbar så att möjligheten ej finns ens att göra GMU hmm

torsen
2 december 2018 · 7 238 Inlägg

Snurriis skrev:
Bor i en gammal militär officers hus med självförsörjande vatten och har möjlighet att handpumpa upp vatten samt har naturen runt knuten med massa  förnödenheter.

DET menar jag du kan vara lycklig för.

caromania Forummoderator
2 december 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

Snurriis skrev:
Gjorde aldrig lumpen utan var den första skaran -91 som inte fick göra... men har ett gediget natur intresse och jagar med min mor och gick flera år i sjöscout kåren där jag bor så tror inte det går nöd på min när man kollar på mina vänner samt sambo som levt ett annat liv inne i stan så har dom det lite svårare.
Bor i en gammal militär officers hus med självförsörjande vatten och har möjlighet att handpumpa upp vatten samt har naturen runt knuten med massa  förnödenheter.

Lyckos!

Äsch, i värsta fall får man väl göra en Fred Astaire och bränna den sista soppan i garaget. Och för de som inte förstår kopplingen så rekommenderar jag en titt på "On the beach" från 1959.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Snurriis
2 december 2018 · 761 Inlägg

Är väl bara å hitta någon gammal brunn som inte sinat och sen fixa handpump?
Är ju lite bortskämd med systemet huset har då militären byggde systemet för att försörja fyra kåkar så vattnet kommer med grundvattnet från berget där gamla fortet ligger sen ner till två tankar dom blir ca 70.000L och sedan in i huset, sitter två uv-filter kopplat till utgående rör till kåkarna så vattnet går inte å klaga på smile samt handpump och även inkoppling av extern pump går ^^

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 december 2018 · 17 478 Inlägg

Vi har också tur. Havet är 100 meter bort från huset. Där finns fisk tydligen... Man får i princip knuffa undan alla rådjur som lallar omkring på baksidan tomten först. Ser dessa dagligen. Så kött kan nog ordnas i ett rejält nödläge. En kompis som bor 10 minuters gångväg bort har egen brunn som mest används till bevattning och biltvätt. Men det är fullt drickbart! Jag har 100 liter dricksvatten hemma som byts ut varje kvartal. 4 stycken biltema 25L-dunkar. Vi har en helt ny Porta-potti kemtoa stående i sin kartong med duktiga mängder kemikalier. Så gå på muggen även om avloppet sagt upp sig går fint. (en sak jag tror de flesta missar, sitta ute i skogen och trycka i -10 grader är nog ingen hit) Det finns ju obegränsat med havsvatten dessutom...

Elverk? Ja, fast ett litet bensindrivet på 1400W. Räcker till kyl, frys och några lampor. 25L bensin lagrat.
Mat? Ja, hela frysen full plus 2 flak med konserver samt pasta till dessa.
Spis? Ja, Ett gasolkök med 2 plattor. Gasol. (använt en gång förra hösten då strömmen försvann i 9 timmar)
Gasol? Ja, En full kompositfemma och en som är cirka halvfull. Driver grillen på sommaren.
Värme? Ja, 2 stycken bordskaminer med 10 liter Etanol. Räcker inte länge mer ger mycket värme.
Backup? Ja, Cirka 800 värmeljus.
Kommunikation? Ja, En ny CB-radio i sin förpackning, Danita 2000. 2 fulladdade bilbatterier på 70ah styck. Laddas varje kvartal i samband med vattenbyte.
Bilbränsle? Nej, vår hybridbil är dock sparsam med bränslet och vi har ju 25L till elverket. Den innehåller dessutom stora mängder med ström för det mesta.

Fast kom på en sak just nu: Kanske ska köpa ett billigt fiskespö och lägga upp på vinden.
Inte lika förberedd som torsen men bättre än de flesta misstänker jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 december 2018 · 14 056 Inlägg

torsen skrev:
För 20 - 30 år sedan var jag ABC-handläggare i en medelstor stad/kommun.
Vi hade i enorma bergrum (fartygs-)dieslar som skulle driva generatorer som i sin tur skulle förse sjukvården och räddningstjänsten m fl samhällstjänster med ström i nödfall = nätströmbortfall.
Men då dyker en avhängig fråga upp: Hur länge kan man lagra dieselbränsle?
Vatten har jag hört kan lagras ½ - 1 år om det sker mörkt och svalt.
Frystorkad mat kan, under vissa förhållanden, lagras upp till 25 år, enligt vissa säljare på "nätet" = Blocket.
När, var och hur får jag tag på ett gengasaggregat? Bör vara av typen pivåvagnsaggregat med plats för ved?
Många frågor, förhoppningsvis i onödan.
Men min "Grabb and Go"-ryggsäck står laddad.
Gå in på SMB så får ni mera tips i ämnet.

Ja, MSB är det annars.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 december 2018 · 14 056 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi har också tur. Havet är 100 meter bort från huset. Där finns fisk tydligen... Man får i princip knuffa undan alla rådjur som lallar omkring på baksidan tomten först. Ser dessa dagligen. Så kött kan nog ordnas i ett rejält nödläge. En kompis som bor 10 minuters gångväg bort har egen brunn som mest används till bevattning och biltvätt. Men det är fullt drickbart! Jag har 100 liter dricksvatten hemma som byts ut varje kvartal. 4 stycken biltema 25L-dunkar. Vi har en helt ny Porta-potti kemtoa stående i sin kartong med duktiga mängder kemikalier. Så gå på muggen även om avloppet sagt upp sig går fint. (en sak jag tror de flesta missar, sitta ute i skogen och trycka i -10 grader är nog ingen hit) Det finns ju obegränsat med havsvatten dessutom...

Elverk? Ja, fast ett litet bensindrivet på 1400W. Räcker till kyl, frys och några lampor. 25L bensin lagrat.
Mat? Ja, hela frysen full plus 2 flak med konserver samt pasta till dessa.
Spis? Ja, Ett gasolkök med 2 plattor. Gasol. (använt en gång förra hösten då strömmen försvann i 9 timmar)
Gasol? Ja, En full kompositfemma och en som är cirka halvfull. Driver grillen på sommaren.
Värme? Ja, 2 stycken bordskaminer med 10 liter Etanol. Räcker inte länge mer ger mycket värme.
Backup? Ja, Cirka 800 värmeljus.
Kommunikation? Ja, En ny CB-radio i sin förpackning, Danita 2000. 2 fulladdade bilbatterier på 70ah styck. Laddas varje kvartal i samband med vattenbyte.
Bilbränsle? Nej, vår hybridbil är dock sparsam med bränslet och vi har ju 25L till elverket. Den innehåller dessutom stora mängder med ström för det mesta.

Fast kom på en sak just nu: Kanske ska köpa ett billigt fiskespö och lägga upp på vinden.
Inte lika förberedd som torsen men bättre än de flesta misstänker jag.

Jag är inte på långt när lika förberedd som dig men jag tror att jag klarar 1 till 2 veckor alldeles galant. Elverket kan driva vattenpump, vvb, kyl/frys samt några lampor. Sedan kan man växla till en två-platters spis. Vi har också en jäkla massa värmeljus och en del andra ljus. En massa mat i frysen. Tror att vi reder oss ett tag vid avbrott men okay......inget gorg så lite tråkigt blir det allt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SportPilot Ubåtsingenjör
2 december 2018 · 7 232 Inlägg

torsen skrev:
Vi som gjort "lumpen på riktigt" tror jag har en stor fördel jämfört med dem "i vattnet" eller "i luften".
Mest förberedda är nog de som legat i jägarförband.
Själv gjorde jag lumpen som MC-ordonnans inom artilleriet hos ett infss-batteri.
Hade alltid ett eget tält/vindskydd bak på MC:n.
D v s vi for land och rike runt och lärde infanteriet att samarbeta med artilleriet.
Vi tältade nästan hela tiden, utom grundutbildningen.
Man fick en del kunskap om livet i naturen då.
Kombinerat med erfarenheten att ta sig fram med 4x4 och 6x4 med en pjäs bakom.
Lärdomen hur man winschar har jag nytta av i min bilhobby terrängkörning.

Men ni som inte gjort lumpen - hur kommer ni att klara er?

jag är gammal scout, dvs alltid redo !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Putteliten
2 december 2018 · 9 078 Inlägg

Intressant tråd. Det finns alltså ”doomsday preppers” här i Svea rike med.
Har själv funderat på det här med hur man ska göra i krissituationer, man är ju vääldigt strandsatt just nu om något skulle hända.

Sen undrar man ju lite, det här med förberedelser för grab n’ go, bug out eller vad folk kallar det, vart ska man ta vägen då? Varför ska man dra fortast möjligt? Kommer det verkligen gå så illa att lilla Sverige hamnar i krig?

Snurriis
2 december 2018 · 761 Inlägg

Putteliten skrev:
Intressant tråd. Det finns alltså ”doomsday preppers” här i Svea rike med.
Har själv funderat på det här med hur man ska göra i krissituationer, man är ju vääldigt strandsatt just nu om något skulle hända.

Sen undrar man ju lite, det här med förberedelser för grab n’ go, bug out eller vad folk kallar det, vart ska man ta vägen då? Varför ska man dra fortast möjligt? Kommer det verkligen gå så illa att lilla Sverige hamnar i krig?

Gäller som nästan alla kam hålla med om är att antingen hålla sig själv å sticka till en förutbestämd plats å leva själv eller verkligen verkligen ta en person som man kan lita på till 1000% när väl dagen kommer, människor kommer börja leva primitivt å slåss om förnödenheter.

Även fast jag inte är en "riktig" prepper så lever jag som jag vore, alltså veta vart och vad jag skulle göra ifall något skulle hända.
Har bunkrat vatten men är egentligen pga att vattenledningarna till villan ej är att lita på (50-tal gjutjärn) samt att samtalat med föräldrarna mina om kommunen min skulle få black out så ska vi hjälpas åt då dom är relativt stora bönder.   

Tror faktiskt att vi i lilla Sverige ligger pyrt till om något krig i framtiden skulle komma, om man läser lite om krigs strategier mellan natoländer å ryssland så är vi sverige en inkörningsport till natoländerna för ryssland t.ex finns rätt mycket å läsa om detta samt poddar som berättar hur planer var när det fortfarande var sovjet.

Low
2 december 2018 · 3 313 Inlägg

Putteliten skrev:
Intressant tråd. Det finns alltså ”doomsday preppers” här i Svea rike med.
Har själv funderat på det här med hur man ska göra i krissituationer, man är ju vääldigt strandsatt just nu om något skulle hända.

Sen undrar man ju lite, det här med förberedelser för grab n’ go, bug out eller vad folk kallar det, vart ska man ta vägen då? Varför ska man dra fortast möjligt? Kommer det verkligen gå så illa att lilla Sverige hamnar i krig?

Alla ska ju ut till skogarna för där finns ju ingen haha... Eller..

Ubåt vore nåt kanske.

Putteliten
2 december 2018 · 9 078 Inlägg

Low skrev:

Putteliten skrev:
Intressant tråd. Det finns alltså ”doomsday preppers” här i Svea rike med.
Har själv funderat på det här med hur man ska göra i krissituationer, man är ju vääldigt strandsatt just nu om något skulle hända.

Sen undrar man ju lite, det här med förberedelser för grab n’ go, bug out eller vad folk kallar det, vart ska man ta vägen då? Varför ska man dra fortast möjligt? Kommer det verkligen gå så illa att lilla Sverige hamnar i krig?

Alla ska ju ut till skogarna för där finns ju ingen haha... Eller..

Ubåt vore nåt kanske.

Haha, ja man får den känslan. Likadant när man tittar på jänkarna, där har dom en släpkärra packad hemma, eller bil med släp i ett garage i utkanten av stan. Har dom släpet hemma så kan dom bara koppla på och dra, har dom bilen i utkanten av stan så har dom en ryggsäck som dom snabbt ska få med gå till bilen och sen dra. Det är inte många av dom som har en plan efter det, sen är ju vapen och vapenkunskap väldigt viktigt för dom.

torsen
3 december 2018 · 7 238 Inlägg

Snurriis skrev:
Är väl bara å hitta någon gammal brunn som inte sinat och sen fixa handpump?
Är ju lite bortskämd med systemet huset har då militären byggde systemet för att försörja fyra kåkar så vattnet kommer med grundvattnet från berget där gamla fortet ligger sen ner till två tankar dom blir ca 70.000L och sedan in i huset, sitter två uv-filter kopplat till utgående rör till kåkarna så vattnet går inte å klaga på smile samt handpump och även inkoppling av extern pump går ^^

Bra. Vi kommer till dig och hämtar vatten när vårt eget tagit slut.

torsen
3 december 2018 · 7 238 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
För 20 - 30 år sedan var jag ABC-handläggare i en medelstor stad/kommun.
Vi hade i enorma bergrum (fartygs-)dieslar som skulle driva generatorer som i sin tur skulle förse sjukvården och räddningstjänsten m fl samhällstjänster med ström i nödfall = nätströmbortfall.
Men då dyker en avhängig fråga upp: Hur länge kan man lagra dieselbränsle?
Vatten har jag hört kan lagras ½ - 1 år om det sker mörkt och svalt.
Frystorkad mat kan, under vissa förhållanden, lagras upp till 25 år, enligt vissa säljare på "nätet" = Blocket.
När, var och hur får jag tag på ett gengasaggregat? Bör vara av typen pivåvagnsaggregat med plats för ved?
Många frågor, förhoppningsvis i onödan.
Men min "Grabb and Go"-ryggsäck står laddad.
Gå in på SMB så får ni mera tips i ämnet.

Ja, MSB är det annars.

/Benny

Sorry Benny.
Tack för rättelsen.

torsen
3 december 2018 · 7 238 Inlägg

Vad säger/tycker ni om att man skulle skaffa sig en Niva och ett litet EU-släp.
Modda släpet till en mini-camper.
Lastlåda på taket på Niva´n.
En handwinsch/spaklyftblock(typ LUG ALL) och 60 - 100 meter 6 mm syntetvajer.
Ett ekipage till (relativt) rimlig peng = 50 - 80.000:-.
I en krissituation kan man förvänta sig kaos på vägarna även när mellanstora och mindre samhällen evakueras - för att inte tala om när städer med mer än 100.000 innevånare ska tömmas.
Vi har sett bilder från Kalifornien när folk i bilar flyr lågorna.

En liten Niva med "riktig" 4x4 med lågväxel och möjlighet att spärra mellandifferentialen kan passera "låssas-4x4/AWD" i dikeskanten.
Nu blir det väl rusning efter Niva, eller hur?
Jag vill dock höja ett varningens finger för Niva, har nämligen för inte länge sedan genomlevt 3 år med en vid inköpet drygt 2 år gammal, med nära 3.000 mil på mätaren. Man måste vara händig - vääääldigt händig!!!!!!

Men det går lika bra med en Suzuki Jimny - men då blir det lite dyrare. Men å andra sida behöver man inte vara händig = japansk kvalitet.  Åsikten grundad på erfarenheten av 4 "Småsukkor".

Ursäkta lite o t och att jag halkade in på bilar på detta forumet.

caromania Forummoderator
3 december 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Vad säger/tycker ni om att man skulle skaffa sig en Niva och ett litet EU-släp.
Modda släpet till en mini-camper.
Lastlåda på taket på Niva´n.
En handwinsch/spaklyftblock(typ LUG ALL) och 60 - 100 meter 6 mm syntetvajer.
Ett ekipage till (relativt) rimlig peng = 50 - 80.000:-.
I en krissituation kan man förvänta sig kaos på vägarna även när mellanstora och mindre samhällen evakueras - för att inte tala om när städer med mer än 100.000 innevånare ska tömmas.
Vi har sett bilder från Kalifornien när folk i bilar flyr lågorna.

En liten Niva med "riktig" 4x4 med lågväxel och möjlighet att spärra mellandifferentialen kan passera "låssas-4x4/AWD" i dikeskanten.
Nu blir det väl rusning efter Niva, eller hur?
Jag vill dock höja ett varningens finger för Niva, har nämligen för inte länge sedan genomlevt 3 år med en vid inköpet drygt 2 år gammal, med nära 3.000 mil på mätaren. Man måste vara händig - vääääldigt händig!!!!!!

Men det går lika bra med en Suzuki Jimny - men då blir det lite dyrare. Men å andra sida behöver man inte vara händig = japansk kvalitet.  Åsikten grundad på erfarenheten av 4 "Småsukkor".

Ursäkta lite o t och att jag halkade in på bilar på detta forumet.

En gengasdriven Niva, det står högst på önskelistan efter att ha läst dessa kloka ord.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
3 december 2018 · 7 238 Inlägg

Ännu klokare ord ha ha ha - tack för den!

rcy
3 december 2018 · 1 705 Inlägg

Knugcab skrev:
Var inte en av tankarna när man utvecklade ARPAnet (som sedan blev Internet) att det skulle vara ganska svårt att slå ut dock? I stället för att ha en enstaka huvudserver som alla var kopplade mot och skulle vara lätt att slå ut så var alla desto mer hopkopplade med varandra? Det var ju trots allt militärt bruk som var syftet från början. Nu är ju så klart ingenting omöjligt men......

Jo, nätet är per design väldigt svårt att slå ut helt. Viktiga funktioner som el, vatten och värme har givetvis även egen redundans vid sidan av nätets "naturliga" redundans.
Dessutom är det väldigt väldigt sällan, för att inte säga aldrig, som kritiska funktioner är beroende av internet. Visst kan saker såsom fakturering och "self service" portaler sluta fungera, men i en krissituation lär ingen stänga av vatten och el för dig bara för att du är sen med betalningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang