Citroen C4.

Willmes
4 december 2018 ·

Tjena. Köpte en C4 för ett tag sedan och upptäckte först nu att undersidan av oljetråget är fuktigt. Alltså att det läcker någonstans. Körde den till en verkstad där de kollade vad detta var och det visade sig att personen tidigare som bytt oljan glömt att använda en tätningsbricka på pluggen och spänt för hårt så att det har spruckigt och där av kommer läckan..  Man prövade först att ta ut pluggen o sätta på en tätningsbricka för att se om detta kunde funka men tyvärr inte.

Någon som vet om detta går att laga på något sätt eller man måste byta hela tråget?

Bifogar en bild. Tacksam för all hjälp man kan få.
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224294/224294-59fad9f90ae4eb8560686423ba61525a.jpg

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 december 2018 · 4 917 Inlägg

Undrar om man inte kan laga det med metallspackel. .
Fast svetsning är bäst..
Frågan är bara vilket du vill bekosta, svetsning kanske 1000 och spacklet en 100lapp,,
Alternativ kan vara ett begagnat från skroten..

Senast redigerat av bagatellen (4 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
4 december 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Antar att det är aluminium?! Svetsning är ju bäst men läcker det lite grand så varför inte strunta i det?! Men hade jag varit du så hade jag svetsat. Kostar inte mycket.
Glöm allt vad limning heter!

caromania Forummoderator
4 december 2018 · 9 296 Inlägg

Jag har faktiskt lagat ett sprucket vevhus i aluminium med kemisk metall, en betydligt större skada än det där. Skillnaden var att det var torrt och rent när jag gjorde det, något som kanske är svårt.

(Och nej, det hade inte gått att svetsa då det är förkrigsaluminium, en usel legering som inte ens proffsen vill ta i med tång.)

Ergo: får du det rent och torrt så är det inga problem att laga med kemisk metall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr94092
4 december 2018 · 4 388 Inlägg

Har lagat tråg på en taxi som fått ett cykelstyre i tråget, ja en spricka.Körde med kemisk metall.Kan vara svårare när det är vid pluggen.Kan vara svårt att svetsa , blöder ju fram olja även om den är tom på olja.Så det bästa är väl att byta tråg.

caromania Forummoderator
5 december 2018 · 9 296 Inlägg

Låser denna och hänvisar till den andra tråden.


https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=327115

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang