525tds ryker ut vevhusventilstion

E39tds
13 december 2018 · 13 Inlägg

Jag har byggt om så det sitter sport luftfilter på istället för den stora lådan som satt på sidan,när jag byggde om så kapade jag av den lilla plast röret som går in i ventilationen och testade bara lägga i en släng i plast röret så oljan skulle åka ner där det sitter original sen när ja körde en vända så tryckte den ur sig lite olja vid oljestickan eller oljefiltret vet ej vart det kom ifrån
Plockade ur slangarna och pluggade till insuget före turbon
Och körde då ryckte det lite ur vevhusventilationen och kom lite olja
Röken var inte så att det rykte ur huven det vara bara så att det rykte lite svagt ur hålet och kom lite olja när man hade kört en halvtimme timme kanske

Meaganeowner
13 december 2018 · 2 250 Inlägg

Misstänker du allvarligare fel, än vad du själv kan ha orsakat, så är det väl bara att återställa till original.
Först då går det väl att få nån klarhet i det
hela.

E39tds
13 december 2018 · 13 Inlägg

har ju inte gjort något med vevhusventilationen så vet inte riktigt vad som är fel
men har fått tips om att rengöra vevhusventilationen
och dedär med oljan som sprutade ut försvan så jag tror att jag hade för små slangar
ska undersöka lite mer

Meaganeowner
13 december 2018 · 2 250 Inlägg

Tanken med vevhusventillation är  att leda ut de gaser som läcker förbi kollvar och kannringar till insuget.

Nu är det typ oväder i vevhuset. Moroolja piskas runt till bla a  oljedimma.

Detta ska ju inte till insuget, för då brännee motorn olja, med bl a blårök som följd.
Alltså sitter en oljefälla i vevhusventillationen, som tar rätt på oljan och för den tillbaks till vevhuset.

Tätt i fällan eller i returen, så kan inte oljan rinna tillbaks, tillräckligt fort, utan följer med till insuget...

E39tds
18 december 2018 · 13 Inlägg

jag ska köra bort bilen till garaget och plocka i sär allting har aldrig varit och pillat på vevhusventilation så vet inte riktigt hur man ska göra
men google är ju ens bästa vän smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang