Billigare bil 300+hk, vad ska man köpa?

Off
22 december 2018 · 101 Inlägg

Jag är ute efter att närmre sommaren köpa en bil som är så original som möjligt men ändå har någonting under huven. Jag siktar på över 300hk, helst under 70 000 kr i inköp.

Det jag främst tittat på är MB C32 W203 men har även ögonen på de äldre Audi S6:orna. Tycker dock att det är svårt att avgöra vad jag skulle bli mest nöjd med och därför vänder jag mig hit!

När det gäller växellåda så finns ju S6:orna både som automatiska och manuella, hur mycket tappar man EGENTLIGEN med en automatisk låda? Kollar man 0-100 på car.info så skiljer det en sekund, men när det gäller "rullande start" så har de väl någon sån kickdown-system gissar jag och fungerar det bra på dessa i så fall?

Finns det någonting särskilt att akta sig för vid köp av dessa bilar?

Hjälp mig hitta rätt i djungeln! Tack på förhand.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2018 · 13 736 Inlägg

skulle försöka undvika automat bilar när det är den typen av bilar som ofta gått hårt.. blir lätt väldigt väldigt dyrt om lådan rasar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2018 · 17 466 Inlägg

Growe skrev:
skulle försöka undvika automat bilar när det är den typen av bilar som ofta gått hårt.. blir lätt väldigt väldigt dyrt om lådan rasar..

Och jag säger tvärtom (Bara för att det är du Growe big_smile ).
Det är svårt att misshandla bilen när den är kopplad till en automat. Hela transmissionen är lite mer skyddad jämfört med att tokvarva och flytta foten från kopplingen... Tycker automaterna håller bra i jämförelse.

Däremot ställer jag mig lite tvekande till både MB och Audi. Gamla tyska motorstarka bilar som kräver underhåll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Off
22 december 2018 · 101 Inlägg

Growe skrev:
skulle försöka undvika automat bilar när det är den typen av bilar som ofta gått hårt.. blir lätt väldigt väldigt dyrt om lådan rasar..

Ja, det är ju någonting man kan tänka på.
Dock verkar det som att det kan vara väldigt mycket dyrare med en som är manuell. Detta är det enda undantaget just nu ifall man räknar både S4 och S6, den vet jag dock att har varit till salu väldigt länge trots att den är i Stockholmsområdet så jag är väldigt skeptisk till att det är någonting att köpa.
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_S … =4&w=3


Ska man ha en manuell verkar det bli 70 000kr i inköp, finns flera bilar runt det prisspannet både S6 och S4.
Köper man däremot en automat kan man komma ned i ganska mycket lägre pris, tex.

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_S … =4&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_S … =4&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_S … =4&w=3

Är manuell verkligen värt så mycket mer?

Off
22 december 2018 · 101 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
skulle försöka undvika automat bilar när det är den typen av bilar som ofta gått hårt.. blir lätt väldigt väldigt dyrt om lådan rasar..

Och jag säger tvärtom (Bara för att det är du Growe big_smile ).
Det är svårt att misshandla bilen när den är kopplad till en automat. Hela transmissionen är lite mer skyddad jämfört med att tokvarva och flytta foten från kopplingen... Tycker automaterna håller bra i jämförelse.

Däremot ställer jag mig lite tvekande till både MB och Audi. Gamla tyska motorstarka bilar som kräver underhåll.

Ja, ditt resonemang är någonting jag tänkt också, en automat är svår att misshandla på samma sätt.

Vad tycker du att hade varit bättre alternativ än MB och Audi?

Edit; Jag tänker att det är nog större chans att en C32 är mer gubbkörd än en Audi S4/S6.


Kollar man på car.info står det att en automat S6 gör 1-100 på 6,8(!) sekunder medan en C32 som bara finns som automat ligger på 5,2-5,4 sekunder och i mitt huvud känns det som en jättestor skillnad även den till MB:s fördel.

Senast redigerat av Off (22 december 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2018 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
skulle försöka undvika automat bilar när det är den typen av bilar som ofta gått hårt.. blir lätt väldigt väldigt dyrt om lådan rasar..

Och jag säger tvärtom (Bara för att det är du Growe big_smile ).
Det är svårt att misshandla bilen när den är kopplad till en automat. Hela transmissionen är lite mer skyddad jämfört med att tokvarva och flytta foten från kopplingen... Tycker automaterna håller bra i jämförelse.

Däremot ställer jag mig lite tvekande till både MB och Audi. Gamla tyska motorstarka bilar som kräver underhåll.

då är det för att du inte kan köra ;-)


vet inte hur många 100gånger jag slog i varvstoppet på min 855 t5 med automat..    1:An och 2:Ans växel slog den i varvstoppet när man höll pellen i golvet  lådjäveln dog väldigt fort..  då hade den gått 12K   

totalt alergisk mot personbilar med automat.. dom fungerar inte i längden.. förr eller senare börjar dom strula.
visst har jag haft problem med manuella lådor oxå men alltid kunnat laga dom själv utan några större problem. 

sen har jag 2fungerande fötter så låter dom som inte har den turen få ha sina automat bilar ifred.

enligt mig är  det betyligt farligare att välja en automat än en manuell när man köper beg bilar utan garanti.  med en automat så springer det lätt iväg till att inte löna sig att laga när dom börjar strula.
inte sällan man dessutom blir stånde med en låda som slutar driva när man minst anar det.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
22 december 2018 · 7 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
skulle försöka undvika automat bilar när det är den typen av bilar som ofta gått hårt.. blir lätt väldigt väldigt dyrt om lådan rasar..

Och jag säger tvärtom (Bara för att det är du Growe big_smile ).
Det är svårt att misshandla bilen när den är kopplad till en automat. Hela transmissionen är lite mer skyddad jämfört med att tokvarva och flytta foten från kopplingen... Tycker automaterna håller bra i jämförelse.

Däremot ställer jag mig lite tvekande till både MB och Audi. Gamla tyska motorstarka bilar som kräver underhåll.

Anser som Hybrid i båda fallen.
Att automater skulle tåla mer misshandel bevisades då polisen körde Plymout och Dodge.
Även av Torsten Pamps åkeri med Dodge.
Båda "företagens" transmissioner höll bättre med automat än med manuella växellådor.
Speciellt bakaxelväxlarna och kardanaxlarna hade betydligt längre livslängd med automat.

Tyska bilar med stora motorer och högt vridmoment har aldrig kunna mäta sig USA-bilar ur driftsäkerhetssynpunkt.
Kanske beroende på att få USA-bilar har automater.
Och att drivlinorna på tyska bilar från början dimensionerats för motorer med lägre vridmoment.
Medans USA-bilars transmissioner från början dimensionerats för stora motorer.

Minns Pat Moss Karlssons grupp II-trimmade Plymout Barracuda.
Den hade 4-växlad manuell låda.
Där var det slutväxeln som inte höll.

Men en av de fruktansvärdaste/grymmaste bilar jag kört.

Senast redigerat av torsen (22 december 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2018 · 17 466 Inlägg

Det är nog Growe som inte kan köra om han lyckades ta död på en automat i en 850... sad

Jag kan köra manuell utan ryck mellan växlingar. Är tvungen till detta i jobbet. Men ser ingen mening. Men de bilar som TS har i åtanke har gamla hederliga automatlådor och de håller. Finns en fördel med Automat på turbobilar: De behöver inte släppa turbotrycket mellan växlingarna.

Mercedes Amg är pigga! Bara kört en S8 V10 i Audifallet så vet inte hur S6 uppför sig. Jag har varit Mercedesgalen sedan unga år men de har lite kvalitetsproblem numera på de äldre. Kör ibland SL65 AMG BS-edition från 2005. Den går friskt men har kostat enorma summor i underhåll de senaste åren. Den får utstå en del misshandel på sommaren ska erkännas.

Frågan är vad det finns för alternativ för TS om man ska vända näsan mot öst?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2018 · 13 736 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
skulle försöka undvika automat bilar när det är den typen av bilar som ofta gått hårt.. blir lätt väldigt väldigt dyrt om lådan rasar..

Och jag säger tvärtom (Bara för att det är du Growe big_smile ).
Det är svårt att misshandla bilen när den är kopplad till en automat. Hela transmissionen är lite mer skyddad jämfört med att tokvarva och flytta foten från kopplingen... Tycker automaterna håller bra i jämförelse.

Däremot ställer jag mig lite tvekande till både MB och Audi. Gamla tyska motorstarka bilar som kräver underhåll.

Anser som Hybrid i båda fallen.
Att automater skulle tåla mer misshandel bevisades då polisen körde Plymout och Dodge.
Även av Torsten Pamps åkeri med Dodge.
Båda "företagens" transmissioner höll bättre med automat än med manuella växellådor.
Speciellt bakaxelväxlarna och kardanaxlarna hade betydligt längre livslängd med automat.

Tyska bilar med stora motorer och högt vridmoment har aldrig kunna mäta sig USA-bilar ur driftsäkerhetssynpunkt.
Kanske beroende på att få USA-bilar har automater.
Och att drivlinorna på tyska bilar från början dimensionerats för motorer med lägre vridmoment.
Medans USA-bilars transmissioner från början dimensionerats för stora motorer.

Minns Pat Moss Karlssons grupp II-trimmade Plymout Barracuda.
Den hade 4-växlad manuell låda.
Där var det slutväxeln som inte höll.

Men en av de fruktansvärdaste/grymmaste bilar jag kört.

lite svårt att jämföra en automat som är framyxat med en tumstock på 50talet .. mot dom lådorna som sitter i mercerders och audisar  ..      sen har knappast en Barracuda inbyggd slutväxel i lådan.. så om slutväxeln rasar så har det ju knappast med lådan att göra... smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2018 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det är nog Growe som inte kan köra om han lyckades ta död på en automat i en 850... sad

Jag kan köra manuell utan ryck mellan växlingar. Är tvungen till detta i jobbet. Men ser ingen mening. Men de bilar som TS har i åtanke har gamla hederliga automatlådor och de håller. Finns en fördel med Automat på turbobilar: De behöver inte släppa turbotrycket mellan växlingarna.

Mercedes Amg är pigga! Bara kört en S8 V10 i Audifallet så vet inte hur S6 uppför sig. Jag har varit Mercedesgalen sedan unga år men de har lite kvalitetsproblem numera på de äldre. Kör ibland SL65 AMG BS-edition från 2005. Den går friskt men har kostat enorma summor i underhåll de senaste åren. Den får utstå en del misshandel på sommaren ska erkännas.

Frågan är vad det finns för alternativ för TS om man ska vända näsan mot öst?

tyckte du skrev att man inte kan göra fel med en automatlåda.. bara att gasa?!   så hur ska du ha det ;-)

man lägger i D läget trycker ner den högra pedalen i botten tills man nått den fart man vill ha..  då kan man ju knappast göra på något annat sätt..    automatlådorna på 850 och äldre v70 är ju inte direkt kända för att fungera speciellt bra...  sen att jag körde hårt med grejerna så borde mina manuella lådor rasa lika lätt men inte upplevt det...    tanke på hur elaka växlingar jag gör med in lilla Arosa aldrig ens en tanke att släppa gasen vid växling och det har ju fungerat sedan jag köpte den 2014 eler när det var smile  850 dog på en sommar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
22 december 2018 · 7 234 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Och jag säger tvärtom (Bara för att det är du Growe big_smile ).
Det är svårt att misshandla bilen när den är kopplad till en automat. Hela transmissionen är lite mer skyddad jämfört med att tokvarva och flytta foten från kopplingen... Tycker automaterna håller bra i jämförelse.

Däremot ställer jag mig lite tvekande till både MB och Audi. Gamla tyska motorstarka bilar som kräver underhåll.

Anser som Hybrid i båda fallen.
Att automater skulle tåla mer misshandel bevisades då polisen körde Plymout och Dodge.
Även av Torsten Pamps åkeri med Dodge.
Båda "företagens" transmissioner höll bättre med automat än med manuella växellådor.
Speciellt bakaxelväxlarna och kardanaxlarna hade betydligt längre livslängd med automat.

Tyska bilar med stora motorer och högt vridmoment har aldrig kunna mäta sig USA-bilar ur driftsäkerhetssynpunkt.
Kanske beroende på att få USA-bilar har automater.
Och att drivlinorna på tyska bilar från början dimensionerats för motorer med lägre vridmoment.
Medans USA-bilars transmissioner från början dimensionerats för stora motorer.

Minns Pat Moss Karlssons grupp II-trimmade Plymout Barracuda.
Den hade 4-växlad manuell låda.
Där var det slutväxeln som inte höll.

Men en av de fruktansvärdaste/grymmaste bilar jag kört.

lite svårt att jämföra en automat som är framyxat med en tumstock på 50talet .. mot dom lådorna som sitter i mercerders och audisar  ..      sen har knappast en Barracuda inbyggd slutväxel i lådan.. så om slutväxeln rasar så har det ju knappast med lådan att göra... smile

Helt rätt. Baracudan har "inline"-drivlina med slutväxeln i bakaxeln - bilen är bakhjulsdriven! (som du nog vet)

Men det är just med "lång" drivlina som bakaxelväxeln utsätts för större torsionskrafter med manuell låda.

Frondaim
22 december 2018 · 33 Inlägg

Subaru impreza wrx? Rolig bil med fyrhjuldrift. Även ganska lätta att ha och göra med:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2018 · 17 466 Inlägg

Frondaim skrev:
Subaru impreza wrx? Rolig bil med fyrhjuldrift. Även ganska lätta att ha och göra med:)

Är det EVO eller WRX som har problem med att lådorna rasar? (Manuella lustigt nog)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Frondaim
22 december 2018 · 33 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Frondaim skrev:
Subaru impreza wrx? Rolig bil med fyrhjuldrift. Även ganska lätta att ha och göra med:)

Är det EVO eller WRX som har problem med att lådorna rasar? (Manuella lustigt nog)

Var väl dom äldre GT och wrx som den 5 växlade lådan var dålig på. Tror ej det ska vara något problem. Sti vet jag att lådan håller för mycket. Sen beror de ju på hur man kör också 😂

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2018 · 17 466 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är nog Growe som inte kan köra om han lyckades ta död på en automat i en 850... sad

Jag kan köra manuell utan ryck mellan växlingar. Är tvungen till detta i jobbet. Men ser ingen mening. Men de bilar som TS har i åtanke har gamla hederliga automatlådor och de håller. Finns en fördel med Automat på turbobilar: De behöver inte släppa turbotrycket mellan växlingarna.

Mercedes Amg är pigga! Bara kört en S8 V10 i Audifallet så vet inte hur S6 uppför sig. Jag har varit Mercedesgalen sedan unga år men de har lite kvalitetsproblem numera på de äldre. Kör ibland SL65 AMG BS-edition från 2005. Den går friskt men har kostat enorma summor i underhåll de senaste åren. Den får utstå en del misshandel på sommaren ska erkännas.

Frågan är vad det finns för alternativ för TS om man ska vända näsan mot öst?

tyckte du skrev att man inte kan göra fel med en automatlåda.. bara att gasa?!   så hur ska du ha det ;-)

man lägger i D läget trycker ner den högra pedalen i botten tills man nått den fart man vill ha..  då kan man ju knappast göra på något annat sätt..    automatlådorna på 850 och äldre v70 är ju inte direkt kända för att fungera speciellt bra... sen att jag körde hårt med grejerna så borde mina manuella lådor rasa lika lätt men inte upplevt det...    tanke på hur elaka växlingar jag gör med in lilla Arosa aldrig ens en tanke att släppa gasen vid växling och det har ju fungerat sedan jag köpte den 2014 eler när det var smile  850 dog på en sommar..

Nej. De brukar rasa vid 40k-45k mil så helt rätt. Inte skottsäkra. Men man lär sig även med åren bakom ratten att känna vad bilen tål. Rent instinktivt. Krävs dock lite körvana för det. Du kommer att få detta med åren. Fast jag tror inte TS ska köpa en 850...

Civic Type-R brukar väl tåla en del stryk? Eller? Någon som vet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rcy
22 december 2018 · 1 705 Inlägg

Growe skrev:
tanke på hur elaka växlingar jag gör med in lilla Arosa aldrig ens en tanke att släppa gasen vid växling och det har ju fungerat sedan jag köpte den 2014 eler när det var smile  850 dog på en sommar..

Arosa? Allvarligt?
Vad har den, 70 häst eller nåt? Och väger vad? Knappt ett ton?
En Arosa har ju inte tillräckligt med effekt och vikt för att ha sönder en låda ens om man försöker.

Det känns som om hela tråden försöker jämföra äpplen och päron här.
Stora jänkare med V8'or och automatlådor som antagligen är ungefär lika stora och tunga som ovan nämnde Arosa har i princip ingenting gemensamt med en Mercedes eller Audi och är således totalt irrelevanta som jämförelse. Jänkarna har alltid byggt bilar som om vikt inte existerar och bensin är gratis, vilket tyskarna för länge sedan har förstått att så inte är fallet.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Off
22 december 2018 · 101 Inlägg

Frondaim skrev:
Subaru impreza wrx? Rolig bil med fyrhjuldrift. Även ganska lätta att ha och göra med:)

Kommer förmodligen inte finnas något i min prisklass dock. Finns en just nu men den är högerstyrd och jag känner helt klart för att ratta från vänstra sätet. Möjligtvis att det skulle fungera med en automatlåda haha smile

Frondaim
22 december 2018 · 33 Inlägg

Off skrev:

Frondaim skrev:
Subaru impreza wrx? Rolig bil med fyrhjuldrift. Även ganska lätta att ha och göra med:)

Kommer förmodligen inte finnas något i min prisklass dock. Finns en just nu men den är högerstyrd och jag känner helt klart för att ratta från vänstra sätet. Möjligtvis att det skulle fungera med en automatlåda haha smile

Har kört högerstyret i min gamla 05a. Man blev van efter 20minuterter men visst lite skillnad blir det ju. Det finns wrx i din prisklass smile

Senast redigerat av Frondaim (22 december 2018)

Blixnabb
22 december 2018 · 245 Inlägg

Kanske en Focus ST med lite trim
https://www.blocket.se/sodermanland/For … 16&w=3
Volvo S40 och V50 T5 bör gå att hitta med liknande spec

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2018 · 17 466 Inlägg

Frondaim skrev:

Off skrev:

Frondaim skrev:
Subaru impreza wrx? Rolig bil med fyrhjuldrift. Även ganska lätta att ha och göra med:)

Kommer förmodligen inte finnas något i min prisklass dock. Finns en just nu men den är högerstyrd och jag känner helt klart för att ratta från vänstra sätet. Möjligtvis att det skulle fungera med en automatlåda haha smile

Har kört högerstyret i min gamla 05a. Man blev van efter 20minuterter men visst lite skillnad blir det ju. Det finns wrx i din prisklass smile

Jo, jag har byggt "några" Citymailbilar på jobbet för ett tag sedan. Högerstyrda. Men gillar inte att köra ut från en korsning. Eller köra om. Dålig sikt. Man jag hoppade in på fel sida i min egen bil efter jobbet en dag så nog vänjer man sig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang