Luktar bensin vid kallstart.

OttoM
30 december 2018 · 322 Inlägg

Vi köpte en Astra J 2011 för ett år sedan. När man startade den luktade det bensin om motorn var kall, inte annars. Vi fick då bytt kolfilterbehållarens  urluftningsmagnetventil , samt gjort förångninskontroll. Det blev bättre, men nu är det likadant igen.

Jobbet gjordes 2018-04-09, efter det har det ju varit varmt så möjligheten finns att felet inte alls blev avhjälpt.

Läste i en gammal tråd om samma problem och det avhjälptes genom att spänna en slangklämma.

Finns det garanti på reparationer? Det kostade 1850kr på Opelverkstad , bör väl hålla mer än 8 månader?

Eller är problemet ett annat? Bosse bildr föreslog någon att byta tempgivare, dock menar jag att ett bränsleöverskott fritt ska kunna flöda tillbaka, oavsett orsaken.

zzr94092
30 december 2018 · 4 385 Inlägg

Går bilen som den ska , så är det inget fel på tempgivaren.
Ta kontakt med verksaden som lagade bilen, men säkert något annat fel nu.Det är ångorna som tas upp av kolfiltret,inget bränsle flödar igenom,det går via returledningen till tanken.

OttoM
31 december 2018 · 322 Inlägg

zzr94092 skrev:
Går bilen som den ska , så är det inget fel på tempgivaren.
Ta kontakt med verksaden som lagade bilen, men säkert något annat fel nu.Det är ångorna som tas upp av kolfiltret,inget bränsle flödar igenom,det går via returledningen till tanken.

Ja den går bra för övrigt, tycker den är en aning törstig bara. Jag tänkte ringa verkstaden men det är lite svårt för dem att kolla då den bara luktar vid start när den är kall. Tänkte kolla lite själv först vid kallstart, men vet inte var och man har ju inte mer än ca 30 sek på sig.

Xebers76
31 december 2018 · 2 265 Inlägg

Luktar det inne i kupen eller är det avgaserna som luktar? Och är det verkligen bara i 30 sekunder felet uppstår?

OttoM
31 december 2018 · 322 Inlägg

Xebers76 skrev:
Luktar det inne i kupen eller är det avgaserna som luktar? Och är det verkligen bara i 30 sekunder felet uppstår?

Faktiskt inte ens 30 sek, var ute nu och frun satt i bilen och startade medan jag stod och kollade på motorn. Jag kände ingen doft emedan frun tyckte sig märka bensindoft i startögonblicket. Märkligt.
Enligt min fru, det är hennes bil, så luktade det längre tid innan den var på verkstad. Så hjälp har det ju, kanske har den ytterligare fel då.
Kan ju vara oförbrända avgaser, men då skulle väl lambdan protesterat. får kanske testa med OBDn.

Senast redigerat av OttoM (31 december 2018)

Xebers76
31 december 2018 · 2 265 Inlägg

OttoM skrev:

Xebers76 skrev:
Luktar det inne i kupen eller är det avgaserna som luktar? Och är det verkligen bara i 30 sekunder felet uppstår?

Faktiskt inte ens 30 sek, var ute nu och frun satt i bilen och startade medan jag stod och kollade på motorn. Jag kände ingen doft emedan frun tyckte sig märka bensindoft i startögonblicket. Märkligt.
Enligt min fru, det är hennes bil, så luktade det längre tid innan den var på verkstad. Så hjälp har det ju, kanske har den ytterligare fel då.
Kan ju vara oförbrända avgaser, men då skulle väl lambdan protesterat. får kanske testa med OBDn.

Avgaserna kan lukta soppa när motorn är kall, inget fel med det.

Ta inte illa upp nu men jag upplever att ni verkar överkänsliga, att bilen luktar litegrann en kort stund vid kallstart hade jag inte sett som ett problem. Om det blir värre så är det möjligen något fel

OttoM
31 december 2018 · 322 Inlägg

Xebers76 skrev:

OttoM skrev:

Xebers76 skrev:
Luktar det inne i kupen eller är det avgaserna som luktar? Och är det verkligen bara i 30 sekunder felet uppstår?

Faktiskt inte ens 30 sek, var ute nu och frun satt i bilen och startade medan jag stod och kollade på motorn. Jag kände ingen doft emedan frun tyckte sig märka bensindoft i startögonblicket. Märkligt.
Enligt min fru, det är hennes bil, så luktade det längre tid innan den var på verkstad. Så hjälp har det ju, kanske har den ytterligare fel då.
Kan ju vara oförbrända avgaser, men då skulle väl lambdan protesterat. får kanske testa med OBDn.

Avgaserna kan lukta soppa när motorn är kall, inget fel med det.

Ta inte illa upp nu men jag upplever att ni verkar överkänsliga, att bilen luktar litegrann en kort stund vid kallstart hade jag inte sett som ett problem. Om det blir värre så är det möjligen något fel

Tar inte illa upp. Men måste gå tillbaka i tiden 1968 BMW 2000 för att minnas en bil som luktade ren bensin, så nej, jag tror inte det är normalt.

jaka54
1 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Klart att det inte ska lukta bensin vare sig inne  i bilen eller motorrummet när man startar en bilmotor! Gör det det är något fel!

Senast redigerat av jaka54 (1 januari 2019)

caromania Forummoderator
1 januari 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Klart att det inte ska lukta bensin vare sig inne  i bilen eller motorrummet när man startar en bilmotor! Gör det det är något fel!

Benägen att hålla med Jaka här, visst kan det lukta kraftiga avgaser några sekunder då blandningen är väldigt fet, men inte bensin nej. Däremot finns det säkert de som tycker det luktar bensin om dessa avgaser. Å andra sidan är det nog ändå något fel om det är så kraftigt lukt oavsett vad.

Det där tipset om tempgivaren skulle jag nog dyka lite djupare i. En tempgivare kan inte kosta mer än 1-2 hundralappar.

Är bilen besiktigad nyligen? Hur ser avgasvärden ut i sådana fall?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
OttoM
1 januari 2019 · 322 Inlägg

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Klart att det inte ska lukta bensin vare sig inne  i bilen eller motorrummet när man startar en bilmotor! Gör det det är något fel!

Benägen att hålla med Jaka här, visst kan det lukta kraftiga avgaser några sekunder då blandningen är väldigt fet, men inte bensin nej. Däremot finns det säkert de som tycker det luktar bensin om dessa avgaser. Å andra sidan är det nog ändå något fel om det är så kraftigt lukt oavsett vad.

Det där tipset om tempgivaren skulle jag nog dyka lite djupare i. En tempgivare kan inte kosta mer än 1-2 hundralappar.

Är bilen besiktigad nyligen? Hur ser avgasvärden ut i sådana fall?

Hej. Jo den är besiktigad feb förra året, alltså före det där bytet. CO var då 0,0 och Lambda 1,01. OBD testet , inga felkoder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang