Köpråd: Audi A4 2008-2012

tethir
15 januari 2019 · 14 Inlägg

Hej

sitter och tittar på ny familjebil för framtiden.

Budget max 100 000:-

har tittat en del på Audi A4, gillar stilen etc på den.

men har suttit och läst in mig en del, och läst en hel del att TFSI motorerna är inte mycket att hänga i julgranen tydligen med hög oljeförbrukning, och risk för att kamkjedjan kan hoppa etc.

finns det någon av TFSI motorerna som inte är ett totalt vrak?
eller bör man hålla sig från alla bensin motorerna under den perioden?

Hade helst haft en A4 2.0 TFSI quattro, men men.

har sett några på blocket där de har varit tvungen att bygga om motorn, med t.ex. nya kolvringar etc, är det säkert att köpa en där felet har uppstått och åtgärdat eller är problemen så inbyggda att det inte spelar någon roll om det är fixat en gång, det finns risk att komma tillbaka?

Vet att det inte uppstår på alla, men vill inte riktigt stå med en bil där jag är tvungen att lägga ner en 20k till för att bygga om motorn om typ tre år eller så.

Hur är disel motorerna på dessa?
Är egentligen inte förtjust i disel motorerna, men kan vara min begränsade erfarenhet av dem, har bara kört gamla disel volvos och en Kia Ceed disel, kian är trevlig, men känns rätt seg även om den ska ha 140hk i sig.

förstår att Disel kanske inte är motorn man kastar runt på en kurvig väg på samma sätt som man gör med en bensinare, utan mer för bekväm långkörning.

är disel bilar ens värt att köpa nu för tiden? med skatter, liter kostnad och så vidare.


om inte någon har något annat tips?

Har tittat på BMW 320/325, Skoda Superb, Saab 9-3X.

skulle vilja ha:

Kombi
Fyrhjulsdrift
Bekväm körning
Bra milkostnad
Rolig att köra
Gärna max 3000:- skatt per år.
helst manuell (gillar det, och kommer används för övningskörning längre fram)
pendlar 6 mil per dag just nu på motorväg.
Primära körningen kommer vara på motorväg, lite stadstrafik då och då.

Är det värt att satsa på en A4 2.0 TDI istället?

amazinjoey
15 januari 2019 · 1 138 Inlägg

TDI är nog bättre för dig.
BMW 530D  kan även va något
XC70 D5 kan även va något.

it_mutt Avstängd
15 januari 2019 · 10 388 Inlägg

tethir skrev:
Hej

sitter och tittar på ny familjebil för framtiden.

Budget max 100 000:-

har tittat en del på Audi A4, gillar stilen etc på den.

men har suttit och läst in mig en del, och läst en hel del att TFSI motorerna är inte mycket att hänga i julgranen tydligen med hög oljeförbrukning, och risk för att kamkjedjan kan hoppa etc.

finns det någon av TFSI motorerna som inte är ett totalt vrak?
eller bör man hålla sig från alla bensin motorerna under den perioden?

Hade helst haft en A4 2.0 TFSI quattro, men men.

har sett några på blocket där de har varit tvungen att bygga om motorn, med t.ex. nya kolvringar etc, är det säkert att köpa en där felet har uppstått och åtgärdat eller är problemen så inbyggda att det inte spelar någon roll om det är fixat en gång, det finns risk att komma tillbaka?

Vet att det inte uppstår på alla, men vill inte riktigt stå med en bil där jag är tvungen att lägga ner en 20k till för att bygga om motorn om typ tre år eller så.

Hur är disel motorerna på dessa?
Är egentligen inte förtjust i disel motorerna, men kan vara min begränsade erfarenhet av dem, har bara kört gamla disel volvos och en Kia Ceed disel, kian är trevlig, men känns rätt seg även om den ska ha 140hk i sig.

förstår att Disel kanske inte är motorn man kastar runt på en kurvig väg på samma sätt som man gör med en bensinare, utan mer för bekväm långkörning.

är disel bilar ens värt att köpa nu för tiden? med skatter, liter kostnad och så vidare.


om inte någon har något annat tips?

Har tittat på BMW 320/325, Skoda Superb, Saab 9-3X.

skulle vilja ha:

Kombi
Fyrhjulsdrift
Bekväm körning
Bra milkostnad
Rolig att köra
Gärna max 3000:- skatt per år.
helst manuell (gillar det, och kommer används för övningskörning längre fram)
pendlar 6 mil per dag just nu på motorväg.
Primära körningen kommer vara på motorväg, lite stadstrafik då och då.

Är det värt att satsa på en A4 2.0 TDI istället?

Om diesel är värt att köpa hänger ju till viss del på hur mycket du kör.

Tar man en 1.8 & 2.0 så låt säga de snittar 0.6 blandad körning (varierar lite med sedan/avant/manuell/multitronic), quattro 1dl till. Tittar du sen på dieselkärrorna, så hamnar du under 0.5 blandad (det är bara quattron som precis trillar över)


Så vi håller oss till "din" 2.0tfsi quattro; och får ett blandat snitt på 0.7L/mil
"Stora" 2.0TDI:n med quattro; 0.53L/mil. Så vi säger 0.55L/mil för att underlätta uträkningen.

På 1500mil/år är besparingen alltså;

0,15L * 1500 mil = 225 Liter = (höftat på 15kr/L) = 3375kr
0,15L * 2000 mil = 300 Liter = (höftat på 15kr/L) = 4500kr
0,15L * 2500 mil = 375 Liter = (höftat på 15kr/L) = 5625kr

Och så vidare.

Så om det lönar sig...ja, det kan bara du avgöra. Det är ju bara att titta på vad skatten är för en 2.0tfsi quattro och titta på vad skatten är för en 2.0TDI quattro och sen ställa det mot hur mycket du kör.

Kan Audis förbrukningssiffror betros? Enligt mig kan de det iaf. Har inte haft någon Audi som druckit mer än vad Audi påstått, snarare tvärt om. Sen hänger det givetvis på körstil. Men din körstil påverkar ju i båda bilarna.

Värt att notera är; "Förr" (dvs på B7:an som var modellen innan din) var det som så att om man chippade den "lilla" 2.0tdi:n, så fick man fler hästar än i den "stora", men, skatten är då lägre för "den lilla". Kostnaden för chippningen i sig var/är väl några lusentappar.

Om jag tycker du ska köpa en B8? Ja, absolut. Men det handlar nog mer om att min nästa släde blir en B8 i väntan på att elbilspriserna ska sjunka wink

- - - Edit - - -

Om du ska hålla dig ifrån alla bensinare? Absolut inte. Rullar gott om tfsi-motorer som inte strular. Så nej, en tfsi är inte per automatik = problem.

Senast redigerat av it_mutt (15 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tethir
15 januari 2019 · 14 Inlägg

Vad bör jag hålla utkik efter om man skulle titta på en TFSI? förstår att man bör kolla att den servas tillräckligt ofta, många säger 1500 mil och inte 3000 mil, typ oljebyte etc.

Johansson72 IT Geek och Audiot
15 januari 2019 · 127 Inlägg

Jag är notorisk bilbytare och har haft ca 35 bilar på 28 år med körkort. Just nu kör jag en VW Passat 2012 2.0 TDi (170hkr) som familjebil, rymlig och "lång" i kupén, 4Motion, DSG och lite andra trevligheter som dieselvärmare, helskin, drag, 4xrumpvärme, dieselvärmare, LED-ramp, aktiva strålkastare osv.. Fick loss den för 85000 med 14800 mil på mätaren för ett halvår sedan, ren privat affär, har fått byta bromsskivor fram och ett glödstift.

Den är "korrigerad" så mjukvaran ska vara enligt alla reglementen, nu råkar jag ha en "EGR delete" som väntar på att monteras, fördelen blir mindre recirkulerade avgaser och därmed mindre sotuppbyggnad i insuget, vilket kan påverka virvelspjällen negativt. 

Jag pendlar med en äldre A4:a B6, Audin har bättre ljuddämpning och stabilare gång med "torsen quattro" framför haldex. Men B6/B7 är mycket trångare än Passaten. Nu var det en B8 du tittat efter så de är bara lite kortare än Passaten invändligt.

Skulle föreslå att du tittar på en sådan, de är inte de körgladaste, men absolut en bra bil. Det finns massor med f.d. tjänstebilar så det finns att välja bland.

it_mutt Avstängd
15 januari 2019 · 10 388 Inlägg

tethir skrev:
Vad bör jag hålla utkik efter om man skulle titta på en TFSI? förstår att man bör kolla att den servas tillräckligt ofta, många säger 1500 mil och inte 3000 mil, typ oljebyte etc.

Jag ska nog inte säga så mycket där. Mest av den anledning att jag vet folk som kör med "alla" tfsi-motorerna utan problem (någon värstingmotor undantaget).
Men, ja, att bilen kommit ifrån LL-service är iaf bra hur du än vänder och vrider på det.

Sen vet jag inte hur "skruvig" du är själv. Finns ju färdiga kit för att åtgärda det som eventuellt kan bli problem på tfis-motorerna, om man nu känner att man vill förebygga och inte behöva tänka på det så mycket.

Men, det jag vet folk haft problem med på sina 2.0tfsiare;

Vibrationer. Det står i relation till balansaxeldrev/vevaxeldrev/spännare/kedja. Finns färdiga kitt som sagt.

Nästa fel är då lågt oljetryck. En anledning är samma som föregående, det åtgärdas genom att göra "vibrationsreperationen" s.a.s. .

Taskigt oljetryck kan också bero på en miss i konstruktionen av oljepumpen. Den går att bygga om, och det är ingen variant som sitter i alla motorer.

Och sen har vi de kanske inte lika vanliga anledningarna till oljetrycksfall; utslitna ramlager (krökt vevaxel), eller att kamaxelns lagring skär i toppen (det i sin tur beror ofta på värdelös olja, eller olja med skit i)

Knackande i toppens bakkant; utsliten kamföljare. Och det är något jag tycker man ska byta i förebyggande syfte. Då det är lätt gjort, och kostar...3-400kr (i Sverige).

Men det är det jag vet. Och som sagt, ingen i min omgivning är drabbad av det. Så det är långt ifrån alla. Däremot så tycker jag att just kamföljaren är något man SKA byta, i just förebyggande syfte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tethir
15 januari 2019 · 14 Inlägg

är rätt skruvig av mig, kanske inte "ta isär och bygga om en motor" men att byta lite delar här och var är inga problem, har desutom tillgång till en duktig mekaniker som inte är så dyr för mig, så om det ligger utanför min kunskap så fixar han det.

it_mutt Avstängd
15 januari 2019 · 10 388 Inlägg

tethir skrev:
är rätt skruvig av mig, kanske inte "ta isär och bygga om en motor" men att byta lite delar här och var är inga problem, har desutom tillgång till en duktig mekaniker som inte är så dyr för mig, så om det ligger utanför min kunskap så fixar han det.

Dåså, då är det mesta där på listan nog inga större problem alls

Finns några saker man kan göra rent förebyggande som sagt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tethir
15 januari 2019 · 14 Inlägg

hittade en blog som gick igenom hur man bytte följaren, och även om balansaxeln om man känner för det.

känns som man åtminstone ska leta efter en som fått ny kamkjedja, som jag förstår var kjedjan som var från fabrik inte den bästa, men en ny som man bytt till borde vara bättre?

tethir
15 januari 2019 · 14 Inlägg

E85 versionen av tfsi motorn har samma potentiela problem? och är inte anorlunda konstruerad som gör att den undviker det helt?

it_mutt Avstängd
15 januari 2019 · 10 388 Inlägg

tethir skrev:
hittade en blog som gick igenom hur man bytte följaren, och även om balansaxeln om man känner för det.

känns som man åtminstone ska leta efter en som fått ny kamkjedja, som jag förstår var kjedjan som var från fabrik inte den bästa, men en ny som man bytt till borde vara bättre?

tethir skrev:
E85 versionen av tfsi motorn har samma potentiela problem? och är inte anorlunda konstruerad som gör att den undviker det helt?

Om man ska prata om ett generellt problem med kedjan, så står det i relation till oljetrycket.

Det som i många fall händer är att oljetrycket dippar. Det man från AUDI:s sida gjort är att använda sig av en hydraulisk spännare, dippar oljetrycket, så spänner helt sonika inte spännaren lika bra.

Det är den enkla förklaringen. Den lite mer invecklade förklaringen är att det sitter en "spärr" på spännaren som ska hålla kedjan "på plats och i rätt läge" när oljetrycket försvinner (som när du stänger av bilen ex.vis). Och det är OFTA här det blir problem. Den här "hållaren"/"spärren" fallerar helt enkelt. Det ska gå  att kolla hur det ser ut. OCH här kan man då även se om man har den nya eller den gamla typen av spännare. Detta var nämligen ett vanligare problem på de tidiga TSI/TFSI-motorerna. Och man satte senare i en reviderad version, som helt sonika fungerar som det är tänkt


- - - - Edit - - - -

Rotade tag i en bild till dig;

http://www.ngpracing.com/wp-content/uploads/2017/02/Tensioner2.jpgoriginal.jpg

Senast redigerat av it_mutt (15 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tethir
15 januari 2019 · 14 Inlägg

så om man tar och byter kamkjedja, spännare, följare och så, eller om det är bytt, så borde man ligga lite bättre till i hållbarheten av motorn?

Det löser inte det eventuella oljedrickandet som TFSI motorerna har, det beror väll på kolvringarna och inte kjedjan etc.

ser inga stora problem med att den dricker lite olja, utan vill egentligen bara undvika att stå vid vägkanten med en motor som gått sönder.

har några långfärds resor planerade för 2020, typ bila ner till polen etc.

Senast redigerat av tethir (15 januari 2019)

it_mutt Avstängd
15 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Absolut. Det gör man.

Nej, men det är väldigt varierande. Det hänger precis som du säger på golvringarna kontra cylindrarna. Det är en lågfriktionsmotor, och en del motorer har man helt enkelt varit lite för snäll med marginalerna. Vilket gör att dessa bilar dricker mycket olja.

Audi har, och har "alltid" haft väldigt genereösa "detta är ok att bilen dricker"-oljemängder. Men, det ska ju givetvis inte vara som så att man behöver fylla på en liter olja i veckan (ja, om man nu inte betar av en massa mil i veckan).

Men det är som med "allt"; de flesta dricker INTE någon hutlös mängd olja, de andra gör.

Nu är det visserligen andra motorer, men, som sagt, Audi har alltid varit generösa med vad som är "ok". Min gamla A6:a drack 1L ganska precis mellan servicarna. Min A4 dricker inget alls. Då trots att de är i samma "generösa grupp". Pappas förra A6 drack något mer än min. Har en polare som kör en 2.0tfsi, han fyller väl också på ungefär 1-1½L mellan servicetillfälle (1500mil)

Så det där är svårt. Eller ja, det svåra är väl att få en säljare som man känner är ärlig gällande oljeförbrukningen när/om man frågar


- - - - Edit - - - -

Nu vet jag att du tittar på manuella kärror. Men OM du skulle snubbla över någon multitronic som av någon anledning är intressant (bra pris, mycket utrustning....vad det nu än må vara), se för jösses till att den har fått sitt oljebyte var 6000e mil.
Sköter man multitroniclådan och den inte sitter på en för motorstark bil (2.0tfsi är ingen fara) är den underbar då den "aldrig växlar". Men, sköter man inte dom, så tenderar de att med tiden ge upp.

Vet som sagt du letar manuell, men jag säger det i förbifarten iaf smile

Senast redigerat av it_mutt (15 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
15 januari 2019 · 4 014 Inlägg

Man ska inte bara byta olja tillräkligt ofta som tidigare nämts, utan även använda en med tillräckligt hög viskositet  tex. 5W-40, 10W-40 med VW502.00 klassning, den pyttelilla besparing man gör genom att använda en lågviskositetsolja är försumbar,  max ca 1 % vid ogynsamma förhållanden, med lågviskositetsolja menas olja  0W-30, 5W-30, ACEA A1, A5, C2  etc.

vil man ändå använda en tunn olja kan Aral supertronic 0W-40  vara en kompromiss  med sin ACEA C2, C3 beteckning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
15 januari 2019 · 10 388 Inlägg

spillolja skrev:
Man ska inte bara byta olja tillräkligt ofta som tidigare nämts, utan även använda en med tillräckligt hög viskositet  tex. 5W-40, 10W-40 med VW502.00 klassning, den pyttelilla besparing man gör genom att använda en lågviskositetsolja är försumbar,  max ca 1 % vid ogynsamma förhållanden, med lågviskositetsolja menas olja  0W-30, 5W-30, ACEA A1, A5, C2  etc.

vil man ändå använda en tunn olja kan Aral supertronic 0W-40  vara en kompromiss  med sin ACEA C2, C3 beteckning

Absolut ^^ smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Johansson72 IT Geek och Audiot
15 januari 2019 · 127 Inlägg

it_mutt skrev:
Nu vet jag att du tittar på manuella kärror. Men OM du skulle snubbla över någon multitronic som av någon anledning är intressant (bra pris, mycket utrustning....vad det nu än må vara), se för jösses till att den har fått sitt oljebyte var 6000e mil.
Sköter man multitroniclådan och den inte sitter på en för motorstark bil (2.0tfsi är ingen fara) är den underbar då den "aldrig växlar". Men, sköter man inte dom, så tenderar de att med tiden ge upp.

Vet som sagt du letar manuell, men jag säger det i förbifarten iaf smile

Inledningsvis så nämnde TS att han önskade fyrhjulsdrift, då går Multitronic:en bort, den fanns bara med FWD. S-Tronic/DSG var/är lite snålare än de traditionella "Tiptronic lådorna" (dvs "planetväxlade automater"). Multitronicen är en bra glidarlåda, inget att busköra med.

Oavsett låda, acceptera inget slir eller hugg, det är rätt dyrt att byta lameller på en A4 Quattro.

tethir
15 januari 2019 · 14 Inlägg

om man går upp till 2012 års modeller, hur mycket av problemen försvinner? läste att det ska ha löst en hel del problem på bilarna från 2012 då motorn byggdes om lite då.

jaka54
15 januari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Instämmer i allt som sagts ovan men sen gäller det förståss att få tag på Just "det där fina exemplaret"! Helst vill nog jag ha en lågmilare som har haft bara en ägare,  utan hund och ungar. Sportstolar och 4-hjulsdrift är också sånt som jag skulle titta efter.

it_mutt Avstängd
15 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Johansson72 skrev:

it_mutt skrev:
Nu vet jag att du tittar på manuella kärror. Men OM du skulle snubbla över någon multitronic som av någon anledning är intressant (bra pris, mycket utrustning....vad det nu än må vara), se för jösses till att den har fått sitt oljebyte var 6000e mil.
Sköter man multitroniclådan och den inte sitter på en för motorstark bil (2.0tfsi är ingen fara) är den underbar då den "aldrig växlar". Men, sköter man inte dom, så tenderar de att med tiden ge upp.

Vet som sagt du letar manuell, men jag säger det i förbifarten iaf smile

Inledningsvis så nämnde TS att han önskade fyrhjulsdrift, då går Multitronic:en bort, den fanns bara med FWD. S-Tronic/DSG var/är lite snålare än de traditionella "Tiptronic lådorna" (dvs "planetväxlade automater"). Multitronicen är en bra glidarlåda, inget att busköra med.

Oavsett låda, acceptera inget slir eller hugg, det är rätt dyrt att byta lameller på en A4 Quattro.

Jag är fullt medveten om detta, men det står på "skulle vilja ha"-listan. Jag tolkar det som att den är öppen för vissa ändringar.

Sen ska vi inte riktigt säga DSG och S-Tronic i samma mening. Det är "samma sak" men INTE samma låda. S-Tronicen är Audis egna låda.

Möjligt DU vet det, men hur det är för TS låter jag vara osagt.

Men, ja, det är ju givetvis om steget med "Manuell" faller bort från "vill ha"-listan

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Slim
15 januari 2019 · 340 Inlägg

Slänger in en följdfråga...

Hur är det ställt med DSG och S-tronic nu för tiden? Är Audis variant mer pålitlig?

Har själv kört den problemtyngda ”torra dsg7an” och även om den var grym när den funkade höll den tyvärr inte alls.

På vanliga dsg6 har det pratats om mekatronikenheter mm...

Jag vill köra S-tronic eller dsg om det inte är för mycket problem:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang