VW eller Toyota

140 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #21

rcy skrev:

evoline skrev:
Vill bara ha en bekymmerfri bil som har billiga reservdelar ifall nåt strular, samt inte drar så överdrivet mycket bensin.

Om det är dina krav, så måste jag instämma med alla som säger köp asiatiskt.
Man får säga vad man vill om asiatiska bilar, men dom har överlägsen driftsäkerhet och låg driftskostnad.

Tack. Blir en Toyota smile

Får man bilen direkt om man köper begagnat från bilhandlare, eller måste man vänta några dagar?

* Voff voff * · 4 397 Inlägg
Skrivet 30 januari #22

evoline skrev:

rcy skrev:

evoline skrev:
Vill bara ha en bekymmerfri bil som har billiga reservdelar ifall nåt strular, samt inte drar så överdrivet mycket bensin.

Om det är dina krav, så måste jag instämma med alla som säger köp asiatiskt.
Man får säga vad man vill om asiatiska bilar, men dom har överlägsen driftsäkerhet och låg driftskostnad.

Tack. Blir en Toyota smile

Får man bilen direkt om man köper begagnat från bilhandlare, eller måste man vänta några dagar?

Om man nu inte ber att dom ska montera saker eller serva bilen innan man hämtar den brukar man få ta med den på en gång. Iaf dom gånger jag köpt bil hos handlare. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
140 Inlägg
Skrivet 1 februari · Inlägg av trådskaparen #23

Ringde Möller Bil och Bilia Toyota i Eskilstuna och frågade om service pris.
Service pris för VW Golf kostar mellan 2000-3000kr.
Service pris för Toyota Auris Touring Sports kostar 4500kr och 2200kr, det är alltså varannat år som man gör en lite större service, för att följa service intervallen, sa de.

Har nu sökt och sökt efter bil (vit bil, ej diesel, från 2015 och under 150.000kr), börjar bli desperat sad
Vill ha en vit Toyota Auris Touring Sports men finns inte i Stockholm, men flera VW Golf kombi som också ligger ca 30.000kr billigare än Auris.

Vet att VW har haft massa problem med deras motorer och efter 2013 kan det ha blivit bättre, när kamrem ersatte kamkedja osv.

Gör jag ett stort misstag om jag köper en VW Golf kombi istället för Toyota Auris kombi?
Vill ha kombi för extra utrymme, den andra versionen är som föräldrarnas Audi A3, ganska liten.

Tacksam för all svar

Senast redigerat av evoline (1 februari )

Of World · 2 415 Inlägg
Skrivet 1 februari #24

evoline skrev:
Ringde Möller Bil och Bilia Toyota i Eskilstuna och frågade om service pris.
Service pris för VW Golf kostar mellan 2000-3000kr.
Service pris för Toyota Auris Touring Sports kostar 4500kr och 2200kr, det är alltså varannat år som man gör en lite större service, för att följa service intervallen, sa de.

Har nu sökt och sökt efter bil (vit bil, ej diesel, från 2015 och under 150.000kr), börjar bli desperat sad
Vill ha en vit Toyota Auris Touring Sports men finns inte i Stockholm, men flera VW Golf kombi som också ligger ca 30.000kr billigare än Auris.

Vet att VW har haft massa problem med deras motorer och efter 2013 kan det ha blivit bättre, när kamrem ersatte kamkedja osv.

Gör jag ett stort misstag om jag köper en VW Golf kombi istället för Toyota Auris kombi?
Vill ha kombi för extra utrymme, den andra versionen är som föräldrarnas Audi A3, ganska liten.

Tacksam för all svar

Ja.

Presidento saknar signatur
16 Inlägg
Skrivet 1 februari #25

evoline skrev:
Ringde Möller Bil och Bilia Toyota i Eskilstuna och frågade om service pris.
Service pris för VW Golf kostar mellan 2000-3000kr.
Service pris för Toyota Auris Touring Sports kostar 4500kr och 2200kr, det är alltså varannat år som man gör en lite större service, för att följa service intervallen, sa de.

Har nu sökt och sökt efter bil (vit bil, ej diesel, från 2015 och under 150.000kr), börjar bli desperat sad
Vill ha en vit Toyota Auris Touring Sports men finns inte i Stockholm, men flera VW Golf kombi som också ligger ca 30.000kr billigare än Auris.

Vet att VW har haft massa problem med deras motorer och efter 2013 kan det ha blivit bättre, när kamrem ersatte kamkedja osv.

Gör jag ett stort misstag om jag köper en VW Golf kombi istället för Toyota Auris kombi?
Vill ha kombi för extra utrymme, den andra versionen är som föräldrarnas Audi A3, ganska liten.

Tacksam för all svar

Nej, Volkswagen Golf är en av världens mest populära bil. Det bör säga en del.

Of World · 2 415 Inlägg
Skrivet 1 februari #26

Premium96 skrev:

evoline skrev:
Ringde Möller Bil och Bilia Toyota i Eskilstuna och frågade om service pris.
Service pris för VW Golf kostar mellan 2000-3000kr.
Service pris för Toyota Auris Touring Sports kostar 4500kr och 2200kr, det är alltså varannat år som man gör en lite större service, för att följa service intervallen, sa de.

Har nu sökt och sökt efter bil (vit bil, ej diesel, från 2015 och under 150.000kr), börjar bli desperat sad
Vill ha en vit Toyota Auris Touring Sports men finns inte i Stockholm, men flera VW Golf kombi som också ligger ca 30.000kr billigare än Auris.

Vet att VW har haft massa problem med deras motorer och efter 2013 kan det ha blivit bättre, när kamrem ersatte kamkedja osv.

Gör jag ett stort misstag om jag köper en VW Golf kombi istället för Toyota Auris kombi?
Vill ha kombi för extra utrymme, den andra versionen är som föräldrarnas Audi A3, ganska liten.

Tacksam för all svar

Nej, Volkswagen Golf är en av världens mest populära bil. Det bör säga en del.

Haha. Nej

Presidento saknar signatur
9 935 Inlägg
Skrivet 1 februari #27

Gillar du en kopp kaffe på bilverkstaden är vw ett bra vall, toyota är som i regel skottsäkra smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
16 Inlägg
Skrivet 1 februari #28

Presidento skrev:

Premium96 skrev:

evoline skrev:
Ringde Möller Bil och Bilia Toyota i Eskilstuna och frågade om service pris.
Service pris för VW Golf kostar mellan 2000-3000kr.
Service pris för Toyota Auris Touring Sports kostar 4500kr och 2200kr, det är alltså varannat år som man gör en lite större service, för att följa service intervallen, sa de.

Har nu sökt och sökt efter bil (vit bil, ej diesel, från 2015 och under 150.000kr), börjar bli desperat sad
Vill ha en vit Toyota Auris Touring Sports men finns inte i Stockholm, men flera VW Golf kombi som också ligger ca 30.000kr billigare än Auris.

Vet att VW har haft massa problem med deras motorer och efter 2013 kan det ha blivit bättre, när kamrem ersatte kamkedja osv.

Gör jag ett stort misstag om jag köper en VW Golf kombi istället för Toyota Auris kombi?
Vill ha kombi för extra utrymme, den andra versionen är som föräldrarnas Audi A3, ganska liten.

Tacksam för all svar

Nej, Volkswagen Golf är en av världens mest populära bil. Det bör säga en del.

Haha. Nej

Haha. Varför tycker du inte det?

140 Inlägg
Skrivet 2 februari · Inlägg av trådskaparen #29

När går bilen på el, till vilken hastighet?
Vet att bilen fortfarande drar lite bensin när den körs på el.

Är det värt at köpa hybrid om man knappt åker 1.000 mil om året, där ca 20% är inom stan (max 50km/h)?

Auris kombi med bensin kostar ca 155.000kr, med hybrid kostar den ca 170.000kr.
Den nya Corolla (ej kombi) som kommer nu i vår kostar som ny, från 185.000kr med bensin.
Undrar om priserna går ner för en ny modell kommer, är det som hemelektronik?

Of World · 2 415 Inlägg
Skrivet 2 februari #30

evoline skrev:
När går bilen på el, till vilken hastighet?
Vet att bilen fortfarande drar lite bensin när den körs på el.

Är det värt at köpa hybrid om man knappt åker 1.000 mil om året, där ca 20% är inom stan (max 50km/h)?

Auris kombi med bensin kostar ca 155.000kr, med hybrid kostar den ca 170.000kr.
Den nya Corolla (ej kombi) som kommer nu i vår kostar som ny, från 185.000kr med bensin.
Undrar om priserna går ner för en ny modell kommer, är det som hemelektronik?

Det är just på det körsättet det lönar sig med en hybrid smile

Presidento saknar signatur
140 Inlägg
Skrivet 2 februari · Inlägg av trådskaparen #31

Presidento skrev:

evoline skrev:
När går bilen på el, till vilken hastighet?
Vet att bilen fortfarande drar lite bensin när den körs på el.

Är det värt at köpa hybrid om man knappt åker 1.000 mil om året, där ca 20% är inom stan (max 50km/h)?

Auris kombi med bensin kostar ca 155.000kr, med hybrid kostar den ca 170.000kr.
Den nya Corolla (ej kombi) som kommer nu i vår kostar som ny, från 185.000kr med bensin.
Undrar om priserna går ner för en ny modell kommer, är det som hemelektronik?

Det är just på det körsättet det lönar sig med en hybrid smile

Hur menar du?
Går bilen bara på el under 50km/h?
När laddas den?
Går bilen på bensin ifall det inte finns tillräckligt med el när man kör inom stan?

6 889 Inlägg
Skrivet 2 februari #32

Premium96 skrev:

Presidento skrev:

Premium96 skrev:
Nej, Volkswagen Golf är en av världens mest populära bil. Det bör säga en del.

Haha. Nej

Haha. Varför tycker du inte det?

För dom flesta söker inte information innan dom köper en bil. Dom åker till bilhandlaren och väljer den som passar dom.
Sen om den håller bra eller inte visar sig senare.
VW är populära för dom är ganska billiga i inköp och känns som bra bilar. Och dom fungerar säkert rätt bra dom första åren. Däremot när bilarna börjar bli något äldre så dyker alla problem upp....

Räknar du bara med att äga bilen dom 3 första åren kommer du kanske inte hinna uppleva alla problem som dom dras med, men i vissa fall får även första ägaren det nöjet.

Senast redigerat av Janneutanb (2 februari )

Forum- och sitemoderator · 11 490 Inlägg
Skrivet 2 februari #33

En hybridbil laddar sina batterier så fort man släpper gaspedalen eller bromsar. En del av bromseffekten är generatorn som trycker tillbaka energi i batterierna. bensinmotorn stannar vid varje stopp eller om man sakta sänker farten. Motorvägskörning fyller batterierna till max.

Bilen går på el i upp till 50km/h om den kan. Den kan även få för sig att gå på el en kortare sträcka i farter upp till cirka 80 km/h om hastigheten är jämn och vägen plan. Bensinmotorn används för uppvärmning av bilen så vintertid går den oftare om man inte tvingar bilen att gå i EV-läge.

Som förare lär man sig snart hur bilen ska köras. Det finns pengarna att tjäna där.
Stadstrafik är den idealiska körningen.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
140 Inlägg
Skrivet 3 februari · Inlägg av trådskaparen #34

Hybrid_ skrev:
En hybridbil laddar sina batterier så fort man släpper gaspedalen eller bromsar. En del av bromseffekten är generatorn som trycker tillbaka energi i batterierna. bensinmotorn stannar vid varje stopp eller om man sakta sänker farten. Motorvägskörning fyller batterierna till max.

Bilen går på el i upp till 50km/h om den kan. Den kan även få för sig att gå på el en kortare sträcka i farter upp till cirka 80 km/h om hastigheten är jämn och vägen plan. Bensinmotorn används för uppvärmning av bilen så vintertid går den oftare om man inte tvingar bilen att gå i EV-läge.

Som förare lär man sig snart hur bilen ska köras. Det finns pengarna att tjäna där.
Stadstrafik är den idealiska körningen.

Tack för förklaringen.

Hinner batteriet laddas upp inom 30-60min?
Vet att batteri är dyrt att byta ut.

Är det mer underhåll och dyrare med automatbil?
Nu tänker jag inte på själva köppriset av bilen, utan service och underhåll?

Tack på förhand

Forum- och sitemoderator · 11 490 Inlägg
Skrivet 3 februari #35

evoline skrev:

Hybrid_ skrev:
En hybridbil laddar sina batterier så fort man släpper gaspedalen eller bromsar. En del av bromseffekten är generatorn som trycker tillbaka energi i batterierna. bensinmotorn stannar vid varje stopp eller om man sakta sänker farten. Motorvägskörning fyller batterierna till max.

Bilen går på el i upp till 50km/h om den kan. Den kan även få för sig att gå på el en kortare sträcka i farter upp till cirka 80 km/h om hastigheten är jämn och vägen plan. Bensinmotorn används för uppvärmning av bilen så vintertid går den oftare om man inte tvingar bilen att gå i EV-läge.

Som förare lär man sig snart hur bilen ska köras. Det finns pengarna att tjäna där.
Stadstrafik är den idealiska körningen.

Tack för förklaringen.

Hinner batteriet laddas upp inom 30-60min?
Vet att batteri är dyrt att byta ut.

Är det mer underhåll och dyrare med automatbil?
Nu tänker jag inte på själva köppriset av bilen, utan service och underhåll?

Tack på förhand

Bra fråga! Aldrig tänkt på det. Men tror att cirka 15-20 minuter landsväg räcker. Batterierna behöver inte bytas ut. Taxi brukar köra sina i 40000 mil och då har effekten funnits kvar. Däremot kan startbatteriet behöva bytas efter ett antal år. Precis som på vilken bil som helst. Det kostar 8-900:-

Skulle man ha otur så har iaf Toyota garanti på sina batterier upp till 24000 mil. Efter det kostar en komplett utbytesacc 20000:-

Underhållet sträcker sig till det vanliga med olja, filter. Vår prius har rullat över 20k mil nu sä tänkte byta tändstift. Automatlådan innehåller bara 21 rörliga delar så den håller.

En kul detalj: Bilen har ingen startmotor eller backväxel... Backar gör man på el.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
140 Inlägg
Skrivet 3 februari · Inlägg av trådskaparen #36

Hybrid_ skrev:
Bra fråga! Aldrig tänkt på det. Men tror att cirka 15-20 minuter landsväg räcker. Batterierna behöver inte bytas ut. Taxi brukar köra sina i 40000 mil och då har effekten funnits kvar. Däremot kan startbatteriet behöva bytas efter ett antal år. Precis som på vilken bil som helst. Det kostar 8-900:-

Skulle man ha otur så har iaf Toyota garanti på sina batterier upp till 24000 mil. Efter det kostar en komplett utbytesacc 20000:-

Underhållet sträcker sig till det vanliga med olja, filter. Vår prius har rullat över 20k mil nu sä tänkte byta tändstift. Automatlådan innehåller bara 21 rörliga delar så den håller.

En kul detalj: Bilen har ingen startmotor eller backväxel... Backar gör man på el.

Intressant, jag som aldrig kommer köra över 20.000mil under 15års tid, kommer kunna ha bilen utan att behöva byta ut något speciellt, förutom bromsar och batteri osv.
Toyotas garanti gäller bara om man servar den hos auktoriserad verksad, får man inte byta olja och oljefilter själv?
Måste man alltså betala ca 2200kr för oljebyte, som annars inte kostar så mycket.

5 Inlägg
Skrivet 3 februari #37

Jag har en Toyota Auris 1,2t Touring Sports Multidrive  -16 haft den sen ny 3300mil i dagsläget.
Service kostnad 4200kr och mellan service 1800kr.
Blandad körning (l/100 km) 5,3 l/100 km
(6,8 l/100 km faktisk förbrukning 5,8 l/100 km  kan man komma ner till om man går in för det)
Landsvägskörning (l/100 km) 4,8 l/100 km  (5,3l/100 km faktisk förbrukning)
Stadskörning (l/100 km) 6,1 l/100 km
Så jag är mycket nöjd med den, har räknat på skillnaden mellan denna och hybriden jag får inte det att det skulle bli billigare med hybriden. gå in på min profil och läs om bilen.
Toyota har 3års nybil garanti därefter kan du serva den själv.

Senast redigerat av odfalk (3 februari )

140 Inlägg
Skrivet 4 februari · Inlägg av trådskaparen #38

odfalk skrev:
Jag har en Toyota Auris 1,2t Touring Sports Multidrive  -16 haft den sen ny 3300mil i dagsläget.
Service kostnad 4200kr och mellan service 1800kr.
Blandad körning (l/100 km) 5,3 l/100 km
(6,8 l/100 km faktisk förbrukning 5,8 l/100 km  kan man komma ner till om man går in för det)
Landsvägskörning (l/100 km) 4,8 l/100 km  (5,3l/100 km faktisk förbrukning)
Stadskörning (l/100 km) 6,1 l/100 km
Så jag är mycket nöjd med den, har räknat på skillnaden mellan denna och hybriden jag får inte det att det skulle bli billigare med hybriden. gå in på min profil och läs om bilen.
Toyota har 3års nybil garanti därefter kan du serva den själv.

Service och mellan service, görs det bara vid de 3 första åren när det finns garanti?
Eller hur länge ska man göra det för att alla garantier ska gälla?

Är du sugen på att sälja smile

340 Inlägg
Skrivet 4 februari #39

Janneutanb skrev:
För dom flesta söker inte information innan dom köper en bil. Dom åker till bilhandlaren och väljer den som passar dom.
Sen om den håller bra eller inte visar sig senare.
VW är populära för dom är ganska billiga i inköp och känns som bra bilar. Och dom fungerar säkert rätt bra dom första åren. Däremot när bilarna börjar bli något äldre så dyker alla problem upp....

Räknar du bara med att äga bilen dom 3 första åren kommer du kanske inte hinna uppleva alla problem som dom dras med, men i vissa fall får även första ägaren det nöjet.

Det bör även tilläggas att VW (och resterande europeiska tillverkare) har kört STENHÅRT på företagsleasing.
Rejäl prispressning. Där har japanerna inte hängt med (tackar jag för..)

Bilen ska gå 3 år utan större bekymmer. Sen 5 år till max med problem. Sen skroten. Så är det bara. De vill sälja kvantitet med upplevd kvalitet.

Japanerna vill sälja tekniska FUNGERANDE långsiktiga lösningar. Upplevd kvalitet (aka lyx) kan därav kännas sämre. Fast i längden hålla mycket bättre.

5 Inlägg
Skrivet 4 februari #40

evoline skrev:

odfalk skrev:
Jag har en Toyota Auris 1,2t Touring Sports Multidrive  -16 haft den sen ny 3300mil i dagsläget.
Service kostnad 4200kr och mellan service 1800kr.
Blandad körning (l/100 km) 5,3 l/100 km
(6,8 l/100 km faktisk förbrukning 5,8 l/100 km  kan man komma ner till om man går in för det)
Landsvägskörning (l/100 km) 4,8 l/100 km  (5,3l/100 km faktisk förbrukning)
Stadskörning (l/100 km) 6,1 l/100 km
Så jag är mycket nöjd med den, har räknat på skillnaden mellan denna och hybriden jag får inte det att det skulle bli billigare med hybriden. gå in på min profil och läs om bilen.
Toyota har 3års nybil garanti därefter kan du serva den själv.

Service och mellan service, görs det bara vid de 3 första åren när det finns garanti?
Eller hur länge ska man göra det för att alla garantier ska gälla?

Är du sugen på att sälja smile

Det är ett val man gör om man kan göra servicen själva kravet finns inte längre för garantin. sen finns det en annan aspekt maskinskade försäkringen har kravet att den ska vara servad vid de olika service intervallen och följa serviceplanen.
Jag har gjort ett extra oljebyte mellan servicen (oljebyte 2g/år) onödigt Ja men jag är sådan tyvärr. Gör det med all mina bilar.

Tanken var att jag skulle ha denna i 3år men tycker att den fungerar för bra så jag tar ett år i taget och behåller den ett år till.


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang