Brunt klegg i oljelocket

5 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Toyota aygo
2007
16,000mil

Hej,

Fann idag en otrevlig överraskning i oljelocket på min Toyota aygo, ljusbrunt klegg. Kikade ner i motorn och det såg fint ut, inget på oljestickan heller. Tittade efter kylarvattnet, helt tomt!! Har dock aldrig kollat vattnet sen jag köpte bilen för två årsedan.. Inte fått någon varning för värmen heller på displayen. Fyllde på nu och får se hur länge det stannar kvar.

Vad kan det vara? Topplockspackningen, otur med glykolet och kondens?

Vet inte riktigt vart jag skall börja, eller hur..


Förövrigt

- Bytte oljan i november
- Bilen går bara korta sträckor 1,5 - 2mil med 2-3 stopp. Varje dag.
- Startar och går fint inga somhelst problem


Tack på förhand



https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229843/229843-bff08b5c6dc04d3f13c26f21590958b3.jpg

2 461 Inlägg
Skrivet 30 januari #2

Helt normalt med den körningen.MEN att det var tomt på vatten i x- kärlet var inget vidare...

1 539 Inlägg
Skrivet 30 januari #3

Det bruna beror nog på kondens för att du aldrig kör några långturer så motorn får bli riktigt varm. Men lite oroande med kylvattnet ja.

5 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #4

Vad tycker ni jag skall göra? Fylla på kylarvatten, köra och se vad som händer helt enkelt. Hålla koll på oljan/stickan och om vattnet försvinner?


Kan jag ha sån jävla ”tur” att kylaren läcker och att klegget faktiskt är kondens?

Senast redigerat av Herrman5 (30 januari )

2 461 Inlägg
Skrivet 30 januari #5

Fyll upp med glykol/vatten o kör, och håll koll på nivån.

2 776 Inlägg
Skrivet 30 januari #6

Hej!
Fyll på kylarvätska (50% glykol/50% vatten ) . Kör motorn varm  och se vad som händer med "vattnet" i expansionskärlet. Sjunker det under min nivån så fyll på mer vätska. Så där håller du på tills nivån i expansionskärlet håller sig i jämnt några centimeter ovanför miniminivån. Når du aldrig en jämn nivå utan måste hela tiden fylla på kylvätska så har du antingen en läcka någonstans (i slang, vattenpump eller kylare) eller så har du en topplockspackning som gått åt fanders!

Att du har ljusbrunt "klägg" i oljelocket kan antingen betyda att du har en topplockspackning som är trasig  (du har ju kört utan kylarvätska...) eller att det är kondens. -Får hoppas på det sistnämnda men...jag själv  kör korta sträckor till jobbet varje dag, ca 3km och jag har inget ljusbrunt klägg innanför oljelocket på min Audi 100-89.

5 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #7

jaka54 skrev:
Hej!
Fyll på kylarvätska (50% glykol/50% vatten ) . Kör motorn varm  och se vad som händer med "vattnet" i expansionskärlet. Sjunker det under min nivån så fyll på mer vätska. Så där håller du på tills nivån i expansionskärlet håller sig i jämnt några centimeter ovanför miniminivån. Når du aldrig en jämn nivå utan måste hela tiden fylla på kylvätska så har du antingen en läcka någonstans (i slang, vattenpump eller kylare) eller så har du en topplockspackning som gått åt fanders!

Att du har ljusbrunt "klägg" i oljelocket kan antingen betyda att du har en topplockspackning som är trasig  (du har ju kört utan kylarvätska...) eller att det är kondens. -Får hoppas på det sistnämnda men...jag själv  kör korta sträckor till jobbet varje dag, ca 3km och jag har inget ljusbrunt klägg innanför oljelocket på min Audi 100-89.

Tack för ditt svar! Kommer göra som du skrev.

5 Inlägg
Skrivet 9 februari · Inlägg av trådskaparen #8

Hej!

Uppdatering.


Inget läckage i kylarpaketet, nivån inte gått ner sedan jag fyllde på.

Oljan på oljestickan ser bra ut. Bilen beter sig som vanligt, rasslar lite vid kallstart  som den alltid har gjort.

Dock så är klägget kvar i locket, torkade rent allt och körde 4-5 dagar och det är likadant igen. Försökte också ta ett foto ner i ”motorn”.


Vad tror ni? Bytte oljan för 800 mil sedan, alltid bytt med 1,000mil intervall och inte noterat detta klegget innan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229843/229843-590e0f1786bd2d408c00901dbb5adbbb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229843/229843-e1bfb9109846a0302b413d6939275c17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229843/229843-5b909ec06b9f1cb64a3e8ebd760a7450.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229843/229843-ce6bd86517d754d9c2dcb1ba593d0146.jpg

8 Inlägg
Skrivet 10 februari #9

"Glegget" tyder på fukt i oljan vilket kan ha flera orsaker. Men om inte vattennivån sjunker är det mest troliga att det beror på för korta körsträckor. Jag hade torkat rent locket och bytt olja/filter, kört några mil så den nya oljan får göra rent lite och sedan bytt olja/filter igen. Om det är slang till vevhusventilation på den modellen hade jag bytt den med då dom brukar "glegga" igen pga av fukt osv.

Senast redigerat av Stromma (10 februari )

/Strömma
2 461 Inlägg
Skrivet 10 februari #10

Och har man otur med klegg i vevhusslangen och det är kallt och det fryser i slangen=stopp,så kan oljan tryckas ut i typ packboxar/packningar märker man inget att oljenivån sjunker,så kan alla räkna ut vad som händer....


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang