Bygga eget styrsystem till luftfjädring?

Blixnabb
8 februari · 184 Inlägg
#21

Vad är tanken med dimsmörjaren?
(ahh hittade att den var till ac pumpen)
Normalt använder man inte det idag på ventiler och cylindrar av någorlunda kvalite om man inte har en luftmotor i systemet som kräver smörjning.
Skillnaden mellan 6 och 8mm slang är hur fort du vill att den ska reglera, 8mm blir bökigare att dra, antar att det räcker med 6 om det sitter sådana i cylindrarna och då bör egentligen 1/8" ventiler också räcka till.
Inte lika vanligt med prylar inom pneumatik som är specade till över 10bar, håll dig helst under.

Senast redigerat av Blixnabb (10 februari )

professorWinther
15 februari · 569 Inlägg
#22

Blixnabb skrev:
Vad är tanken med dimsmörjaren?
(ahh hittade att den var till ac pumpen)
Normalt använder man inte det idag på ventiler och cylindrar av någorlunda kvalite om man inte har en luftmotor i systemet som kräver smörjning.
Skillnaden mellan 6 och 8mm slang är hur fort du vill att den ska reglera, 8mm blir bökigare att dra, antar att det räcker med 6 om det sitter sådana i cylindrarna och då bör egentligen 1/8" ventiler också räcka till.
Inte lika vanligt med prylar inom pneumatik som är specade till över 10bar, håll dig helst under.

Precis. Dimsmörjaren är för att rädda AC pumpen. Hittade en tråd från en offroad jeep som gjort en liknande operation för att ha tillgång till tryckluft.
Tanken är att använda magnetkopplingen till AC pumpen för att aktivera och en tryckvakt för att avvaktivera magnetkopplingen igen.



Då blir det nog att satsa på 6mm slang då det verkar vara orginal storlek på slangen som följer med om man köper komplett K-sport kitt.
Kommer nog att ha större slang från tanken. Även om den är ganska kort, så ska jag ju fylla 4st bälgar med 6mm slang.

För att komma igång med styrningen så börjar jag nog med 4st tvåvägs vippbrytare så jag kan manuellt styra alla 4 ventiler.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
torsen
15 februari · 3 043 Inlägg
#23

professorWinther skrev:
Dimsmörjaren är för att rädda AC pumpen. Hittade en tråd från en offroad jeep som gjort en liknande operation för att ha tillgång till tryckluft.

På Jeep Wrangler med tryckluftstyrda differentialspärrar smorde jag, på inrådan, ARB-pumpen med en speciell siliconsprej för att förhindra att den skulle skära ihop.
Tryckluftkompressorer blir nämligen mycket mycket varma, speciellt om de är placerade under motorhuven.
På en Wrangler monterade jag dessutom en fläkt som kylde ARB-kompressorn.

Xoff Volvo tönt... =)
15 februari · 2 336 Inlägg
#24

Varför raspberry Pi? Känns som att ett arduino / ATMEGA känns smidigare att programmera plus att det finns massor med färdiga bibliotek för olika givare

RPi känns mer för multimedia tillämpningar

professorWinther
15 februari · 569 Inlägg
#25

Xoff skrev:
Varför raspberry Pi? Känns som att ett arduino / ATMEGA känns smidigare att programmera plus att det finns massor med färdiga bibliotek för olika givare

RPi känns mer för multimedia tillämpningar

Du har helt rätt. Jag har redan en raspberry pi som jag ska använda till multimedian.
Min förhoppning är att kunna bygga in luftstyrningen i multimedia interfacet.

Jag har bara väldigt grundläggande programeringskunskaper, och har förstått att arduino skulle vara bättre för olika styrningar. Men det borde även gå att göra med en pi.

Annars får jag tänka om helt enkelt.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang