Kan man byta sin mitsubishi GDI motor till en volvo s40's 1.8?

Mr_CocaCola
9 februari 2019 · 12 Inlägg

har funderat länge nu pga strul med GDI, kan man eller rättare sagt får man byta motor till helt ny motor från volvos s40?

hört mycket skit om GDi och har upptäckt mitt lilla själv

mvh
carisma lover xxx

Saab 9-5 "vector 2.3t" (2002)
capriceturbo
10 februari 2019 · 35 Inlägg

du borde kunna göra det men  v40 har väl 1.8 liters från mitsubishi om jag inte minns fel både med och utan gdi strul...din vxl låda bör ju va kompatibel med motorn om du nu inte tar hela paketet från v40 och flyttar ner i motorrummet  det som sagt bör ju gå lycka till

Mr_CocaCola
10 februari 2019 · 12 Inlägg

capriceturbo skrev:
du borde kunna göra det men  v40 har väl 1.8 liters från mitsubishi om jag inte minns fel både med och utan gdi strul...din vxl låda bör ju va kompatibel med motorn om du nu inte tar hela paketet från v40 och flyttar ner i motorrummet  det som sagt bör ju gå lycka till

Tack så nycket för svar, ja tycker jag med men just det att gdi är svårt att modda o fixa med. Känsligt skräp.. därför jag funderade på volvos vanliga 1.8

Saab 9-5 "vector 2.3t" (2002)
Jesper328
20 februari 2019 · 2 366 Inlägg

Kolla upp vad som skiljer på motorerna.
Lär skilja på lite givare här och var, och då blir det ny kabelstam till det också, vilket säkert leder till en ny styrenhet.
Ovärt enligt mig, men jag är ju en bitter Närking också.

Up the RA
zzr94092
20 februari 2019 · 4 385 Inlägg

Byt bil istället!

Xebers76
20 februari 2019 · 2 265 Inlägg

Avråder dig starkt från att försöka genomföra detta. Motorerna är olika uppbyggda då den ena är direktinsprutad och den andra inte. MÅNGA saker kommer skilja tyvärr.

Mr_CocaCola
25 februari 2019 · 12 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kolla upp vad som skiljer på motorerna.
Lär skilja på lite givare här och var, och då blir det ny kabelstam till det också, vilket säkert leder till en ny styrenhet.
Ovärt enligt mig, men jag är ju en bitter Närking också.

Börjat tänka om 😂 går nog för en celica istället

Saab 9-5 "vector 2.3t" (2002)
Diio
26 februari 2019 · 570 Inlägg

är helt olika styrboxar till dessa. så ska du ha en volvomotor så får du byta allt så som kabelhärvor och alla lås på bilen smile så köp en x40 med volvo motor istället smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Aronson
26 februari 2019 · 914 Inlägg

Och om sedan bilprovningen upptäcker detta så är det kört.
Ej godkänt på helbilsgodkända bilar /bilar registrerade efter 1993

spillolja
26 februari 2019 · 4 020 Inlägg

Vad är felet med den nuvarande spisen ?  En GDI är billigare i drift än en med konventionell insprutning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Xebers76
26 februari 2019 · 2 265 Inlägg

spillolja skrev:
Vad är felet med den nuvarande spisen ?  En GDI är billigare i drift än en med konventionell insprutning

Om jag inte minns helt fel så sätter spridarna igen på GDI motorn. Byte av alla fyra kostar några slantar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang