Hjälp med stromberg inställningar,volvo b21 a

gillar en riktig burnout · 788 Inlägg
Skrivet 11 februari · Inlägg av trådskaparen #1

Hej
Skulle nån kunna hjälpa mig med bild visa var dom olika inställningsskruvarna sittet?
Behöver ställa in förgasaren.
Har tillgång till co mätare.
Har försökt googla men hittar inte rätt(hatar datorer så därför kanske smile )

Tack på förhand smile

3 778 Inlägg
Skrivet 12 februari #2

Finns inte så många skruvar på en stromberg så du har inte så många ställen att pilla på wink

Under flottörkoppen har du en 8mm skruv, skruvas inåt för lägre CO och utåt för högre CO, denna justerar höjden på munstycket. Sitter även en o-ring på denna som brukar bli dålig och förgasaren pissar då bränsle.

Bränsleblandningen vid körning styrs av flottörnålens slipning, smalare nål = fetare bränsleblandning.

Har du ej denna skruv på undersidan av flottörkoppen så sitter CO-skruven på sidan av förgasaen vid det vita plastlocket (förmodligen gulnat med åren). Denna skruv vet jag ej om den gör någon skillnad, har då ej märkt av någon skillnad då jag provade att skruva på den på 345an jag haft.

Bakom det vita plastlocket på sidan har förgasaren har du en bimetallfjäder, denna är en temperaturkompensator dvs fetar på bränsleblandningen lite grann vid lägre temperatur och magrar av lite vid högre temp. Går ej justera.

Finns en m5-skruv med låsmutter till choken, med denna justerar man hur mycket choken öppnar gasspjället.

ATF-olja ska det vara under plastlocket på toppen av förgasaren, denna är till dämpkolven som styr accelerationstillskottet, ej justerbart förutom med oljan tjocklek, tjockare olja i förgasaren = mer accelerationstillskott.

Tomgångsskruven sitter på insuget framför förgasaren precis vid tomgångsmagnetventilen.
Skruven har o-ring som jag rekommenderar att byta då dom annars har en tendens att vibrera upp.

Tomgångsmagnetventilen ska ha 12V (batterispänning) vid påslagen tändning.

209 Inlägg
Skrivet 12 februari #3

på de som inte har munstycksjustering undertill så går nålen a justera upp/ner, görs genom oljelocket med en omvänd flatmejsel, eller vad man ska kalla det.
tempkompensatorn går att justera men kan vara knepigt att få till.

Senast redigerat av WurstingErik (12 februari )

gillar en riktig burnout · 788 Inlägg
Skrivet 13 februari · Inlägg av trådskaparen #4

Ok då ska jag försöka ställa in den smile
Tack för hjälpen smile smile

gillar en riktig burnout · 788 Inlägg
Skrivet torsdag 21:46 · Inlägg av trådskaparen #5

Har nu skruvat på dom olika skruvarna, händer inget förutom att jag har ordentliga förgasarknallar.
Antar att han får för lite soppa då knallar försvinner vid choke.
Hur ökar jag bränslet?

Andreas

3 778 Inlägg
Skrivet fredag 16:35 #6

Mycket troligt om inte tändningen står fel.

Du kan börja med att ta loss locket på förgasaren och noga kolla så membranet är helt, eller om du ej vet när det byttes senast bara byta membranet direkt.
Är membranet dåligt så sugs inte trotteln upp och bilen får inge bränsle vid gaspådrag.

Sen kolla så brytarspetsavståndet är 0,4mm vid max öppen brytarspets (om bilen har brytarspets-tändning).

Och efter det kolla så att tändningen står rätt (10°+-2° om jag inte minns fel, detta med vakuumslangen till fördelaren pluggad och motor på 900rpm tomgång)

gillar en riktig burnout · 788 Inlägg
Skrivet fredag 20:30 · Inlägg av trådskaparen #7

Tack för svar smile
Har ställt brytarspetsarna och tändning, men ingen skillnad.
Har haft bort membranet men såg inga skador.
Men ska byta det ändå, kostar ju inte många kronor.
Blir inte klok på felet, eftersom felet bara uppstog under körning.
Skriver igen när jag fått hem och bytt membranet.

28 Inlägg
Skrivet lördag 09:41 #8

Byt tänddelar med, rotor,lock och mät upp och kolla tändkablar.


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang