ABS/ESP lamporna lyser, VW Caravelle -08.

h3n2
18 februari · 13 Inlägg
#1

ABS/ESP - lamporna lyser gult.

Problemet har "kommit och gått" en tid för att nu vara permanent, så fort jag startar bilen så lyser lamporna. Hittar inga felkoder med min Foxwell NT200.
(https://www.prylstaden.se/foxwell-nt200 … gLt8vD_BwE)

Har googlat runt lite och nätfölket verkar tro på antingen dåligt batteri eller att någon abs-givare på något av hjulen är dålig. Det jag tänker är dels att det verkar konstigt att just abs/esp skulle lysa vid dåligt batteri och även att OM någon givare var dålig så borde väl någon felkod hittas?

Vad tror ni? ALLA tips är välkomna.

_- Jag ska hjälpa dig..
18 februari · 3 143 Inlägg
#2

Kolla först att batteriet håller runt 12,5 i vila.
Därefter får man kolla upp  absgivarna för sig med multimeter och se om det är någondera som avviker från normen.
Tar lite tid, men vad 17 ska man annars göra om man inte har nån felkod ?

Senast redigerat av _- (18 februari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Myhran
18 februari · 123 Inlägg
#3

Läs ut händelser med en riktig läsare, den sär läser bara ut obd koder vad jag kan se,

Med vänlig hälsning,

h3n2
19 februari · 13 Inlägg
#4

Batteriet mäter 13,3 V, så det verkar ju inte vara något problem med det..

Ja, att mäta direkt på givarna kan kanske vara en idé! För att se om någon av dem avviker. Ska testa det.

Misstänkte att det kunde vara så att min felkodsavläsare missar en hel del mot verkstädernas.. men just bromsar borde den väl ta?

jaka54
19 februari · 2 823 Inlägg
#5

Hej !
Hade samma fel som du att ABS/ESP lamporna plötligt började lysa på min Audi TT. Åkte till verkstad som läste ut felkoder: "intermitent fel på givare vänster fram och fel på givare höger fram"! 400 kr fattigare åkte jag hem och beställde Bosch-givare på eBay.de ( ca 400kr styck).
Bytte givare  (de sitter hårt som f.. och måste slås ut med dorn) och efter att ha kört några hundra meter i över 50km/t (man ska tydligen köra en viss sträcka och i över en viss fart med Audi bilar)  så slocknade ABS/ESP lamporna.

h3n2
19 februari · 13 Inlägg
#6

Ok! Låter ju lovande, bortsett då från att de sitter som f-n smile

Någon som har erfarenhet av att mäta på abs-givare?

granadadr
19 februari · 5 747 Inlägg
#7

jaka54 skrev:
Hej !
Hade samma fel som du att ABS/ESP lamporna plötligt började lysa på min Audi TT. Åkte till verkstad som läste ut felkoder: "intermitent fel på givare vänster fram och fel på givare höger fram"! 400 kr fattigare åkte jag hem och beställde Bosch-givare på eBay.de ( ca 400kr styck).
Bytte givare  (de sitter hårt som f.. och måste slås ut med dorn) och efter att ha kört några hundra meter i över 50km/t (man ska tydligen köra en viss sträcka och i över en viss fart med Audi bilar)  så slocknade ABS/ESP lamporna.

är så på Ford med wink  måste lära sig lite så att säga

Senast redigerat av granadadr (19 februari )

h3n2
13 mars · 13 Inlägg
#8

For till en bilverkstad och fick utläst att det är givaren vänster bak som ger felet.

Killen på verkstaden reserverade sig dock för att de ju kan vara hjullager eller kablaget också. Tydligen inte ovanligt att det är kablaget på Transporter/Caravelle..

Köpte ny givare och fick tillslut lös och dit den nya givaren, satt som f-n som "jaka54" var inne på tidigare i tråden. Men ingen skillnad tyvärr!

Men jag misstänker att mitt batteri inte är riktigt juste.. Är väldigt "startsvag" trots att, som jag skrev tidigare, den mäter 13,3 V. Kan det vara så att det är batteriet som är kasst? Jag menar, när verkstaden hittar en kod så borde ju inte batteriet vara felet? Samtidigt så verkar ju folk vara inne på att felkoder kan uppkomma pga dåligt batteri? Ligger det någon sanning i detta?

Annars så efterlyser jag någon som vet någon svag punkt på kablaget till givaren.. kablaget såg fint ut vid givaren. Samt om det går att byta själv. Är det svårt att komma åt och byta kabeln?

it_mutt
13 mars · 9 974 Inlägg
#9

h3n2 skrev:
For till en bilverkstad och fick utläst att det är givaren vänster bak som ger felet.

Killen på verkstaden reserverade sig dock för att de ju kan vara hjullager eller kablaget också. Tydligen inte ovanligt att det är kablaget på Transporter/Caravelle..

Köpte ny givare och fick tillslut lös och dit den nya givaren, satt som f-n som "jaka54" var inne på tidigare i tråden. Men ingen skillnad tyvärr!

Men jag misstänker att mitt batteri inte är riktigt juste.. Är väldigt "startsvag" trots att, som jag skrev tidigare, den mäter 13,3 V. Kan det vara så att det är batteriet som är kasst? Jag menar, när verkstaden hittar en kod så borde ju inte batteriet vara felet? Samtidigt så verkar ju folk vara inne på att felkoder kan uppkomma pga dåligt batteri? Ligger det någon sanning i detta?

Annars så efterlyser jag någon som vet någon svag punkt på kablaget till givaren.. kablaget såg fint ut vid givaren. Samt om det går att byta själv. Är det svårt att komma åt och byta kabeln?

Du har varit "ute och kört en sväng"?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
h3n2
13 mars · 13 Inlägg
#10

Jess! tog en lätt liten tur på 60 mil helgen som var.

jaka54
13 mars · 2 823 Inlägg
#11

Hej!
Bentleyboken för Audi TT anger följande fel när ABS /ESP lampan lyser på instrumentbrädan:
1. När spänningen är under 10V på batteriet!
2. Fel på ABS enheten!
3.Fel på ABS givaren vid hjulet!
4.Avbrott vid kablage mellan hjulgivare och instrument!
5.Fel på instrumentet!

it_mutt
13 mars · 9 974 Inlägg
#12

Och så finns det några anledningar till...som att givaren inte sitter helt rätt...för att nämna en sak.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zzr94092
13 mars · 2 584 Inlägg
#13

Går felcoden att släcka? OM det går så skulle jag tänka mig,abs tandhjul
hjullager... mät direkt på givaren,samtidigt du snurra fort på hjulet, du ska få en liten mätbart, volt utslag.Får du inte det så är nog ringen/lagret som felar...

mb_pucken
13 mars · 4 160 Inlägg
#15

Har för mig att vi bytte en del kablage till givarna bak på dessa bilar på den tiden jag jobbade på vag. Jag skulle ohm mäta kablage mellan givarens kontakt upp till karossen samtidigt som man rör kablarna utifall det skulle vara kontakt för tillfället med tanke på att felkoden inte är permanent.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
h3n2
14 mars · 13 Inlägg
#16

Bra med svar, tack!

- @it_mutt: Att givaren inte sitter rätt, känns väl inte sannolikt? den ser ju exakt lika ut som den som satt där och sitter nu i samma hål med samma skruv. Troligare är nog att jag pajat den innan jag fick ner den i hålet.

- @jaka54: Så då kan vi nog utesluta bilbatteriet. Den ger full spänning.
Däremot kan det ju vara, ABS-enheten, den nya ABS-givaren, kablaget eller instrumentet. Vad menas med "instrumentet"? Tänker att givaren är ansluten via kablage till ABS-enheten?

- @zzr94092: Att mäta på givaren samtidigt som jag snurrar hjulet blir svårt för mig då jag inte har en verkstad.. känns "sådär" att släppa handbromsen när jag har den hissad på domkraft. Tog fram felkoden på verkstad och är inte jättesugen att betala för att testsläcka felkoden. "Fölket" verkar också tro att lamporna slocknar när man kör över en viss hastighet en stund om felet är avhjälpt. Kan absolut vara hjullager eller abs-tandhjulet, får kolla det senare.

- @Myhran: Har sett den videon tidigare och den hjälper mig inte så mycket.. mer än att jag får se hur kablaget ser ut löst och hur illa det kan se ut när det börjar oxidera. Hänger liksom inte med var de är i videon, hjälp? Var hittar de exempelvis sin kabelskada? Hur går kabeln från bakhjulen till ABS-enheten och var sitter den?

- @mb_pucken: Ja, att ohm-mäta är ju ett bra sätt att kolla kablaget, tyvärr så har lamporna lyst konstant den senaste månaden. Innan så kom och gick det. Så det skulle ju verkligen kunna vara en skadad kabel som sedan gått helt av. Skall testa att ohm-mäta från givarsidan, vet inte varför jag inte gjorde det när jag satt där i snön med hjulet av neutral
Kommer du ihåg kabelvägen från de bakre givarna? Går de att få fram och byta för en händig men oerfaren jöns i snön? (hyr gör-det-själv-hall om det är omöjligt att nå från sidan.)

Myhran
14 mars · 123 Inlägg
#17

Kabeln är som synes i videon i hjulhuset vänster bak i ditt fall, kablaget går bakom innerskärmen och in i stolpen bakom bakljuset

Med vänlig hälsning,

it_mutt
14 mars · 9 974 Inlägg
#18

h3n2 skrev:
Bra med svar, tack!

- @it_mutt: Att givaren inte sitter rätt, känns väl inte sannolikt? den ser ju exakt lika ut som den som satt där och sitter nu i samma hål med samma skruv. Troligare är nog att jag pajat den innan jag fick ner den i hålet.

- @jaka54: Så då kan vi nog utesluta bilbatteriet. Den ger full spänning.
Däremot kan det ju vara, ABS-enheten, den nya ABS-givaren, kablaget eller instrumentet. Vad menas med "instrumentet"? Tänker att givaren är ansluten via kablage till ABS-enheten?

- @zzr94092: Att mäta på givaren samtidigt som jag snurrar hjulet blir svårt för mig då jag inte har en verkstad.. känns "sådär" att släppa handbromsen när jag har den hissad på domkraft. Tog fram felkoden på verkstad och är inte jättesugen att betala för att testsläcka felkoden. "Fölket" verkar också tro att lamporna slocknar när man kör över en viss hastighet en stund om felet är avhjälpt. Kan absolut vara hjullager eller abs-tandhjulet, får kolla det senare.

- @Myhran: Har sett den videon tidigare och den hjälper mig inte så mycket.. mer än att jag får se hur kablaget ser ut löst och hur illa det kan se ut när det börjar oxidera. Hänger liksom inte med var de är i videon, hjälp? Var hittar de exempelvis sin kabelskada? Hur går kabeln från bakhjulen till ABS-enheten och var sitter den?

- @mb_pucken: Ja, att ohm-mäta är ju ett bra sätt att kolla kablaget, tyvärr så har lamporna lyst konstant den senaste månaden. Innan så kom och gick det. Så det skulle ju verkligen kunna vara en skadad kabel som sedan gått helt av. Skall testa att ohm-mäta från givarsidan, vet inte varför jag inte gjorde det när jag satt där i snön med hjulet av neutral
Kommer du ihåg kabelvägen från de bakre givarna? Går de att få fram och byta för en händig men oerfaren jöns i snön? (hyr gör-det-själv-hall om det är omöjligt att nå från sidan.)

Nej, det är inte helt troligt. Även om det är FULLT möjligt att montera det "galet". Styrdonet mäter signalerna från alla hjul, avviker ett, så reagerar bilen på det. Man kan alltså, och tro mig, jag och många andra har gjort det felet, främst på äldre kärror, montera en sensor för nära/långt ifrån, och bilen får fnatt för att det inte stämmer med övriga hjul.

Min poäng var dock att det finns fler orsaker än de jaka hänvisade till

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zzr94092
14 mars · 2 584 Inlägg
#19

Ännu en ggn,kan TS släcka felcoden?Om isåfall så är kablaget/givaren hel.Tänds lampan när bilen rullar,så är avståndet mellan hjullager/ tandhjul/  givare fel.

Senast redigerat av zzr94092 (14 mars )

h3n2
för 5 timmar sedan · 13 Inlägg
#20

Ok, några svar och några (fler) frågetecken.

Felkoden gick inte att släcka --> det är fel på kablaget eller givaren.

Tog en bild på hur givaren sitter nu. Givaren verkar skrapa av lite smuts från tandhjulet, vilket ju måste betyda att den sitter närmare tandhjulet än den gamla givaren trots att den ser "exakt" lika ut och sitter i samma hål. Kan det vara detta som gör att givaren visar fel? Det skulle ju nämligen kunna vara så att den gamla givaren som (eventuellt) pajat suttit lite långt ifrån sista tiden, när den var trasig.. Vad tror NI? Ser det rätt ut?

Tänkte mäta kabeln men hittar inte kontaktänden. @Myhran skriver att den går in i "stolpen bakom bakljuset" och det gör den. MEN den går vidare där i tejpad kabelstam.. Finns det en kontakt eller får man "knappa" den där bakom bakljuset? I videon ser jag ingen kontakt men när man kollar på biltemas abs-givarkablar så är det ju en kontakt i båda änderna.

Någon som bytt ABS-givar-kablaget på en Caravelle eller Transporter?

Sedan behöver jag tips på hur man river inredning på VW, är det bara att bryta försiktigt? Har redan haft av två fästen neutral


https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117785/117785-b9c0f33364abe5b0ce1b84ced80280b0.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang