Automatlåda Lägger inte ur växeln vid inbromsning ibland, Dodge B250 VAN -89 318 med A500 låda

Sille93
22 februari · 90 Inlägg
#1

Hallå!

Har en o-modifierad Dodge Van B250 -89 med 318 motor och en A500 automatlåda med okänt miltal.

när jag bromsar in vid ett rödljus och sedan stannar så lägger inte växellådan ur växeln så att motorn dör ibland.

det som är gjort är byte av bussning där convertern går in i lådan pga att den havererade, sen har jag bytt olja och filter samt spolat lådan, har även justerat banden i lådan.

hade samma fel innan bussningen havererade, har mätt alla solenoider och dem är schyssta.

lådan växlar annars jätte mjukt, har dock märkt av vibrationer när den lägger i överväxeln men det har den gjort hela tiden i min ägo.

felet brukar oftast uppstå efter man kört en stund.

Tack på förhand

//Sille

frasse4
22 februari · 736 Inlägg
#2

Hmm på tomgång ska ju convertern knappt överföra något moment så lådan ligger ju med växel i hela tiden den är på D. Om motorn dör vid inbromsning skulle jag snarare sätta en slant på vacuumläckage vid bromsservon som gör att motorn dör.

Sille93
22 februari · 90 Inlägg
#3

okej, jag får se över vacuum slangar osv! tack för tipset!

Xebers76
22 februari · 1 295 Inlägg
#4

En automatlåda ska inte gå ur växel någonsin om den är i D, om den går ur växel då så är lådan skrot.

När du säger att du känner vibrationerna när överväxeln går i tror jag du misstar dig, du menar nog kopplingen (torque converter clutch, eller lock-up).

Är det så att kopplingen inte släpper? Dock hade bilen varit nära på okörbar så jag antar att det inte är fallet. Växellådan verkar vara hel från vad jag kan få fram av din beskrivning. Min bedömning är att du har för låg tomgång när motorn är varm! smile


Vill slänga in lite info om detta med "överväxel" som folk inte verkar veta vad det innebär. Överväxel eller overdrive är när växellådans utgående axel snurrar snabbare än ingående axel. Underdrive är när växellådans ingående axel snurrar snabbare än utgående axel. Normalt på en 5 växlad låda så är 1-3 underdrive, 4 är 1:1 (samma fart ut som in) och 5 overdrive.

"Men min bil har visst en overdrive! Den har en knapp som det står OD på!" Japp, helt rätt. Det i sig är en egen liten växellåda med två växlar, en låg och en hög där den låga ofta är 1:1 och den höga overdrive.

Vissa bilar med automat har två olika D. En med overdrive och en utan. Ofta är detta en helt normal 4växlad låda där fjärde växeln är overdrive. Tillverkaren har helt enkelt valt att marknadsföra bilen med denna infon trots att den är helt onödig för användaren.

Det som många även misstar för överväxel eller "sista växeln" är kopplingen. Ja automater har koppling även dem. Momentomvandlaren slirar alltid för att allt ska gå mjukt och fint. Desto lägre vartal på motorn desto mindre belastar momentomvandlaren växellådans ingående axel. Vid lite mer varv uppstår mer motstånd inne i momentomvandlaren för att bilen ska flytta på sig. Vid ännu mera varv på motorn kan omvandlaren NÄSTAN låsa, men det slirar alltid lite. Vid vilket varvtal momentomvandlaren drar kallas för stallspeed, hur det mäts fram får den nyfikne googla fram. För att spara soppa när man kör i lite högre hastigheter (ca 70-80 och uppåt) så låses momentomvandlaren med växellådans ingående axel, nu slirar det inte längre och motorns varvtal sjuker något. Så nu går det jättebilligt! Not! lol

Senast redigerat av Xebers76 (22 februari )

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Sille93
24 februari · 90 Inlägg
#5

nu har jag kontrollerat tjuvluft,  och jag hittar ingenting. några mer tips eller ska man rita in sig på att byta converter?

Low
24 februari · 2 308 Inlägg
#6

Sille93 skrev:
nu har jag kontrollerat tjuvluft,  och jag hittar ingenting. några mer tips eller ska man rita in sig på att byta converter?

Xebers hade bra tips:-)

Janneutanb
24 februari · 6 978 Inlägg
#7

Xebers76 skrev:
En automatlåda ska inte gå ur växel någonsin om den är i D, om den går ur växel då så är lådan skrot.

När du säger att du känner vibrationerna när överväxeln går i tror jag du misstar dig, du menar nog kopplingen (torque converter clutch, eller lock-up).

Är det så att kopplingen inte släpper? Dock hade bilen varit nära på okörbar så jag antar att det inte är fallet. Växellådan verkar vara hel från vad jag kan få fram av din beskrivning. Min bedömning är att du har för låg tomgång när motorn är varm! smile


Vill slänga in lite info om detta med "överväxel" som folk inte verkar veta vad det innebär. Överväxel eller overdrive är när växellådans utgående axel snurrar snabbare än ingående axel. Underdrive är när växellådans ingående axel snurrar snabbare än utgående axel. Normalt på en 5 växlad låda så är 1-3 underdrive, 4 är 1:1 (samma fart ut som in) och 5 overdrive.

"Men min bil har visst en overdrive! Den har en knapp som det står OD på!" Japp, helt rätt. Det i sig är en egen liten växellåda med två växlar, en låg och en hög där den låga ofta är 1:1 och den höga overdrive.

Vissa bilar med automat har två olika D. En med overdrive och en utan. Ofta är detta en helt normal 4växlad låda där fjärde växeln är overdrive. Tillverkaren har helt enkelt valt att marknadsföra bilen med denna infon trots att den är helt onödig för användaren.

Det som många även misstar för överväxel eller "sista växeln" är kopplingen. Ja automater har koppling även dem. Momentomvandlaren slirar alltid för att allt ska gå mjukt och fint. Desto lägre vartal på motorn desto mindre belastar momentomvandlaren växellådans ingående axel. Vid lite mer varv uppstår mer motstånd inne i momentomvandlaren för att bilen ska flytta på sig. Vid ännu mera varv på motorn kan omvandlaren NÄSTAN låsa, men det slirar alltid lite. Vid vilket varvtal momentomvandlaren drar kallas för stallspeed, hur det mäts fram får den nyfikne googla fram. För att spara soppa när man kör i lite högre hastigheter (ca 70-80 och uppåt) så låses momentomvandlaren med växellådans ingående axel, nu slirar det inte längre och motorns varvtal sjuker något. Så nu går det jättebilligt! Not! lol

Är det möjligt att "kopplingen" inte låser upp och därav dör bilen?

Xebers76
24 februari · 1 295 Inlägg
#8

Janneutanb skrev:

Xebers76 skrev:
En automatlåda ska inte gå ur växel någonsin om den är i D, om den går ur växel då så är lådan skrot.

När du säger att du känner vibrationerna när överväxeln går i tror jag du misstar dig, du menar nog kopplingen (torque converter clutch, eller lock-up).

Är det så att kopplingen inte släpper? Dock hade bilen varit nära på okörbar så jag antar att det inte är fallet. Växellådan verkar vara hel från vad jag kan få fram av din beskrivning. Min bedömning är att du har för låg tomgång när motorn är varm! smile


Vill slänga in lite info om detta med "överväxel" som folk inte verkar veta vad det innebär. Överväxel eller overdrive är när växellådans utgående axel snurrar snabbare än ingående axel. Underdrive är när växellådans ingående axel snurrar snabbare än utgående axel. Normalt på en 5 växlad låda så är 1-3 underdrive, 4 är 1:1 (samma fart ut som in) och 5 overdrive.

"Men min bil har visst en overdrive! Den har en knapp som det står OD på!" Japp, helt rätt. Det i sig är en egen liten växellåda med två växlar, en låg och en hög där den låga ofta är 1:1 och den höga overdrive.

Vissa bilar med automat har två olika D. En med overdrive och en utan. Ofta är detta en helt normal 4växlad låda där fjärde växeln är overdrive. Tillverkaren har helt enkelt valt att marknadsföra bilen med denna infon trots att den är helt onödig för användaren.

Det som många även misstar för överväxel eller "sista växeln" är kopplingen. Ja automater har koppling även dem. Momentomvandlaren slirar alltid för att allt ska gå mjukt och fint. Desto lägre vartal på motorn desto mindre belastar momentomvandlaren växellådans ingående axel. Vid lite mer varv uppstår mer motstånd inne i momentomvandlaren för att bilen ska flytta på sig. Vid ännu mera varv på motorn kan omvandlaren NÄSTAN låsa, men det slirar alltid lite. Vid vilket varvtal momentomvandlaren drar kallas för stallspeed, hur det mäts fram får den nyfikne googla fram. För att spara soppa när man kör i lite högre hastigheter (ca 70-80 och uppåt) så låses momentomvandlaren med växellådans ingående axel, nu slirar det inte längre och motorns varvtal sjuker något. Så nu går det jättebilligt! Not! lol

Är det möjligt att "kopplingen" inte låser upp och därav dör bilen?

Ja jo men du hade vetat om det i så fall, det blir som att köra manuell låda. Är fortfarande inne på att din tomgång är för låg. Ca 1100 varv i Park och ca 500 varv i Drive är ganska normalt för en vanlig jänkeglidare.

Edit: Absolut bäst hade varit om du kunde filmat lite så man får bättre perspektiv på hur bilen uppför sig

Senast redigerat av Xebers76 (24 februari )

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari · 11 927 Inlägg
#9

Sille93 skrev:
Hallå!

Har en o-modifierad Dodge Van B250 -89 med 318 motor och en A500 automatlåda med okänt miltal.

när jag bromsar in vid ett rödljus och sedan stannar så lägger inte växellådan ur växeln så att motorn dör ibland.

det som är gjort är byte av bussning där convertern går in i lådan pga att den havererade, sen har jag bytt olja och filter samt spolat lådan, har även justerat banden i lådan.

hade samma fel innan bussningen havererade, har mätt alla solenoider och dem är schyssta.

lådan växlar annars jätte mjukt, har dock märkt av vibrationer när den lägger i överväxeln men det har den gjort hela tiden i min ägo.

felet brukar oftast uppstå efter man kört en stund.

Tack på förhand

//Sille

Ingen expert på detta men hur gjorde du när banden justerades?
Om du kör den på D utan OD: Hur uppför den sig då?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
frasse4
25 februari · 736 Inlägg
#10

Prova att lägga i N när du närmar dig stoppljuset och se om den stannar i alla fall. Försiktigt bara så du inte får i R smile

Sille93
26 februari · 90 Inlägg
#11

att lägga i "N" gör så att den inte dör det var så jag tog mig hem tongue, justerade banden enligt verkstadshandbok, varvmätare har jag ingen, UPPDATERING nu så dör den hela tiden så fort den är varm, hade även hela oljetråget på lådan full med spån, växlar dock fortfarande bra när man väl är i rullning.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang