Passat 2.0 TDI -09 i limpmode. HJÄLP

pimmelimmen
23 februari · 10 Inlägg
#1

Hej

Våran passat har hamnat i "limpmode" och dieselpartikelfilterlampan, motorlampan lyser samt att glödspirallampan blinkar.

Får bara en felkod på felkodsläsaren. P2463 som varnar på dieselpartikelfiltret och hänvisar till användarhandboken.

Har gjort som det står i den och kört länge på höga varv men utan resultat.

Har även sprayat ner 2 flaskor bromsrengöring ner i dieselpartikelfiltret och kört ca 30 min utan resultat.

Vad kan jag göra för att se om den regenererar och hur får jag bort "limpmode"?

MVH Joakim

mb_pucken
23 februari · 4 163 Inlägg
#2

Kan vara differanstrycksgivaren som spökar och tror att filtret är tätt. Vill minnas att det äj är helt ovanligt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
pimmelimmen
23 februari · 10 Inlägg
#3

Tog loss den idag och tittade till den. inget sot eller liknade i den.
Blåste i slangarna som går ner till dpf och inget motstånd(klegg) ivägen.
Går den att felsöka med en obd2?

granadadr
24 februari · 5 753 Inlägg
#4

ett vanligt problem på Vag ,, de Skodor jag brukar köra hoppar in i limpmode då å då pga man måste blåsa ur dem,, folk kör för lungt å för lite, för korta sträckor,,  i detta fall tror jag att kolla å nolla koder är det som gäller,, vi lämnar alltid bort bilarna då det händer

pimmelimmen
24 februari · 10 Inlägg
#5

Menar du med att "blåsa ur" som att låta en serviceverkstad regenerera dfp ? eller menar du blåsa ur tryckgivaren ?

granadadr
24 februari · 5 753 Inlägg
#6

pimmelimmen skrev:
Menar du med att "blåsa ur" som att låta en serviceverkstad regenerera dfp ? eller menar du blåsa ur tryckgivaren ?

nää men man ska gasa ur bilarna,,  meo köra lite hårt å högre varv,, men i 1 hand fixa felet på verkstad,,  sen försöka köra på lite hårdare å blåsa ur den smile

pimmelimmen
24 februari · 10 Inlägg
#7

har kört som en galning i läge S, 3000 varv i ett par timmar samanlagt.

zzr94092
24 februari · 2 599 Inlägg
#8

Du kan  inte "skvätt" köra korta  stunder.

simlar
24 februari · 3 795 Inlägg
#9

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 463/009315

Eftersom du har felkod på att partikelfiltret är igensatt så krävs en serviceregenerering, dvs lämna in bil på verkstad så dom får tvinga bilen att regenerera partikelfiltret.

Har du trimmat bilen? Vissa kodar bort EGR och då kommer ej DPF upp i tillräckligt temperatur för regenerering.

pimmelimmen
26 februari · 10 Inlägg
#10

Jag hade den inne på verkstaden  idag för en regenerering.
Men när dom försökte dra igång regenereringen via datorn så hamnade den i "regenerering startar" men utförde inte regenereringen. Dom bytte ut tryckgivaren också men med samma resultat.
Något ligger och blockerar men inga felkoder förutom P2463 (DPF)
Någon som vet va man kan kolla?
mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari · 11 612 Inlägg
#11

pimmelimmen skrev:
Jag hade den inne på verkstaden  idag för en regenerering.
Men när dom försökte dra igång regenereringen via datorn så hamnade den i "regenerering startar" men utförde inte regenereringen. Dom bytte ut tryckgivaren också men med samma resultat.
Något ligger och blockerar men inga felkoder förutom P2463 (DPF)
Någon som vet va man kan kolla?
mvh

Varmkörde de den ordentligt först?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
pimmelimmen
26 februari · 10 Inlägg
#12

Den hade gått på tomgången och var varm.
Dom försökte säkert en timme med datorn flera ggr.
Det enda jag kan tänka mig är att det inte var riktigt 1/4 dels tank kvar innan dom började.
Men det borde väl deras program ha påpekat tycker man .

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari · 11 612 Inlägg
#13

pimmelimmen skrev:
Den hade gått på tomgången och var varm.
Dom försökte säkert en timme med datorn flera ggr.
Det enda jag kan tänka mig är att det inte var riktigt 1/4 dels tank kvar innan dom började.
Men det borde väl deras program ha påpekat tycker man .

Jag vet inte hur VW fungerar men har själv fått göra regenerering på andra bilmärken och dessa kräver att motorn är över 65-70 grader varm enligt OBD2 annars så startar processen och avbryts bara. Fick köra bilarna en sväng rätt hårt (så turbon laddar) först så allt blev varmt nog.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
pimmelimmen
26 februari · 10 Inlägg
#14

Den är i limpmode, turbon är väl inte igång då ?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang