Vad är ett normalt ytligt skick enligt dig?

it_mutt Avstängd
26 februari 2019 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Xelaz skrev:

3-5 år gammal bil är utgångsläget! Var därför jag startade tråden, för att se hur andra tänker smile Intressant tycker jag!

Ok, jag är ännu tydligare;

Det är nog skillnad på vad folk ser som "mindre skavanker" på en fem år gammal Duster för 70.000kr och en fem år gammal S85:a för 500.000kr även om köparen skulle vara den samma.

spelar väl ingen roll på märke eller summan på bilen i utgångsläget,,  skavanker är ju samma skavanker på en Vw Passat som en  Tesla,

Du menar alltså att på en bil för 70.000kr och på en bil för 500.000kr, skulle folk ha samma uppfattning om vad som skulle få de att gå ifrån affären sett till skick?
Håller inte med dig för fem öre.

Dra ner pengarna (för att gå ifrån den exakta frågan) men vi håller oss till samma pengaförhållande; på en bil för 5000kr är GARANTERAT folk mer förlåtande när det gäller skavanker, än på en bil för 40.000kr.
Precis som att samma person skulle vara betydligt mer förlåtande när det gällde skavanker på bilen som kostade 70.000kr för, kontra bilen samma person gav 500.000kr för.

Så SJÄLVFALLET har det att göra med vad bilen kostar.

Vi (människor i stort) har samma förlåtande mentalitet när det gäller mesta; är det billigare,även om vi har råd med det dyrare, så ÄR vi mer förlåtande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
26 februari 2019 · 7 289 Inlägg

it_mutt skrev:

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Ok, jag är ännu tydligare;

Det är nog skillnad på vad folk ser som "mindre skavanker" på en fem år gammal Duster för 70.000kr och en fem år gammal S85:a för 500.000kr även om köparen skulle vara den samma.

spelar väl ingen roll på märke eller summan på bilen i utgångsläget,,  skavanker är ju samma skavanker på en Vw Passat som en  Tesla,

Du menar alltså att på en bil för 70.000kr och på en bil för 500.000kr, skulle folk ha samma uppfattning om vad som skulle få de att gå ifrån affären sett till skick?
Håller inte med dig för fem öre.

Dra ner pengarna (för att gå ifrån den exakta frågan) men vi håller oss till samma pengaförhållande; på en bil för 5000kr är GARANTERAT folk mer förlåtande när det gäller skavanker, än på en bil för 40.000kr.
Precis som att samma person skulle vara betydligt mer förlåtande när det gällde skavanker på bilen som kostade 70.000kr för, kontra bilen samma person gav 500.000kr för.

Så SJÄLVFALLET har det att göra med vad bilen kostar.

Vi (människor i stort) har samma förlåtande mentalitet när det gäller mesta; är det billigare,även om vi har råd med det dyrare, så ÄR vi mer förlåtande.

jag menar att om jag köper en bil ex en passat som är 2 år,, så är ju stenskott ex samma som om jag köper en MKT dyrare Tesla med samma typ av stenskott,  så det jag menar med skitsamma vad priset är,,   skillnad om man jämför en 40 000 kr bil eller så wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
26 februari 2019 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

granadadr skrev:
spelar väl ingen roll på märke eller summan på bilen i utgångsläget,,  skavanker är ju samma skavanker på en Vw Passat som en  Tesla,

Du menar alltså att på en bil för 70.000kr och på en bil för 500.000kr, skulle folk ha samma uppfattning om vad som skulle få de att gå ifrån affären sett till skick?
Håller inte med dig för fem öre.

Dra ner pengarna (för att gå ifrån den exakta frågan) men vi håller oss till samma pengaförhållande; på en bil för 5000kr är GARANTERAT folk mer förlåtande när det gäller skavanker, än på en bil för 40.000kr.
Precis som att samma person skulle vara betydligt mer förlåtande när det gällde skavanker på bilen som kostade 70.000kr för, kontra bilen samma person gav 500.000kr för.

Så SJÄLVFALLET har det att göra med vad bilen kostar.

Vi (människor i stort) har samma förlåtande mentalitet när det gäller mesta; är det billigare,även om vi har råd med det dyrare, så ÄR vi mer förlåtande.

jag menar att om jag köper en bil ex en passat som är 2 år,, så är ju stenskott ex samma som om jag köper en MKT dyrare Tesla med samma typ av stenskott,  så det jag menar med skitsamma vad priset är,,   skillnad om man jämför en 40 000 kr bil eller så wink

Givetvis är ett stenskott ett stenskott. Men, jag gjorde också redan vid min första post i tråden klart att delen av frågan jag svarade på var;

Xelaz skrev:
Hur dåligt ska skicket vara för att ni ska strunta i att köpa en bil?

Och där är det fortfarande som så att det står i relation till vad du ska ge för bilen. Dvs, jag, och garanterat även du, skulle vara mer förlåtande om bilen som är fem år gammal kostar 70.000kr än om bilen som är fem år gammal kostar 500.000kr.

Givetvis är du fri att hävda motsatsen, men jag kommer inte tro dig.

Senast redigerat av it_mutt (26 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
26 februari 2019 · 4 250 Inlägg

skulle aldrig lägga ut mke pengar på en bil som är sliten, tex en bil som kostar 200.000 vill ja se att den är prickfri ananrs skiter ja i den, mellan 15-30.000 så ska den vara ok skick, dvs lite stenskott, uppslag osv men inga större bucklor/överdrivna repor. lite av varje men inget allvarligt, tyvärr många som skiter i sina bilar, men finns även pärlor där ute som är värda några fler tusen för att dom är fina.

caromania Forummoderator
26 februari 2019 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:
skulle aldrig lägga ut mke pengar på en bil som är sliten, tex en bil som kostar 200.000 vill ja se att den är prickfri ananrs skiter ja i den, mellan 15-30.000 så ska den vara ok skick, dvs lite stenskott, uppslag osv men inga större bucklor/överdrivna repor. lite av varje men inget allvarligt, tyvärr många som skiter i sina bilar, men finns även pärlor där ute som är värda några fler tusen för att dom är fina.

Å andra sidan så kanske bilen som är satt på 200.000 i själva verket värd 350.000 (om den hade varit riktigt fin) så man kan få ballare bil billigare om man accepterar skavanker. Jag säger inte att alla skulle tänka så men jag skulle förstå om någon gjorde det.

Vår familjebil var nog mer än 50.000 billigare än den borde. Den var ingalunda sliten men det fanns ett par skavanker som jag absolut kunde acceptera på en familjekälke - men som helt klart drog ner värdet. Samtidigt var den i nyskick invändigt, något jag prioriterar framför yttre smågrejer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
NIzmO Ollikkala Racing
27 februari 2019 · 1 724 Inlägg

Ang. pris på bil och skick är det skillnad på hur t.ex handlare ser på bilen.
En 4 år gammal bil får parkeringsskadan bättrad med lackstift medan den 1 - 2 år gamla "fina bilen" får skadan helt omlackad innan försäljningslappen hamnar i rutan.

Finns givetvis variationer men i regel är det ungefär så.

- Time Attack -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang