Ford transit connect 110hk diesel dog

dannhepannhe
1 mars · 34 Inlägg
#1

Tjena.
Idag när jag skulle hem från jobbet så ville inte bilen vara med längre.
Det är en Ford transit connect från 08 med 110 hk diesel motorn.
Den startade utan problem. Sen när jag körde så började det tändas varningslampor en i taget och blinka osv etc. Det var bla airbag batteri hamdbroms lamporna som tändes och släktes. Sen efter någon minut så dör alla mätare och kort därefter dör bilen. När jag försöker starta den igen så klickar det bara jättesnabbt i startmotorn. Vad kan ha orsakat detta fel? Den startade ju enkelt så det borde inte varit dåligt med ström som orsakade detta?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 mars · 1 484 Inlägg
#2

Det kan ju vara så enkelt som en ledning som gått sönder.
Men annars generator kanske?

Autopilot: På.
MaxxeT
1 mars · 243 Inlägg
#3

Låter precis som att generatorn inte laddar, kollat det?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
1 mars · 3 440 Inlägg
#4

Jag håller faktiskt med dagspendlaren till fullo..smile
Men efter att kollat kablarna mellan batteri och generator, så mäta gärna batteriet så det håller sina 12,5 volt..
Sen när du fått igång motorn så ska det vara minst 13,5 volt, annars är generatorn inte bra..

Senast redigerat av _- (1 mars )

Brådhis * Voff voff *
1 mars · 4 605 Inlägg
#5

Strömmen tog slut eftersom generatorn inte laddar. Laga laddningsfelet, byt eller ladda batteriet, kör och var glad. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars · 11 909 Inlägg
#6

Känner igen problemet. Hade en bensinbil för ett gäng år sedan som gjorde samma sak. Tände ABS, ESP, Styrservo osv... Svarade dåligt på gasen till slut och var då cirka 50 meter hemifrån! Bilen dog hemma på parkeringen. Tur som en galning alltså.

Det var kabeln från generator som hade ärgat sönder i sin anslutning. Tur där med alltså.

Nyare bilar drar mycket ström så inte konstigt.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
dannhepannhe
8 mars · 34 Inlägg
#7

Nu har jag bytt generator och enligt multimeter laddar den 14.50 ungefär vilket låter kanon. Men nu jävlar lyser batterilampan när bilen väl laddar... den kunde inte visa sig när den inte fick laddning... någon som har en idé?

zzr94092
8 mars · 2 902 Inlägg
#8

Går inte den via ett relä på Ford,har ett svagt minne av det från jobbet.

dannhepannhe
8 mars · 34 Inlägg
#9

Jag har absolut igen aning då jag inte haft bilen så länge 😂 redan trött på skiten...

zzr94092
8 mars · 2 902 Inlägg
#10

Du får nog fixa ett elschema över laddningskretsen.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang