Bilen bluddrar och går ojämnt vid start när det är kallt

Renjägarn
5 mars 2019 · 638 Inlägg

Har en Skoda superb 1.6TDI -13. Den har börjat bluddra/gå ojämnt precis vid start när det är kallt ute, när det är varmt så är det inga problem.

När man startar och försöker gasa så dör motorn på en gång. Man måste låta den stå på tomgången i ca 30 sek innan den börjar gå bra igen och problemet upphör.

Någon som vet vad det kan tänkas vara för fel?

Kommer väl nånting här snart!
zzr94092
5 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Luft i bränslet? Bränslefilter? Finns många orsaker varför den går dåligt.

Renjägarn
5 mars 2019 · 638 Inlägg

zzr94092 skrev:
Luft i bränslet? Bränslefilter? Finns många orsaker varför den går dåligt.

Den gör det endast när det är kallt ute och bara första gången jag startar. När den väl slutat bluddrar så kommer det inte tillbaka igen förren den har stått kallt en bra stund.

Om det är luft i systemet eller filter etc borde den väl även göra såhär när det är plusgrader ute och efter under tiden man kör eller startar den igen efter en kort stund?

Kommer väl nånting här snart!
OctaviaDiesel
1 februari 2021 · 4 Inlägg

Hejsan!Jag har samma på min Octavia 1.6tdi,den är svårstartad första gången varje dag,har du hittat någon lösning på problemet så skulle jag vara tacksam för info!

simlar
1 februari 2021 · 5 516 Inlägg

Glödstift eller spridare skulle jag gissa på.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
1 februari 2021 · 7 269 Inlägg

jag gissar på glödstift iom det bara är när den är kall wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari 2021 · 17 385 Inlägg

granadadr skrev:
jag gissar på glödstift iom det bara är när den är kall wink

Beror på hur kallt det är. Över någon enstaka minusgrad fyller stiften ingen funktion för själva starten. Bara att den går lite lugnare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OctaviaDiesel
1 februari 2021 · 4 Inlägg

Glödstiften är kollade och dom är ok,passade på att byta relät också.Det är en avvikelse på spridare 3 men den är inom toleransen när den går men det kan vara den ändå.

OctaviaDiesel
1 februari 2021 · 4 Inlägg

Ska lämna in den nästa vecka på kontroll,hoppas dom hittar felet?

Senast redigerat av OctaviaDiesel (2 februari 2021)

356_speedster
7 februari 2021 · 1 Inlägg

Hej.
Finner ni felet får du gärna skriva det här då jag har samma problem.

Mvh Magnus

OctaviaDiesel
14 februari 2021 · 4 Inlägg

Har lämnat in den och dom har konstaterat att det är egr ventilen som tjorvar,gissar att den kör en testcykel när man ska starta bilen och att den då fastnar i stängt läge och går tills den fär för lite syre?
Någon som har någon tanke kring detta?

mb_pucken
14 februari 2021 · 5 083 Inlägg

OctaviaDiesel skrev:
Har lämnat in den och dom har konstaterat att det är egr ventilen som tjorvar,gissar att den kör en testcykel när man ska starta bilen och att den då fastnar i stängt läge och går tills den fär för lite syre?
Någon som har någon tanke kring detta?

Tror det kan vara tvärt om att den ställer sig på glänt och när du ger gas så kvävs motorn pga av den leder tillbaka avgaser när mottrycket i avgasröret ökar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granadadr
15 februari 2021 · 7 269 Inlägg

mb_pucken skrev:

OctaviaDiesel skrev:
Har lämnat in den och dom har konstaterat att det är egr ventilen som tjorvar,gissar att den kör en testcykel när man ska starta bilen och att den då fastnar i stängt läge och går tills den fär för lite syre?
Någon som har någon tanke kring detta?

Tror det kan vara tvärt om att den ställer sig på glänt och när du ger gas så kvävs motorn pga av den leder tillbaka avgaser när mottrycket i avgasröret ökar.

precis en bil går mkt fint med stängd egr,, har sk egr blank på mina dieslar, går jämnare å LITE rappare iom dem ej får äckliga avgaser i sig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang