Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)

Loveless

  • 89 Följare
  • 19 470 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 juni
Loveless
15 mars · 151 Inlägg
#21

RandomMaister skrev:
Grymt jobb! När planerar du att vara klar för besiktning? smile

SPOILER:
Den blev godkänd den 1/3! big_smile Efterkontroll var tvungen att utföras senast 8/3, annars skulle det bli en fullständig besiktning. Projektet påbörjades den 15/1. Har bara kommit fram till den 23/1 med uppdateringarna i tråden än så länge! wink

Senast redigerat av Loveless (15 mars )

Volvo-Tysken
15 mars · 307 Inlägg
#22

Roligt att kolla pa dina projekt! Denna fanns det ju ocksa lite jobb pa lol
Jag tror att det är en GL, denna färgen var GL-only aret 1975.

Loveless
15 mars · 151 Inlägg
#23

Volvo-Tysken skrev:
Roligt att kolla pa dina projekt! Denna fanns det ju ocksa lite jobb pa lol
Jag tror att det är en GL, denna färgen var GL-only aret 1975.

Intressant! Det visste jag inte. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c309b4dbc0b46df90833a1c0c3cedb8f.jpg
Här är brickan som sitter inne i motorrummet om någon är duktig på att förklara siffrornas betydelse. Hittills har jag haft användning av färgkoden längst ner till vänster, när jag köpt lack i bilens färg. wink

Senast redigerat av Loveless (15 mars )

Loveless
15 mars · 151 Inlägg
#24

Demontering av fronten

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f55c3ba97b359ba2a5c3851c5851b5af.jpg
Tog en paus från rostlagandet och började demontera fronten. Dels behövde höger strålkastare bytas (den nya strålkastaren på bilden) och samtidigt tänkte jag även passa på att se över kamrem och byta den blå frontplåten mot en i bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf14b6286b0ec6ccc7155bd21b52dd85.jpg
Grill och strålkastare demonterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f736f2a6980805d0c5a7f77ae382fb2.jpg
Frontplåten demonterad.

Strålkastaren

Ett annat av felen Hooken fått på besiktningen var 1: REFLEKTOR(4.1), HÖGER, SKADAD. Det handlade om de tidiga rektangulära strålkastarna som sitter på 260-serien 75-80 och på 240 GL 79-80. Eftersom glaset är limmat ihop med reflektorn och reflektorn inte är inkapslad i plast (vilket tyvärr gör den väldigt rostkänslig) som på den senare modellen tänkte jag mig att jag byter hela strålkastaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3c550b40c1ea9a5b86cc32a66f1ac92.jpg
Men dessa visade sig inte vara helt enkla att få tag i! De hade gått ur produktion och alla sidor med nya delar till 200-serien hade endast de nya strålkastarna till 200-serien 81-93. hmm Till slut hittade jag den här på Bildelsbasen ^^. Den hade suttit på en 240 GL -80 och kostade mig förvisso lite grann, men den var i väldigt fint skick. Det var en utbytt del, tillverkad 1992 enligt ett klistermärke på reflektorn. smile

Kamremmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c7509192c69c91cdb421873bef583d1e.jpg
Med tanke på att motorn inte såg så jätteservad ut i övrigt passade jag även på att titta till kamremmen. Jag hade ändå tänkt att byta den, men den var faktiskt i betydligt sämre skick än jag väntat mig! Det är ett under att den inte kuggat över eller gått av! hmm Hur tusan kan man köra runt med en sån sliten kamrem på en motor som totalhavererar om kamremmen går av? yikes

Senast redigerat av Loveless (18 mars )

gromitSWE
15 mars · 1 674 Inlägg
#25

Bra jobbat med rostlagningen, blir nog bra wink
ajaj, den kamremmen såg inte så fin ut..

Berglund_89
16 mars · 878 Inlägg
#26

Det där var fasiken vågat det lol

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
mr_birch
16 mars · 186 Inlägg
#27

Följer denna också! Roligt mä en 260 smile

Loveless
18 mars · 151 Inlägg
#28

Kamremmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3681a39b1504943f07c4a81c71487368.jpg
Beställde ett nytt kamremskit från SKF. Förutom främre och bakre kamrem (pump-remmen) innehåller det även en ny vattenpump (metalldrev, ej med plastdrev som på bilden). Vattenpumpen används för att spänna främre kamremmen på de tidiga D24:orna, ny o-ring till vattenpumpen och en löprulle för främre kamremmen. smile

Mera svetsning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1681a82a8a4d4ad8cab66835d756dfb6.jpg
I väntan på kamremmen fortsatte jag med att bygga upp innerväggen till tröskeln. Längst bak var ett hål jag behövde täcka med en bockad plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4db0498495b6d8a312363a6256ed6c48.jpg
Gjorde rent, kapade till en plåt och svetsade dit den. Bockade den på plats med en hammare. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8274b491cde2b4393f258181117830fa.jpg
Vänster golv från undersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-93a135b87f0b02c83e92ea2b8adab6bd.jpg
Fortsatte med att svetsa golvet underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-54cf3edf87ac9d983c3d47e30912c912.jpg
När framskärmen ändå var avplockad och svetsen framrullad bestämde jag mig för att laga väggen in mot motorrummet. På grund av bristen på innerskärmar fram (på de tidiga årgångarna) hade den tagit en hel del skada.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-232d8e66d24ba6ce1f0b0676de0d1aa8.jpg
Hål fanns på ett par ställen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-df5ef7d79d0111b39b3748ab504be0bc.jpg
Tog en vinkelslip och kapade ur de skadade delarna. Vindrutan var det ingen idé att skydda från stänk, eftersom den ändå skulle bytas. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-43586c96506fe0e549e9428a3f676764.jpg
Kapade till och bockade plåtar som jag sedan svetsade fast. Den översta var lite krånglig att böja till rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb3454005cf986a7508b1712b7cf64d6.jpg
Med tanke på hur tunn den gamla plåten var och hur lätt man brände igenom här blev jag ganska nöjd med resultatet. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0fa5670afa23829af1b1710ad1383116.jpg
Eftersom jag inte bytt golvet från undersidan längst fram fick jag svetsa dit en plåt som skulle möta den nya tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-69e5a09f88d0e4c251ffc4c40569879a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5b661a76963146a70461e46de3d65453.jpg
Nu började det nästan bli klart för att montera den nya tröskeln! wink

Senast redigerat av Loveless (18 mars )

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
18 mars · 678 Inlägg
#29

grymt jobb du lägger ner, jag är imponerad :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Loveless
18 mars · 151 Inlägg
#30

vw_audi skrev:
grymt jobb du lägger ner, jag är imponerad :-)

Tack! big_smile Ja, det är en hel del jobb. Men tycker den är värd det. smile

Mr_Humble
18 mars · 505 Inlägg
#31

Riktigt fint att se big_smile

Det är detaljerna som gör det
Loveless
19 mars · 151 Inlägg
#32

Byte av spindel

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c86699acf12598e3f07fc8ba237d960f.jpg
När bilen ändå var uppallad och skärmen avmonterad passade jag på att åtgärda fel 4. SPINDELLED(5.3.4), FRAM VÄNSTER, GLAPP.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-641c6b510639d59620c1c18be3e48136.jpg
Jag lossade den gamla "spindelledshållaren" från fjäderbenet och satte den i ett skruvstäd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ee3829f550a1a77e3db4e67c8ecc8dab.jpg
Ny spindel monterad i hållaren. Värt att notera är att spindelleden skiljer sig åt beroende på om din 200 har servostyrning eller inte. Dessutom är det olika för höger och vänster för de med servo. På de utan servo verkar samma spindel användas för båda sidor. Eftersom Hooken är en 264:a har den servo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9309d8e860f6e4b809edfb70b1c0fd16.jpg
Monterat och klart! smile Nu var 3/9 fel åtgärdade. wink

Senast redigerat av Loveless (19 mars )

Loveless
20 mars · 151 Inlägg
#33

Byte av främre kamrem, löprulle och vattenpump

Kamremmen var egentligen inget som hindrade mig från att åka och besiktiga bilen, och en del kanske tycker att jag slösar bort värdefull tid åt att byta den innan jag fått bilen igenom en efterkontroll. Men även om risken för haveri troligtvis var liten ville jag inte köra en meter till med den här remmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-efc23c9987f71b5fbf023249b8be6706.jpg
Jag demonterade servoremmen och de båda fläktremmarna. Tog även bort ventilkåpan och öppnade främre kamremskåpan. Ställde motorn i ÖD (Övre Dödläge) genom att vrida så att pilen i sprängkåpan pekade på 0:an på svänghjulet. Ventilnockarna på 1:ans cylinder pekar då båda uppåt och jacket på insprutningspumpens drev hamnade i linje med skåran. Motorn var m.a.o. nu nollställd. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42e68f2996e9f5a54930df0db89f51b5.jpg
Med hjälp av verktyget vi byggt till Sudden (mitt andra D24-projekt) låste vi remskivan och lyckades med hjälp av 3/4 spärrhandtag, 6-kantig krafthylsa och förlängare få loss vevaxelbulten. Ni som läst min andra tråd vet att de oftast sitter riktigt hårt, och så var fallet även för den här motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5424077ef7c0623511a1f9a71fbd011f.jpg
Egentligen skall man lossa bakre kamremmen först och sätta dit ett verktyg som låser kamaxeln innan man går vidare och lossar kamremmen. Men i det här fallet valde vi att inte byta bakre kamremmen just nu. Dels på grund av pressat med tid inför besiktningen, men också för att den såg fräsch ut. Istället lät vi bakre kamremmen sitta kvar, men satte ett mothåll och lossade på främre kamdrevet. Vi kontrollerade att kamnockarna på 1:ans cylinder fortfarande pekade rakt upp, att pilen på sprängkåpan fortfarande pekade på 0:an samt att jacket på insprutningspumpens drev låg i linje med skåran. Därefter lossade vi kamremmen, remskivan och kamremsdrevet på vevaxeln och gjorde ännu en kontroll att motorn fortfarande stod i ÖD. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0e7721f28c9e1c91716853256be43388.jpg
Nya delar är alltid trevligt. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3ef6ca2d840c82724abe1d42bfbfe21c.jpg
Den nya vattenpumpen! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-931de1ccfe093fbfaf969c20d247ac9e.jpg
Vattenpumpen och löprullen monterade. Jag gjorde även en kontroll av packboxen mot vevaxeln, men den såg bra ut och det syntes inga tecken på oljeläckage vid den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-47211d1ce5e2c9beefe10252db9c8139.jpg
Monterade och spände kamremmen. Säkerställde att motorn fortfarande stod i ÖD och spände sedan remmen. Drog åt pump och främre kamdrevet och gjorde en sista koll av ÖD.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5eb04228e6694e6edd271ebed11cdfec.jpg
Fick efter att jag gjort kamremsbytet tips från en om att det även är bra att byta kamremsdrevet på vevaxeln i samband med kamremsbyte, trots att den inte ingår i kamremssatsen. Detta för att den ibland drabbas av glapp och slitage, vilket i förlängningen skulle kunna leda till haveri. Jag skall nog ha det i åtanke framöver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b945a63044ecbdbf0d1b0b221b2da2e.jpg
Monterade tillbaka remmarna. Dessa var i hyggligt skick, men tänker byta dem på sikt. Skönt att man har två fläktremmar på 200-serien i alla fall! cool

Byte av o-ring vid termostathuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4f142f2e40a6073ab0fef95f276d9ae9.jpg
I samband med kamremsbytet upptäckte jag ett mindre vattenläckage från nedre termostathuset (där termostaten sitter).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a4537429b9ab621aef27e854b58589ed.jpg
Jag monterade loss termostathuset, o-ringen och termostaten. O-ringen var i mycket dåligt skick. Men i övrigt såg kylkanalerna fräscha ut av det jag kunde se. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdd1e9c83ac9b251adccd5067c5febf9.jpg
Hade en ny O-ring hemma, så jag gjorde rent och monterade tillbaka termostaten. wink

Senast redigerat av Loveless (21 mars )

Loveless
21 mars · 151 Inlägg
#34

Kontroll och justering av ventilspel

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3d71819b3d84ec9fbb563d72bffd251.jpg
När jag ändå hade ventilkåpan av passade jag på att kontrollera ventilspelet. Med tanke på den gamla remmens skick var det nog även ett tag sedan detta gjordes! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b22d6d01e72fa677d365a2c8b044e430.jpg
Plockade fram min lilla sortimentlåda där jag sorterat in brickor i olika tjocklekar. Tog även fram tången för att byta ut brickorna, rejäla skruvmejslar, bladmått och mitt digitala skjutmått (för att mäta brickor). smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8f1a3036e940607d34cdfa77a289bfc.jpg
Vred runt motorn och kontrollerade ventilspelet cylinder efter cylinder. Det gäller att inte glömma spärrskaftet vid remskivan när man är klar! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d1c30d566d8edb36db89b55569f00f4a.jpg
Noterade värdena. Alla utom avgas och insugsventilerna på cylinder 1 låg faktiskt inom rätt spann (0,15-0,25 mm för insug och 0,35-0,45 mm för avgas vid kall motor). På cylinder 1 låg spelet för insug endast på 0,05 mm för insug och 0,25 mm för avgas! För lite ventilspel är inte bra (det är i så fall bättre med för mycket) och kan leda till haveri på sikt, då ventilen ständigt ligger emot.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a93b4a6308ec5a7abe5157ce7a3e2ba.jpg
Bytte brickorna för cylinder 1. Vred runt motorn ett varv och gjorde en ny mätning. Nu var ventilspelet rätt, (0,20 för insug och 0,40 mm för avgas vid kall motor). big_smile

Loveless
22 mars · 151 Inlägg
#35

Tröskeln på plats! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f5ecf8136b58285cb06e080ac8ac6c17.jpg
Vi sänkte ner bilen på hjulen igen och provmonterade en dörr samt att trycka tröskeln på plats med hjälp av två domkraftar. Syftet var att testa om B-stolpen, som hängde löst i nederkant (p.g.a. avsaknaden av tröskel) hade flyttat på sig. Detta skulle i så fall påverka dörrarna. Viss justering av B-stolpen fick vi göra, för att dörrarna skulle gå att stänga bra, innan vi svetsade fast den med den nya tröskeln.

Den grå färgen på innerväggen mot motorrummet är kallgalv jag sprayat på. Eftersom väggen är galvad som standard valde jag att förstärka skyddet på de ställen där jag svetsat och där galven försvunnit. Slipade först rent ordentligt med lamellskiva och stålborste till vinkelslipen. Förutom galven skulle även ett tjockt lager med underredsmassa smetas på och sedan skulle plastinnerskärmar monteras. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-961c51ed8851723103e8ba8f175d4e74.jpg
Med hjälp av en tång för håltagning gjorde vi hål för punktsvetsning i tröskeln med ca 3-5 millimeters mellanrum. Tröskeln skulle, precis som den gamla punktas fast (förutom runt a-stolpen och i fram och bakkant. Där skulle den helsvetsas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d790f0c623d29081dc22004c73faa77.jpg
I nederkant skulle det även behöva ordnas dräneringshål (mer om det i senare inlägg).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8df89247b6794a0b2afc88e14fe18a39.jpg
Punktningen igång. Vi använde oss av svetstänger för att se till att tröskeln låg helt emot där vi svetsade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-da567ee28dcd76878ce3a72b2759c9de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-32ae90a6f708e7e41c0685c6eb691305.jpg
roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-594ca6056e08e16b64c60029f6dd0792.jpg
Tycker resultatet blev ganska lyckat, med tanke på att det var vårt första tröskelbyte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-781988a5b0bc1a33063a182a2d780059.jpg
Min kompis var till stor hjälp. Det är inte fel att vara två när man gör tröskelbyten. smile

Senast redigerat av Loveless (22 mars )

Grunden1700
22 mars · 34 Inlägg
#36

Ser riktigt bra ut. Vad återstår nu innan besiktning?

Senast redigerat av Grunden1700 (22 mars )

Loveless
22 mars · 151 Inlägg
#37

Grunden1700 skrev:
Ser riktigt bra ut. Vad återstår nu innan besikting?

Thx! wink Dessa saker:
2. KÖRRIKTNINGSVISARE(4.4), BAK HÖGER, FEL FÄRG (en gul glödlampa löser den)
3. VINDRUTA(3.2), SKADADSPRICKA (Rutan behöver bytas)
8. RESERVHJULSLÅDA(6.1.5), VÄNSTER, ROSTSKADAD (Hela baljan och en del plåt i anslutning behöver bytas)
9. BRÄNSLESYSTEM(6.1.3, 8.4.1), MOTORRUM, LÄCKAGE (Spridarrör behöver bytas)
+lite lackering av tröskel, svetsning och lackering av rutans ram och en liten översyn av kylsystemet (mest för att vara på den säkra sidan).

Senast redigerat av Loveless (22 mars )

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
22 mars · 678 Inlägg
#38

Snyggt :-) vad använde du för tång för att göra hålen i nya tröskeln?

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Loveless
22 mars · 151 Inlägg
#39

vw_audi skrev:
Snyggt :-) vad använde du för tång för att göra hålen i nya tröskeln?

En sån här smile
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000019446

zzr94092
22 mars · 2 785 Inlägg
#40

Här en likadan tång,men inte från Biltema,köpte den för säkert 15/20 år sedan,kostade lika mycket då,

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang