Audi a4. Startar fint men dör efter 1 sekund

Jesperaudi
13 mars 2019 · 17 Inlägg

Hej ! AUDI A4 2.0 TDI 2009 QUATTRO
Bilen startade fint senast igår. Imorse så startar jag bilen men den dör direkt efter ca 1 sekund..

Lyser inge felkoder eller någon lampa i bilen heller.

Det har blåst en massa här och det har hamnat snö i motor utrymmet och ser att det är snö som har lagt sig in mot luftfiltret men har inte öppnar och kollar än. Kan det vara så att det kan ha något med det att göra? Det är inte för kallt för den hoppar ju igång men om det kan ha något med luften att göra då det kanske är en massa snö där inne så motorn inte får insug på luft?

Sorry om jag förklarar dåligt men är inte så bra med bilar !

Jesperaudi
13 mars 2019 · 17 Inlägg

Har inget med luftfilter att göra kom jag fram till.

Kan kanske ha med nyckeln att köra men tycker att det är konstigt att msn kan låsa upp och starta bilen men att startspärren hoppar i direkt efter 1 sen är mitt problem...

it_mutt Avstängd
13 mars 2019 · 10 388 Inlägg

Jesperaudi skrev:
Har inget med luftfilter att göra kom jag fram till.

Kan kanske ha med nyckeln att köra men tycker att det är konstigt att msn kan låsa upp och starta bilen men att startspärren hoppar i direkt efter 1 sen är mitt problem...

Fast startspärren i sig har ju inget med upplåsningen att göra.

Att bilen dör efter "en sekund" är typexempel på felande/bråkande startspärr.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jesperaudi
13 mars 2019 · 17 Inlägg

Okej tack för svar !
Men hur fixar man startspärren? Kan det ha varit så att startspärren kan ha gått i pga nyckeln? Att den måste kodas om?

it_mutt Avstängd
13 mars 2019 · 10 388 Inlägg

Jesperaudi skrev:
Okej tack för svar !
Men hur fixar man startspärren? Kan det ha varit så att startspärren kan ha gått i pga nyckeln? Att den måste kodas om?

Det händer ja. Att bilen "tappar bort" nycklarna, eller att transpondern i nyckeln ger upp.

Ingen extranyckel att testa med?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
13 mars 2019 · 10 388 Inlägg

it_mutt skrev:

Jesperaudi skrev:
Okej tack för svar !
Men hur fixar man startspärren? Kan det ha varit så att startspärren kan ha gått i pga nyckeln? Att den måste kodas om?

Det händer ja. Att bilen "tappar bort" nycklarna, eller att transpondern i nyckeln ger upp (finns ju givetvis fler möjligheter, men iaf).

Ingen extranyckel att testa med?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jesperaudi
13 mars 2019 · 17 Inlägg

Okej, har extra nyckeln hemma och är på jobb i Norge så har ingen möjlighet att kunna testa den... Ska få en som kommer och kollar på bilen imorgon och läsa felkod och om det nu är nyckeln så kan den koda om nyckeln. Men om man utesluter själva nyckeln kan det vara något fel på nyckelhållet eller vad man kallar det? Är en sån man trycker in, inte vrider på?

zzr94092
13 mars 2019 · 4 384 Inlägg

Eller en död bränslepump...prova med sartgas och se om motorn kan hållas igång...

Jesperaudi
15 mars 2019 · 17 Inlägg

Hej ! Fick svar och han sa att han fick upp någon kod som antyder på att det kan vara kamremmen... men den är bytt för ca 4 månader sen men han så att det kan vara så att den behöver spänna åt eller att något inte sitter rikigt och därför går startspärren i... Kan det vara så ni som oxå vet?

it_mutt Avstängd
15 mars 2019 · 10 388 Inlägg

Jesperaudi skrev:
Hej ! Fick svar och han sa att han fick upp någon kod som antyder på att det kan vara kamremmen... men den är bytt för ca 4 månader sen men han så att det kan vara så att den behöver spänna åt eller att något inte sitter rikigt och därför går startspärren i... Kan det vara så ni som oxå vet?

Startspärren kickar -inte- in oavsett hur fel karmremmen skulle sitta. Så nej.

Antingen ligger där en felkod som talar om att remmen sitter fel, och bilen stänger av sig själv i något safe mode för att inte skada bilen (aldrig hört talas om). Eller så är det immon.

Men, utan att veta vilken kod det är år det bara gissande givetvis.

Och, ditt fel borde då uppstått direkt när du fick kamremmen bytt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jesperaudi
15 mars 2019 · 17 Inlägg

Okej tack för svar !
Konstigt att han sa att det kunna vara kamremmen... Men om det är immon är det något dom på verkstaden släcker eller är det något som behöver bytas ut då?

Jag kanske ställer konstiga frågor men har ingen aning om när det kommer till sånt här hmm

Juste det var inte någon bild men en *nyckel med bil på* som kom upp på instrument brädan eller behöver den kanske inte visas fast det är immon? Och han sa att den felkoden som kom upp var ang kamremmen och inte med immon att göra.. blir helt förvirrad smile

Senast redigerat av Jesperaudi (15 mars 2019)

Meaganeowner
15 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Kamrem... låter känsligt! oavsett fel.

Bör nog kollas innan fler startförsök.

Det hann inte polaren med, när skruven till en spännrulle gick av.
Totalskrot av topp.

Gick på försäkring / garanti, då rem mm byttes på verkstad några månader innan.

Jesperaudi
15 mars 2019 · 17 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kamrem... låter känsligt! oavsett fel.

Bör nog kollas innan fler startförsök.

Det hann inte polaren med, när skruven till en spännrulle gick av.
Totalskrot av topp.

Gick på försäkring / garanti, då rem mm byttes på verkstad några månader innan.

Håller med....

Men det är det som jag uppfattade att det kunna ha något med någon skruv eller att den måste spännas, att det var därför bilen sa ifrån. Men om det är så att det är en spännrulle som glappar så kan bilen säga ifrån då? (safemode)??

it_mutt Avstängd
15 mars 2019 · 10 388 Inlägg

Jesperaudi skrev:

Meaganeowner skrev:
Kamrem... låter känsligt! oavsett fel.

Bör nog kollas innan fler startförsök.

Det hann inte polaren med, när skruven till en spännrulle gick av.
Totalskrot av topp.

Gick på försäkring / garanti, då rem mm byttes på verkstad några månader innan.

Håller med....

Men det är det som jag uppfattade att det kunna ha något med någon skruv eller att den måste spännas, att det var därför bilen sa ifrån. Men om det är så att det är en spännrulle som glappar så kan bilen säga ifrån då? (safemode)??

Nej.

Skulle vara intressant att veta vilken felkod det var

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jesperaudi
17 mars 2019 · 17 Inlägg

Fick svar av verkstan och kamremen, spännrulle såg fint ut och kamremen var tight som den skulle, så inge fel på det. Men han börja prata om att det kan vara någon sensor (finns 3 st tydligen och jag  vet inte vad för sorts sensor) men det fanns tydligen och det kan ha någon med att startspärren har gått i. Men jag ha sagt till han att min pappa kommer på måndag och han har med min extra nyckel till bilen så jag kan testa om det här något med det att göra vilket står mycket om på Internet men han tror fortfarande att det inte har något med det att göra... låter konstigt för han får väl fram en felkod och där står det väl vad det kan vara... Åter kommer med svar när jag vet mer !

it_mutt Avstängd
18 mars 2019 · 10 388 Inlägg

Jesperaudi skrev:
Fick svar av verkstan och kamremen, spännrulle såg fint ut och kamremen var tight som den skulle, så inge fel på det. Men han börja prata om att det kan vara någon sensor (finns 3 st tydligen och jag  vet inte vad för sorts sensor) men det fanns tydligen och det kan ha någon med att startspärren har gått i. Men jag ha sagt till han att min pappa kommer på måndag och han har med min extra nyckel till bilen så jag kan testa om det här något med det att göra vilket står mycket om på Internet men han tror fortfarande att det inte har något med det att göra... låter konstigt för han får väl fram en felkod och där står det väl vad det kan vara... Åter kommer med svar när jag vet mer !

Fråga efter exakt vilken felkod det är...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jesperaudi
19 mars 2019 · 17 Inlägg

Han skulle skicka sen vilken felkod det var.
Han sa nu att problemet var att kamremen har hoppat över ett hack och gjort så den inte starta... antagligen är det något som ska spånnas åt eller att den kanske ät monterat fel men har kört 900 mil sen den är bytt så låter konstigt...

it_mutt Avstängd
19 mars 2019 · 10 388 Inlägg

Jesperaudi skrev:
Han skulle skicka sen vilken felkod det var.
Han sa nu att problemet var att kamremen har hoppat över ett hack och gjort så den inte starta... antagligen är det något som ska spånnas åt eller att den kanske ät monterat fel men har kört 900 mil sen den är bytt så låter konstigt...

Ska givetvis inte svära på det i ditt fall. Men, med tanke på att jag vet bilar som rullat gott en hel kamremsintervall där remmen suttit 3 kuggar fel och det inte märkts ens minimalt på själva bilen. Så låter det väldigt märkligt. Än mer så om den fungerat finfint i ~1000mil

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jesperaudi
19 mars 2019 · 17 Inlägg

Okej tack för svar!

Felkoden var "p0016". Han sa att han måste byta allt som har med kamremen att göra, alltså köpa ett helt nytt kit. Det kunna vara så att kamremen var för *lång* *slapp* eller att någon kugg kan ha tagit skada eller något annat, förstod inte allt han menade... kört ca 900 mil med den sen kamremmen byttes och känns som den skulle som sagt, sagt till tidigare...

Meaganeowner
19 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Max fem månader sen du bytte sist. Du skrev fyra månader i början på tråden.

Du har väl ett års garanti på material och utfört arbete?

Lämna bilen åter till den firma som bytte.

Vägrar de så vänd dig till ditt försäkringsbolag.
Så gjorde min polare.

Senast redigerat av Meaganeowner (19 mars 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang