C30 t5 r vibrerar

josk
23 mars · 3 Inlägg
#1

Hej!
Som rubriken lyder, det är en C30 t5 r manuell 2008 som har rullat  ca. 13 000 mil och vibrerar. Vibrationerna sker vid gaspådrag och börjar redan på låga varv. Frikopplar jag avtar vibrationerna. Finns inga felkoder i systemet men jag upplever att den inte ger full effekt. Inga motorfästen är dåliga.

Volvoverkstaden tror att det har något med tändningen att göra, dels för att den tappar effekt, och dels för att vibrationerna upplevs komma från motsatt sida av växellåda/svänghjul.

Mekonomen tror eventuellt att det är svänghjulet.

Ingen av verkstäderna har kollat mer grundligt, det vill säga plockat ner växellådan eller ventilkåpan eftersom det kostar en j***a massa pengar.

Jag har hittills själv bytt:
-Båda drivaxlarna
-Båda länkarmarna med bussningar
-Bromsskivor fram med tillhörande belägg
-Provat tre olika uppsättningar däck samt balansering och framvagnsinställning
-Tändstift bytta. Bör tilläggas att tändstiften blir oljiga där tändspolarna går ner i loppet. Jag kollade tändstiften och tre var spruckna (billigare tillverkare). Bytte till NGK-stift, rengjorde tändspolarna samt har flyttat runt en ny tändspole mellan cylindrarna för att se om det gjorde någon skillnad, vilket det inte gjorde
-Ett hjullager fram är knappt nämnvärt dåligt (enligt volvo), inte bytt

Finns det någon som har en diagnos vore jag evigt tacksam. Jag vill varken riva ventilkåpan eller växelådan innan jag ganska säkert vet vad vibrationerna kan bero på.

Tack på förhand!

Senast redigerat av josua (23 mars )

zzr94092
23 mars · 2 677 Inlägg
#2

Är den 4 hjulsdriven? Är bilen sänkt?

Senast redigerat av zzr94092 (23 mars )

ProXem Hobby Fotograf
23 mars · 617 Inlägg
#3

Hej,

ser att du skrivit drivaxlar, men vill bara dubbelkolla så du menar hela drivaxeln och inte bara drivknut eller så..

Är vibrationerna i bilen eller i ratten?

josk
24 mars · 3 Inlägg
#4

Bilen har sportchassi och är därför lite sänkt från fabrik. Bilen är tvåhjulsdriven.

Nej, kompletta drivaxlar inklusive knutar. Vibrationerna är i hela bilen men kan lokaliseras från höger sida fram (om jag inte inbillar mig). Vibrationerna känns även i ratten, men källan till vibrationerna kommer från bilen, om du förstår (?).

skanepiraten
24 mars · 454 Inlägg
#5

Antingen ECU enheten som börjat bli dålig, gör att motorn inte går rätt med dessa symptom eller svänghjulet. (Svänghjulet är en klassiker på C30/V50 bilarna)

Har själv haft en D5 V50 årmodd -10 som betedde sig som du beskriver det och det visade sig efter många kronor att ECU enheten va kass. Den lämnade dock inga felkoder utan vara bara en chansning från verkstaden som visade sig att stämma.

xXSammy
24 mars · 5 674 Inlägg
#6

josk skrev:
Hej!
Som rubriken lyder, det är en C30 t5 r manuell 2008 som har rullat  ca. 13 000 mil och vibrerar. Vibrationerna sker vid gaspådrag och börjar redan på låga varv. Frikopplar jag avtar vibrationerna. Finns inga felkoder i systemet men jag upplever att den inte ger full effekt. Inga motorfästen är dåliga.

Volvoverkstaden tror att det har något med tändningen att göra, dels för att den tappar effekt, och dels för att vibrationerna upplevs komma från motsatt sida av växellåda/svänghjul.

Mekonomen tror eventuellt att det är svänghjulet.

Ingen av verkstäderna har kollat mer grundligt, det vill säga plockat ner växellådan eller ventilkåpan eftersom det kostar en j***a massa pengar.

Jag har hittills själv bytt:
-Båda drivaxlarna
-Båda länkarmarna med bussningar
-Bromsskivor fram med tillhörande belägg
-Provat tre olika uppsättningar däck samt balansering och framvagnsinställning
-Tändstift bytta. Bör tilläggas att tändstiften blir oljiga där tändspolarna går ner i loppet. Jag kollade tändstiften och tre var spruckna (billigare tillverkare). Bytte till NGK-stift, rengjorde tändspolarna samt har flyttat runt en ny tändspole mellan cylindrarna för att se om det gjorde någon skillnad, vilket det inte gjorde
-Ett hjullager fram är knappt nämnvärt dåligt (enligt volvo), inte bytt

Finns det någon som har en diagnos vore jag evigt tacksam. Jag vill varken riva ventilkåpan eller växelådan innan jag ganska säkert vet vad vibrationerna kan bero på.

Tack på förhand!

Att se över hjulupphängning och felkoder är grundligt.
Vridna svänghjul kan ge märkliga vibrationer.

Du får bäst svar av att plocka ner och titta.
Vad du ska göra under ventilkåpan ser jag ingen anledning till

Hon/Henne
josk
31 mars · 3 Inlägg
#7

ECU-enheten måste kodas för att passa bilen om man byter den eller?

Att jag varit inne på ventilkåpan beror på förekomsten av olja på tändspolarna samt att bilen har nedsatt effekt. Kan bilen ha sämre prestanda med ett dåligt svänghjul?

Låt säga att jag river lådan, hur bär jag mig åt för att felsöka svänghjulet? Går det att se på det om det är dåligt?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang