VW passat -13, hittar inte felet. Felkod p0322

Vikiii
29 mars 2019 · 3 Inlägg

Hej
Har haft några vändor till bilverkstaden samt tagit hjälp av en någorlunda bilkunnig bekant och kommer nu inte vidare. Hjälp!
Det började med att glödtrådindikatorn började blinka och bilen var svårstartad. Bilen har ingen kraft i accelerationen eller i uppförsbackar. Vi bytte glödstift och vevaxelgivare själva men det hjälpte inte.

Lämnade in på auktoriserad verkstad som ville byta vevaxelgivaren igen till en original istället. Det gjorde de och bilen fungerade i ett par dagar innan det kom tillbaka igen.

Nu ville verkstaden att vi skulle byta motorstyrdon, till en inköpskostnad på minst 20 000 kr plus arbete. Min bekant köpte en begagnad, ”renoverad” variant för 7500kr och installerade i bilen.

Nu kvarstår problemet och pengarna bara rinner iväg in i bilen. Felkoden p0322 kvarstår och glödtrådsindikatorn blinkar och motorlampan lyser. Vad kan det vara? Är inte sugen på att betala verkstaden 30000+ för något de inte garanterar kommer avhjälpa felet.

Tack på förhand!

it_mutt Avstängd
29 mars 2019 · 10 388 Inlägg
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vikiii
29 mars 2019 · 3 Inlägg

Tack! Har inte hittat detta, får ta en titt!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Glödstiften ska bara starta motorn. De är/var inte problemet.

Sträckt kamkedja?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
29 mars 2019 · 4 025 Inlägg

VAG dieslar har i regel inte kamkedja  (undantaget 3.0tdi/V6 som finns i viss audi)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
29 mars 2019 · 6 570 Inlägg

Vilken spänning har du ut till vevaxelgivaren?

Hade en Ford Fusion som la felkod på vevaxelgivaren, fick bara ut 3V där istället för 5V.
EGR ventilen hade ärgat i kretskortet.
(Den bilen startade dock inte)

De/Dem
panda666
29 mars 2019 · 4 250 Inlägg

hittat felet? intressant vad problemet var för nått.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 mars 2019 · 13 742 Inlägg

xXSammy skrev:
Vilken spänning har du ut till vevaxelgivaren?

Hade en Ford Fusion som la felkod på vevaxelgivaren, fick bara ut 3V där istället för 5V.
EGR ventilen hade ärgat i kretskortet.
(Den bilen startade dock inte)

iregel brukar vw lägga en jävla massa felkoder när tex egr lägger av..   på jobbets Caravelle taxi dog den och det var typ 10st felkoder..  ryckte ur kontakten till egr:en och ALLA felkoder försvann inkl egr:ens felkod ;-)   men som sagt det är verkligen inte säkert att felkoden har något med det verkliga felet att göra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
30 mars 2019 · 5 525 Inlägg

Med tanke på att felkoden pekar på defekt vevaxelgivare och den är bytts två gånger och även motorstyrdonet så är det en nogrann kontroll av kablaget mellan motorstyrdon och givaren som krävs då det är det enda som är kvar (om nu inte det begagnade men renoverade motorstyrdonet är kaputt).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
xXSammy
30 mars 2019 · 6 570 Inlägg

Growe skrev:

xXSammy skrev:
Vilken spänning har du ut till vevaxelgivaren?

Hade en Ford Fusion som la felkod på vevaxelgivaren, fick bara ut 3V där istället för 5V.
EGR ventilen hade ärgat i kretskortet.
(Den bilen startade dock inte)

iregel brukar vw lägga en jävla massa felkoder när tex egr lägger av..   på jobbets Caravelle taxi dog den och det var typ 10st felkoder..  ryckte ur kontakten till egr:en och ALLA felkoder försvann inkl egr:ens felkod ;-)   men som sagt det är verkligen inte säkert att felkoden har något med det verkliga felet att göra

Lite långskott bara

Tycker att om de redan bytt motorstyrdon till ett begagnat så borde den inte lägga exakt samma felkod
Jag förutsätter att de mätt och belastat kablaget? Innan de bytte styrdon. wink
Vet inte vart vevaxelgivaren sitter på dessa men finns ju annat som kan fela också som remskiva eller svänghjul.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2019 · 13 742 Inlägg

xXSammy skrev:

Growe skrev:

xXSammy skrev:
Vilken spänning har du ut till vevaxelgivaren?

Hade en Ford Fusion som la felkod på vevaxelgivaren, fick bara ut 3V där istället för 5V.
EGR ventilen hade ärgat i kretskortet.
(Den bilen startade dock inte)

iregel brukar vw lägga en jävla massa felkoder när tex egr lägger av..   på jobbets Caravelle taxi dog den och det var typ 10st felkoder..  ryckte ur kontakten till egr:en och ALLA felkoder försvann inkl egr:ens felkod ;-)   men som sagt det är verkligen inte säkert att felkoden har något med det verkliga felet att göra

Lite långskott bara

Tycker att om de redan bytt motorstyrdon till ett begagnat så borde den inte lägga exakt samma felkod
Jag förutsätter att de mätt och belastat kablaget? Innan de bytte styrdon. wink
Vet inte vart vevaxelgivaren sitter på dessa men finns ju annat som kan fela också som remskiva eller svänghjul.

jo man önskar ju att verkstäder gör sånt men det betvivlar jag starkt..  har lagat märkliga givarfel tidigare där flera verkstäder gått bet på felet och vi lyckades t.o.m hitta exakt var kabelbrottet var smile    dom hade inte ens mätt kablarna utan gjorde någ något liknande och sa att ecu är paj..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vikiii
30 mars 2019 · 3 Inlägg

Nu är jag inte alls bilkunnig, men vad gäller kablarna har verkstaden även lagat ett kabelbrott som de hittat.

Tusen tacl för alla svar såhär långt!! Jag förmedlar dessa till min bekant som mekar med bilen. Vi provar oss runt lite här på egen hand över helgen, och pm vi inte får löst det blir det tyvärr en tur till verkstaden på torsdag hmm

EmsAnders
30 mars 2019 · 151 Inlägg

Belasta kablarna med en glödlampa, ser direkt om de är bra.

xXSammy
30 mars 2019 · 6 570 Inlägg

Vikiii skrev:
Nu är jag inte alls bilkunnig, men vad gäller kablarna har verkstaden även lagat ett kabelbrott som de hittat.

Tusen tacl för alla svar såhär långt!! Jag förmedlar dessa till min bekant som mekar med bilen. Vi provar oss runt lite här på egen hand över helgen, och pm vi inte får löst det blir det tyvärr en tur till verkstaden på torsdag hmm

Om de bytt givare och lagat ett kabelbrott, så fungerade bilen bra ett par dagar?
Kan vara nytt avbrott eller att lagningen inte dög.

De/Dem
it_mutt Avstängd
31 mars 2019 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:
Med tanke på att felkoden pekar på defekt vevaxelgivare och den är bytts två gånger och även motorstyrdonet så är det en nogrann kontroll av kablaget mellan motorstyrdon och givaren som krävs då det är det enda som är kvar (om nu inte det begagnade men renoverade motorstyrdonet är kaputt).

Felkoden pekar på G28an (engine speed sensor)...vevaxelsensorn är G40....dvs inte samma.
Det är...om jag inte missminner mig , tre sensorer som ska synka för att inte det ska "balla ur".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
31 mars 2019 · 5 525 Inlägg

it_mutt skrev:

simlar skrev:
Med tanke på att felkoden pekar på defekt vevaxelgivare och den är bytts två gånger och även motorstyrdonet så är det en nogrann kontroll av kablaget mellan motorstyrdon och givaren som krävs då det är det enda som är kvar (om nu inte det begagnade men renoverade motorstyrdonet är kaputt).

Felkoden pekar på G28an (engine speed sensor)...vevaxelsensorn är G40....dvs inte samma.
Det är...om jag inte missminner mig , tre sensorer som ska synka för att inte det ska "balla ur".

G28 är vevaxelgivare även kallad motorvarvtalsgivare.
G40 är kamaxelgivare, även kallad kamaxellägesgivare.

Vilken den 3e givaren som ska synka enligt dig vet jag ej men skulle gissa att det är väl isåfall dom få bilar som har en kamlägesgivare på vardera kamaxel.

Om G28 och G40 ger felaktiga värden så tolkas det av ECU som att vevaxel och kamaxel är osynkad och felkodar då på att kamaxeln står fel.
Om G28 inte ger någon signal så startar motorn med G40 men tar då mycket längre tid innan bilen startar samt att bilen går i limpmode.
Om G40 är inte ger någon signal så startar bilen endast med motorvarvtalsgivaren G28 men i limpmode.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
it_mutt Avstängd
31 mars 2019 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:

it_mutt skrev:

simlar skrev:
Med tanke på att felkoden pekar på defekt vevaxelgivare och den är bytts två gånger och även motorstyrdonet så är det en nogrann kontroll av kablaget mellan motorstyrdon och givaren som krävs då det är det enda som är kvar (om nu inte det begagnade men renoverade motorstyrdonet är kaputt).

Felkoden pekar på G28an (engine speed sensor)...vevaxelsensorn är G40....dvs inte samma.
Det är...om jag inte missminner mig , tre sensorer som ska synka för att inte det ska "balla ur".

G28 är vevaxelgivare även kallad motorvarvtalsgivare.
G40 är kamaxelgivare, även kallad kamaxellägesgivare.

Vilken den 3e givaren som ska synka enligt dig vet jag ej men skulle gissa att det är väl isåfall dom få bilar som har en kamlägesgivare på vardera kamaxel.

Om G28 och G40 ger felaktiga värden så tolkas det av ECU som att vevaxel och kamaxel är osynkad och felkodar då på att kamaxeln står fel.
Om G28 inte ger någon signal så startar motorn med G40 men tar då mycket längre tid innan bilen startar samt att bilen går i limpmode.
Om G40 är inte ger någon signal så startar bilen endast med motorvarvtalsgivaren G28 men i limpmode.

Ja,så är det ju givetvis. Jag skyller på för lite sömn.

Den 3e är dock hastighetsgivaren (alltså som i faktiska hastighetsgivaren)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang