"uppgradera" hybrid/elbils batteri och/eller solceller samt nya elmotorer ?

Ivel
30 juni · 1 027 Inlägg
#21
Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
KenthIJ
30 juni · 591 Inlägg
#22

Ivel skrev:
http://www.enginer.us

Tackar för tips.
Skall kolla länken

KenthIJ
13 juli · 591 Inlägg
#25

Har för mig att "Ivel" skrev något om det här i annan tråd. Hittar inte den nu och det här är väl kanske inget som går att "uppgradera" till , det verkar ju, som Hybrid_ skrev tidigare, lättare sagt än gjort men... det här verkar ju väldigt intressant och kan det finnas solidstate batterier klara att visa redan nästa år (OS Japan sommar 2020) så vore det5 ju kanon

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … Newsletter

Ivel
4 augusti · 1 027 Inlägg
#27

KenthIJ skrev:
Ny elmotor på G

https://teknikensvarld.se/continental-h … ridsystem/

https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-hybr … na-6964543

Det bör bli riktigt tjocka kablar med 48V och 30kW.

Senast redigerat av Ivel (4 augusti )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti · 12 294 Inlägg
#28

Hm? 48v? Den kan inte komma speciellt långt innan det är dags att starta ICE.

För att utveckla denna intressanta vändning i tråden så kan man undra varför de vill köra på 48v? Billigare batterier? Nja, man kommer inte undan energilagarna, den lagrade energin måste finnas där oavsett spänning. Som Ivel påpekar blir det rätt håriga kablar. Kan även i ett längre perspektiv tänka mig kylningsproblem. Effekten som tas ur alstrar värme. Det är ett problem redan i dagens elbilar som har en systemspänning om 400v.

En tänkbar orsak kan vara den norm som biltillverkarna enats om, alla spänningar under 30V AC respektive 60V DC betraktas som lågspänning. Kan det påverka tro? Troligen lite enklare att tillverka då pinalerna faller under gränsen för högspänning i fordon. Men i dagens elbilar är elmotorn en 3-fasmotor och så även generatorn. Då måste dessa hålla sig under 30v. På tal om kabelarea... Även ombordladdaren blir nog en rätt stabil sak.

Kopplar man in 230v ac för att ladda en eventuell plug-in så faller hela ovan scenario av naturliga orsaker.

Ursäkta jag skevar iväg lite smile

Loading signature: [||||||||||----------]
KenthIJ
11 augusti · 591 Inlägg
#29

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:
Ny elmotor på G

https://teknikensvarld.se/continental-h … ridsystem/

https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-hybr … na-6964543

Det bör bli riktigt tjocka kablar med 48V och 30kW.

Hybrid_ skrev:
Hm? 48v? Den kan inte komma speciellt långt innan det är dags att starta ICE.

För att utveckla denna intressanta vändning i tråden så kan man undra varför de vill köra på 48v? Billigare batterier? Nja, man kommer inte undan energilagarna, den lagrade energin måste finnas där oavsett spänning. Som Ivel påpekar blir det rätt håriga kablar. Kan även i ett längre perspektiv tänka mig kylningsproblem. Effekten som tas ur alstrar värme. Det är ett problem redan i dagens elbilar som har en systemspänning om 400v.

En tänkbar orsak kan vara den norm som biltillverkarna enats om, alla spänningar under 30V AC respektive 60V DC betraktas som lågspänning. Kan det påverka tro? Troligen lite enklare att tillverka då pinalerna faller under gränsen för högspänning i fordon. Men i dagens elbilar är elmotorn en 3-fasmotor och så även generatorn. Då måste dessa hålla sig under 30v. På tal om kabelarea... Även ombordladdaren blir nog en rätt stabil sak.

Kopplar man in 230v ac för att ladda en eventuell plug-in så faller hela ovan scenario av naturliga orsaker.

Ursäkta jag skevar iväg lite smile

Tackar båda för input och engagemang.

Jo det verkar ju hända ganska mycket nu i rappet och ämnet verkar ju ganska laddat och kopplingarna till tråd blir många

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang