Hybrid_
Forum- och sitemoderator
4 augusti
· 12 294 Inlägg
Hm? 48v? Den kan inte komma speciellt långt innan det är dags att starta ICE.
För att utveckla denna intressanta vändning i tråden så kan man undra varför de vill köra på 48v? Billigare batterier? Nja, man kommer inte undan energilagarna, den lagrade energin måste finnas där oavsett spänning. Som Ivel påpekar blir det rätt håriga kablar. Kan även i ett längre perspektiv tänka mig kylningsproblem. Effekten som tas ur alstrar värme. Det är ett problem redan i dagens elbilar som har en systemspänning om 400v.
En tänkbar orsak kan vara den norm som biltillverkarna enats om, alla spänningar under 30V AC respektive 60V DC betraktas som lågspänning. Kan det påverka tro? Troligen lite enklare att tillverka då pinalerna faller under gränsen för högspänning i fordon. Men i dagens elbilar är elmotorn en 3-fasmotor och så även generatorn. Då måste dessa hålla sig under 30v. På tal om kabelarea... Även ombordladdaren blir nog en rätt stabil sak.
Kopplar man in 230v ac för att ladda en eventuell plug-in så faller hela ovan scenario av naturliga orsaker.
Ursäkta jag skevar iväg lite 
Loading signature: [||||||||||----------]