Verkstad bytt koppling, nu svårt få in växlar

Lullans
2 april 2019 · 3 Inlägg

Har nyss spenderat multum på att byta koppling på min Ford Focus 2007. När jag får tillbaka bilen så är det nu ibland svårt att få in växlar. Växelspaken löper inte fint mellan växlarna utan "hakar" fast och kan va svårt att få in särkilt 2:an ibland. Har aldrig haft detta problem tidigare men direkt jag fick tillbaka bilen. Kan detta ha med kopplingsbytet att göra?

Kopplingspedalen går så extremt lätt också, finns i princip inget motstånd. Den gick lätt redan innan bytet. Känns nu som att den inte riktigt kopplar ordentligt.

Senast redigerat av Lullans (2 april 2019)

xXSammy
2 april 2019 · 6 566 Inlägg

Ställ dig på en planmark och kolla om bilen försöker röra på sig när du ska lägga i en växel

De kan ha varit våldsamma så växelvajern har blivit omjusterad.

Skulle åkt tillbaka ändå.

De/Dem
viccoA
2 april 2019 · 3 109 Inlägg

Åk tillbaka och be att de kostnadsfritt tittar på felet och åtgärdar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2019 · 14 007 Inlägg

Lullans skrev:
Har nyss spenderat multum på att byta koppling på min Ford Focus 2007. När jag får tillbaka bilen så är det nu ibland svårt att få in växlar. Växelspaken löper inte fint mellan växlarna utan "hakar" fast och kan va svårt att få in särkilt 2:an ibland. Har aldrig haft detta problem tidigare men direkt jag fick tillbaka bilen. Kan detta ha med kopplingsbytet att göra?

Kopplingspedalen går så extremt lätt också, finns i princip inget motstånd. Den gick lätt redan innan bytet. Känns nu som att den inte riktigt kopplar ordentligt.

Som dom andra säger....åk tillbaks.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
2 april 2019 · 2 250 Inlägg

1 års garanti på utfört jobb, och 3 år på material ang fabrikationsfel.

Lullans
4 april 2019 · 3 Inlägg

Tack för svar! Har varit förbi med inte lämnat in den än. De pratar om syncringar, är det något som påverkas vid rep av kopplingen?
Det är ett "hack" när man skall lägga växlarna som är nedåt alltså 2:an 4:an och backen.

(bilen rör sig inte när jag står på planmark och skall lägga in växlarna)

Senast redigerat av Lullans (4 april 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2019 · 17 376 Inlägg

Hur långt upp tar kopplingen och bilen börjar rulla om du släpper upp den sakta med 1:an i?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lullans
4 april 2019 · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur långt upp tar kopplingen och bilen börjar rulla om du släpper upp den sakta med 1:an i?

5 cm upp, alltså 1/3 av totala

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2019 · 17 376 Inlägg

Låter lite snålt. Vi får se vad experterna säger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang