Skuren motor? Orkar inte runt, hela bilen skakar.

Hybridnyckel
3 april 2019 · 22 Inlägg

Efter att jag slarvat rejält med oljekollen på bilen, och att någon (som jag inte orkade säga till ytterligare en gång) kört några mil på ca 800 varv, verkar motorn ha gett upp. Det märktes inte något förrän nästa gång jag försökte starta den, då hela bilen skakade vid tomgång. Stängde av, fyllde på kanske 3 liter olja, lät den stå några timmar och försökte starta. Den kärvade och dog direkt, fast då va jag väldigt snabbt av med startmotorn så att den inte pajar ännu mer. Oljelampan lös nu, så den funkar men varför har den inte varnat innan? Går inte att lita på märker jag.
Fyllt på lite till, överst på markeringen nu. Är det bara att försöka få fart på den och hoppas på det bästa? Eller finns det något som bör göras innan? Jag anar det värsta.

Och så undrar jag om det här med att låta motorn kämpa på så låga varv i flera mil kan ha varit en bidragande orsak? Det blir väl lägre oljetryck då har jag hört? Alltid skönt att skylla ifrån sig! Men mitt fel ändå som inte gett bilen olja...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 april 2019 · 4 917 Inlägg

Börja med att prova kompressionen.
Har du ingen , så säljer biltema för ca 200 kr.

Senast redigerat av _- (3 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
3 april 2019 · 9 296 Inlägg

_- skrev:
Börja med att prova kompressionen.
Har du ingen , så säljer biltema för ca 200 kr.

Billig kompression! Är det per cylinder?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2019 · 17 380 Inlägg

caromania skrev:

_- skrev:
Börja med att prova kompressionen.
Har du ingen , så säljer biltema för ca 200 kr.

Billig kompression! Är det per cylinder?

Man betalar per Bar/cylinder. En diesel med V8:a så blir det dyrt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 april 2019 · 4 917 Inlägg

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000016979
Det finns t o m BILLIGARE än 200..
Skulle inte den passa  ?
Priset är ju rätt..smile

Senast redigerat av _- (3 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
3 april 2019 · 5 813 Inlägg

Det brukar vara runt en liter mellan max och min på oljestickan, om du fick fylla på över tre liter för att komma till max har bilen gått i princip torr. Även om du kan få igång den igen har nog motorn tappat de flesta av de mil den hade kvar.
Om du plockar ur alla stiften och vrider motorn manuellt med spärrskaft direkt på muttern på vevaxeln, hur känns det? Och om du plockar av ventilkåpan, hur ser kamaxlarna ut? De brukar se ganska slitna ut om motorn gått utan olja.
Och framförallt, vad är det för bil? En volvo 240 klarar sig bättre utan olja än en ferrari.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2019 · 17 380 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det brukar vara runt en liter mellan max och min på oljestickan, om du fick fylla på över tre liter för att komma till max har bilen gått i princip torr. Även om du kan få igång den igen har nog motorn tappat de flesta av de mil den hade kvar.
Om du plockar ur alla stiften och vrider motorn manuellt med spärrskaft direkt på muttern på vevaxeln, hur känns det? Och om du plockar av ventilkåpan, hur ser kamaxlarna ut? De brukar se ganska slitna ut om motorn gått utan olja.
Och framförallt, vad är det för bil? En volvo 240 klarar sig bättre utan olja än en ferrari.

Visst är det så. Har en känsla av vilket märke det gäller...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
3 april 2019 · 5 813 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Visst är det så. Har en känsla av vilket märke det gäller...

Folkvagn? big_smile

torsen
4 april 2019 · 7 198 Inlägg

Vad är det för bilmotor?
En 2CV rymmer 2½ liter, så den kan vi utesluta.
En Defendermotor rymmer 7 liter, så den borde inte tagit någon allvarlig skada, eftersom oljetrycksvarningen inte lyst, trots förlust av 3 av 7 liter olja.
"Normala", om det nu finns normala motorer, brukar rymma runt 4 liter exkl filter.

Att köra längre tid/sträcka på 800 rpm med belastning kan skada motorn p g a a motoroljan blir tunn av belastningen och oljeflödet är minimalt vid 800 rpm.

Fråga om terrängkörning eller släpvagnsdragning?

Utgår från att bilen körts sakta på låg växel så att fartvinden inte kylt motorrummet i allmänhet och oljetråget i synnerhet.

zemet
4 april 2019 · 4 030 Inlägg

Är inte mycket att göra mer än försöka starta och se om det går. Går det så går det, annars är det motorbyte/renovering som väntar.

Är ditt motorblock värt något så kan det vara en ide att ta det lite lungt innan du böjer en vevstake som tittar ut genom sidan på blocket.

Men är det en dussinmotor som du inte har några planer på att renovera så är det bara mata på och hoppas att den går igång och går att använda.

När jag var ung och dum så körde jag min 125a utan olja, den nöp. Fyllde på lite olja genom tändstiftshålet och blandade fett i tanken. Den gick sedan att kicka igång och gick efter det i princip lika bra som innan.

Så det kan gå att rädda motorer som nypit men det är nog ganska sällsynt.

Hybridnyckel
4 april 2019 · 22 Inlägg

Det är en V70 GLT -00. Orginalmotor så jag antar att det är en sån där "normal" som rymmer 4 liter olja, som du pratar om. Gick nog tämligen torr då. Max nettoeffekt 125 EG står det i regbevis, så mycket mer vet jag inte om motorn. Ingen terräng eller släpvagn, men tantkörd på lite mindre landsvägar så fort gick det inte.

Skulle gärna pröva att dra runt den manuellt, mest för att lära mig hur. Är inte oteknisk, men än så länge totalt rudad när det kommer till motorer eftersom jag inte har någon erfarenhet av att greja med dom, inte haft bil så länge. Vilket kanske förklarar varför jag är sånt nöt att jag glömmer kolla oljan i tid. Men i det här fallet tror jag det är kört ändå. Bilen skakar ju då motorn kämpar med att gå runt, måste väl va nåt som skaver ordentligt, blivit skevt eller nåt?

Utmarks-Loke
4 april 2019 · 5 813 Inlägg

En V70 -00 är ju numera en ganska billig bil så det är väl bara att ta det som lärpengar, köpa en ny bil och börja byta olja varje år eller 1500mil, det som kommer först

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2019 · 17 380 Inlägg

Håller med Svarte_orm. Ingen idé att börja pyssla med bilen då dess värde är bottennotert just nu. Fast då kan du ju gå loss och greja med den även om du inte har örnkoll på vad du gör. Som zemet säger så försök tvinga igång den och se om den kanske fungerar sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
4 april 2019 · 5 813 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som zemet säger så försök tvinga igång den och se om den kanske fungerar sen.

Och om den gör det, sälj den fort som fan big_smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 april 2019 · 4 917 Inlägg

Det är väl så det går till ja. .
För man behåller väl sånt som är bra..
Inte undra på att man är FRUKTANSVÄRT misstänkt vid alla begbilköp..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Christian S
5 april 2019 · 4 815 Inlägg

Hybridnyckel skrev:
Det är en V70 GLT -00. Orginalmotor så jag antar att det är en sån där "normal" som rymmer 4 liter olja, som du pratar om. Gick nog tämligen torr då. Max nettoeffekt 125 EG står det i regbevis, så mycket mer vet jag inte om motorn.

det ska vara 5,3 liter i dom.
det är en 5 cylindrig sug motor på 2,4 liter på 170hk och är exakt samma motor som 2,4 som är på 140hk fast med annan programvara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang