Kraftigt skrapljud/gnissel vid vänstersväng, Audi A4 -00 *löst*

Saittam
5 april 2019 · 79 Inlägg

Symtom:

När jag svänger vänster med bilen så uppstår ett kraftigt gnisslande eller skrapande ljud, jag uppfattar det som att det kommer från höger framhjul. Det låter som metall mot metall typ, eller sten mot metall, som det skulle sitta något liten gruskorn mellan bromskivan och klossen etc. Men om det var så borde det väl låta hela tiden? Skrapar extra mycket om man svänger vänster och kör i gupp samtidigt (tänk rondell med kass vägbana)

Gnisslar på samma sätt det första 3-4 meterna om jag backar rakt bakåt med bilen. Det låter inget om jag kör rakt fram. Kör jag rakt fram runt 50km/h och "knycker" ratten åt vänster så kommer ett lite mera diskret skrapljud från höger framhjul.

Det verkar låta i takt med hur hjulet snurrar.

Bil:

Audi A4 B5 -00, gått runt 17.000 mil.

Har nyligen lämnat in det för att byta bromsok höger bak, samt byta damask yttre drivknut höger fram. Så det hjulet har ju varit av nyligen. Problemet fanns inte när jag åkte från verkstaden och detta är första gången jag kör den sedan jag hämtade den där.

Vad kan det vara? Hittar ingenstans där det skrapar emot. Satt det en sten någonstans så borde det som sagt låta hela tiden eller?

Senast redigerat av Saittam (6 april 2019)

zzr94092
5 april 2019 · 4 385 Inlägg

Känn först om hjulet är fastskruvat!!!

torsen
6 april 2019 · 7 234 Inlägg

zzr94092 skrev:
Känn först om hjulet är fastskruvat!!!

Känn samtidigt om hjullagret är defekt(glappt).

classexa
6 april 2019 · 193 Inlägg

Bromsskölden? Inget grus eller liknande mellan skivan och skölden? Eller att den är böjd?

Saittam
6 april 2019 · 79 Inlägg

Kan det verkligen vara hjullagret som är dåligt?

Missljudet jag här är alltså ett metall-metall skrapljud/gnissel som låter i takt med hur hjulet snurrar.

Var ute och körde lite nu på förmiddagen och nu kan det låta kraftigt när jag bara kör rakt fram för att sedan bara försvinna, återkomma efter tjugo sekunder igen osv. Fortfarande dock så framkallar missljudet av att svänga till vänster.

Jag har kikat på bromsskölden men kan inte se att det tar emot någonstans. Bromsskivan blir inte onormalt varm heller.

Utmarks-Loke
6 april 2019 · 5 833 Inlägg

Om du ruskar i bromsskölden, verkar den sitta fast? Och hur ser det ut inne i fälgen, inga märken efter något som legat emot och skrapat?

Saittam
6 april 2019 · 79 Inlägg

Det var en skruv nedtill som håller bromsskölden på plats som hade lossnat och åkt ut halvt, skruvskallen låg då emot "insidan" av bromsskivan. Skruvad tillbaks den genom att sticka in en tunn fast skiftnyckel mellan bromsskölden och bromsskivan.

Nu låter det ingenting smile

Senast redigerat av Saittam (6 april 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang