Bilen är orkeslös, varvar inte över 3000

Steve98
7 april · 10 Inlägg
#1

Hej!

Har en Kia Sportage 1.7 CRDi från 2011 i torsdags servade jag bilen på jobbet och bytt olja och filter, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Jag pumpade fram bränsle till filtret med handpumpen tills tills det kom ut från slang anslutningen som går till railen. Och sen satte jag på slangen och pumpade tills handpumpen blev hård. Efter det så blev bilen orkeslös och vill inte varva över 3000 varv. Stänger jag av motorn och startar så blir det normalt en liten stund och sen samma sak händer. Och igår så tändes motorlampan och bilen började hacka mellan 1500 och 2000 varv ibland. Har det hänt er någon gång? Hur har ni löst det och hur ska jag göra nu då? Jag blev jätte besviken på det faktiskt för i övrigt är jag så otroligt nöjd med bilen.

Väldigt tacksam för svar och tips!

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
7 april · 3 586 Inlägg
#2

Jag tror att felkodsavläsning är det enda rätta i nuläget..
Och får jag gissa så har något hänt med pumpen.., eller att den behöver en inställning..
Bilar är verkligen roliga nuförtiden..gör man något på en fungerande bil, så går den sönder..sad

Senast redigerat av _- (7 april )

CrazyBone
7 april · 128 Inlägg
#3

Steve98 skrev:
Hej!

Har en Kia Sportage 1.7 CRDi från 2011 i torsdags servade jag bilen på jobbet och bytt olja och filter, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Jag pumpade fram bränsle till filtret med handpumpen tills tills det kom ut från slang anslutningen som går till railen. Och sen satte jag på slangen och pumpade tills handpumpen blev hård. Efter det så blev bilen orkeslös och vill inte varva över 3000 varv. Stänger jag av motorn och startar så blir det normalt en liten stund och sen samma sak händer. Och igår så tändes motorlampan och bilen började hacka mellan 1500 och 2000 varv ibland. Har det hänt er någon gång? Hur har ni löst det och hur ska jag göra nu då? Jag blev jätte besviken på det faktiskt för i övrigt är jag så otroligt nöjd med bilen.

Väldigt tacksam för svar och tips!

Jag har haft samma symptom på min kia sportage 1,7 diesel.  Då va de bränslefilter som va igen satt. Du byte ju din så de borde inte va det.
Har du monterat filtret rätt?

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
Steve98
7 april · 10 Inlägg
#4

_- skrev:
Jag tror att felkodsavläsning är det enda rätta i nuläget..
Och får jag gissa så har något hänt med pumpen.., eller att den behöver en inställning..
Bilar är verkligen roliga nuförtiden..gör man något på en fungerande bil, så går den sönder..sad

Tänkte läsa ut felkoder imorgon och se va det är. Menar du huvudpumpen eller vilken pump? Ja, verkligen, den fungerade perfekt innan och nu när man underhöll den så blev det sämre...

Senast redigerat av Steve98 (7 april )

Steve98
7 april · 10 Inlägg
#5

CrazyBone skrev:

Steve98 skrev:
Hej!

Har en Kia Sportage 1.7 CRDi från 2011 i torsdags servade jag bilen på jobbet och bytt olja och filter, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Jag pumpade fram bränsle till filtret med handpumpen tills tills det kom ut från slang anslutningen som går till railen. Och sen satte jag på slangen och pumpade tills handpumpen blev hård. Efter det så blev bilen orkeslös och vill inte varva över 3000 varv. Stänger jag av motorn och startar så blir det normalt en liten stund och sen samma sak händer. Och igår så tändes motorlampan och bilen började hacka mellan 1500 och 2000 varv ibland. Har det hänt er någon gång? Hur har ni löst det och hur ska jag göra nu då? Jag blev jätte besviken på det faktiskt för i övrigt är jag så otroligt nöjd med bilen.

Väldigt tacksam för svar och tips!

Jag har haft samma symptom på min kia sportage 1,7 diesel.  Då va de bränslefilter som va igen satt. Du byte ju din så de borde inte va det.
Har du monterat filtret rätt?

Jo det var ju jätte konstigt att det blev så. Ja, filtret satte jag exakt som den gamla satt. Bytte du filtret själv eller på verkstan?

CrazyBone
7 april · 128 Inlägg
#6

Steve98 skrev:

CrazyBone skrev:

Steve98 skrev:
Hej!

Har en Kia Sportage 1.7 CRDi från 2011 i torsdags servade jag bilen på jobbet och bytt olja och filter, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Jag pumpade fram bränsle till filtret med handpumpen tills tills det kom ut från slang anslutningen som går till railen. Och sen satte jag på slangen och pumpade tills handpumpen blev hård. Efter det så blev bilen orkeslös och vill inte varva över 3000 varv. Stänger jag av motorn och startar så blir det normalt en liten stund och sen samma sak händer. Och igår så tändes motorlampan och bilen började hacka mellan 1500 och 2000 varv ibland. Har det hänt er någon gång? Hur har ni löst det och hur ska jag göra nu då? Jag blev jätte besviken på det faktiskt för i övrigt är jag så otroligt nöjd med bilen.

Väldigt tacksam för svar och tips!

Jag har haft samma symptom på min kia sportage 1,7 diesel.  Då va de bränslefilter som va igen satt. Du byte ju din så de borde inte va det.
Har du monterat filtret rätt?

Jo det var ju jätte konstigt att det blev så. Ja, filtret satte jag exakt som den gamla satt. Bytte du filtret själv eller på verkstan?

De va verkstan som bytte.  Jag hade garanti kvar.
De roliga är att jag hade samma symptom på kia ceed 1.6 diesel.
Då va de bränslefiltet oxå, de byte jag själv. När jag hade monterat ihop allt då handpumpade jag lite så de kom bränsle till filtret. Då körde jag på start några gånger då goppade bilen igång.

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
Steve98
7 april · 10 Inlägg
#7

CrazyBone skrev:

Steve98 skrev:

CrazyBone skrev:

Jag har haft samma symptom på min kia sportage 1,7 diesel.  Då va de bränslefilter som va igen satt. Du byte ju din så de borde inte va det.
Har du monterat filtret rätt?

Jo det var ju jätte konstigt att det blev så. Ja, filtret satte jag exakt som den gamla satt. Bytte du filtret själv eller på verkstan?

De va verkstan som bytte.  Jag hade garanti kvar.
De roliga är att jag hade samma symptom på kia ceed 1.6 diesel.
Då va de bränslefiltet oxå, de byte jag själv. När jag hade monterat ihop allt då handpumpade jag lite så de kom bränsle till filtret. Då körde jag på start några gånger då goppade bilen igång.

Nej alltså min startade på en gång, var jätte märkligt att det blev så sen. Märkte det först när jag var på väg hem och ville köra om och då hade den ingen kraft för att accelerera som om det vore 1.2 motor på en lastbil.

zzr94092
7 april · 2 946 Inlägg
#8

Är comonraiel, så ingen pumpinställning att göra,som någon sa....

Steve98
8 april · 10 Inlägg
#9

Då läste vi ut felkoder och det var EGR som var fel på. Vi mätte den och då var det fel, vi jämförde med en exakt likadan bil som vi hade och var det andra värden. Den enda jag hittat begagnad var med avgaskylet och kostade 3000 kr, på Gustaf E bil kostar 5800 exklusiv moms. Tänkte ta bort den imorgon och göra rent den och se om det hjälper. Några tips vart jag kan köpa om rengöring inte hjälper?

Senast redigerat av Steve98 (8 april )

Djo
8 april · 10 086 Inlägg
#10

Kollat autodoc ?

gör egen sökning med reggnummer för att vara säker men där fanns det för betydligt bättre peng.

https://www.autodoc.se/reservdelar/egr- … 4-1-7-crdi

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
8 april · 3 586 Inlägg
#11

Jag håller tummarna för rengöringen. .
Bara det inte uppstår ett annat fel  nu..sad

Steve98
8 april · 10 Inlägg
#12

Djo skrev:
Kollat autodoc ?

gör egen sökning med reggnummer för att vara säker men där fanns det för betydligt bättre peng.

https://www.autodoc.se/reservdelar/egr- … 4-1-7-crdi

Där har jag inte kollat än, är lite orolig över kvaliteten på autodocs grejer. Men jag får nog ändå kika där.

Steve98
8 april · 10 Inlägg
#13

_- skrev:
Jag håller tummarna för rengöringen. .
Bara det inte uppstår ett annat fel  nu..sad

Hoppas verkligen det hjälper, för jag är inte så sugen på att lägga några hundralappar på den nu. Ja, verkligen, inte så kul om det händer något annat nu

Steve98
9 april · 10 Inlägg
#14

_- skrev:
Jag håller tummarna för rengöringen. .
Bara det inte uppstår ett annat fel  nu..:(

Det blev ett annat fel nu faktiskt 😢
Ventilen satt fast som fasen, den gick av i avgaskylet. Nu blir det hela paketet med kylet och allt. Delarna kommer förhoppningsvis på torsdag.

Senast redigerat av Steve98 (9 april )

Djo
12 april · 10 086 Inlägg
#15

Steve98 skrev:

Djo skrev:
Kollat autodoc ?

gör egen sökning med reggnummer för att vara säker men där fanns det för betydligt bättre peng.

https://www.autodoc.se/reservdelar/egr- … 4-1-7-crdi

Där har jag inte kollat än, är lite orolig över kvaliteten på autodocs grejer. Men jag får nog ändå kika där.

köpte k-stag till fars toyota för 76,6kr istället för 476kr i Sverige ska bli intressant se hur länge dom håller men dom kändes gedigna så personligen så tycker jag det kan vara värt att testa, speciellt om man som jag skruvar själv då.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Steve98
15 april · 10 Inlägg
#16

Uppdatering, jag bytte EGR-ventilen med avgaskylet i torsdags och gjorde rent insuget och gasspjället, tog bort felkoden och nu funkar allt som det ska, tack och lov.

Steve98
15 april · 10 Inlägg
#17

Djo skrev:

Steve98 skrev:

Djo skrev:
Kollat autodoc ?

gör egen sökning med reggnummer för att vara säker men där fanns det för betydligt bättre peng.

https://www.autodoc.se/reservdelar/egr- … 4-1-7-crdi

Där har jag inte kollat än, är lite orolig över kvaliteten på autodocs grejer. Men jag får nog ändå kika där.

köpte k-stag till fars toyota för 76,6kr istället för 476kr i Sverige ska bli intressant se hur länge dom håller men dom kändes gedigna så personligen så tycker jag det kan vara värt att testa, speciellt om man som jag skruvar själv då.

Jag har faktiskt vid några tillfällen beställt därifrån men icke elektriska grejer. Och grejen är att jag kunde ha beställt EGRen där, men alla varianter var slut där, samt ventilen gick sönder på min så jag behövde en på en gång liksom för jag behöver bilen.

Djo
16 april · 10 086 Inlägg
#18

Steve98 skrev:

Djo skrev:

Steve98 skrev:

Där har jag inte kollat än, är lite orolig över kvaliteten på autodocs grejer. Men jag får nog ändå kika där.

köpte k-stag till fars toyota för 76,6kr istället för 476kr i Sverige ska bli intressant se hur länge dom håller men dom kändes gedigna så personligen så tycker jag det kan vara värt att testa, speciellt om man som jag skruvar själv då.

Jag har faktiskt vid några tillfällen beställt därifrån men icke elektriska grejer. Och grejen är att jag kunde ha beställt EGRen där, men alla varianter var slut där, samt ventilen gick sönder på min så jag behövde en på en gång liksom för jag behöver bilen.

Ja har man inte tid vänta brukar man få betala istället, såg det hade löst sig iallafall skönt det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang