Chevy 6.2 diesel gåta. Tipsa med dina erfarenheter!

Lundgren-No7
19 april · 2 Inlägg
#1

Renoverad 6.2 diesel truck som fortfarande är mycket svårstartad när den stått länge.
Pumpen är en mekanisk Stanadyne DB2
med en mekanisk förpump.

Bilen har stått i många år och efter en omfattade renovering så levde den igen, men ett väldigt irriterande fel tycks för mig vara hopplöst att hitta.

Efter att ha nött igenom luften i systemet så startar bilen i sista sekund innan batterierna är slutkörda. Då går motorn som en klocka, stabil tomgång, bra gasrespons, stark och pigg.
Är motorn varmkörd eller bara stått i några timmar och blivit kall så startar den direkt oavsett. Men efter några dagar eller vinterförvaring så är det massor av luft i systemet. Den tänder lite i början på bränslet som finns kvar i pumpen och rören men är sedan stendöd tills all luft gnuggats ut.
Med en genomskinlig returslang ser jag att ingen luft dras in i bränslet under drift.
Det fuktar inte diesel någonstans. Slangkopplingar, spridare, rör, spjäll axel, allt är helt torrt. Men där den kan dra in luft när den står länge borde den ju även trycka ut bränsle när den går!?

Det som är gjort är följande:
Bytt tank och armatur, nya slangar och ledningar hela vägen. Ny förpump, nytt filter, en extra backventil mellan förpump och filter. Ny tryckreduserings ventil på pumpen för rätt housing pressure och även den är en backventil. Nya glödstift, nya batterier, nytt grövre kablage till startmotorn, genomgången startmotor med rengörning och smörjning.
Insprutnings pumpen är renoverad för många år sedan på en firma med gott rykte och har gått ett par tusen mil sedan dess. Färskvaror som gummitätningar kan dock vara torra.

Har du teorier på vad felet kan vara så dela med dig och beskriv!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april · 9 689 Inlägg
#2

Räcker med en dålig spridare för att problemet du beskriver ska dyka upp tryckt går ut vid en spridare eller genom returen och man får in luft.     Men det är mer generella diesel problem.  Nu har jag noll koll på hur spridarna ser ut men om du har retur på dom testa att kolla returflödet

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Lundgren-No7
19 april · 2 Inlägg
#3

Din tanke är alltså att minst en spridare läcker in luft bakvägen när motorn står länge så att pumpen fylls med luft tillslut? Det kanske är rimligt. Returen sitter på pumpen och har ett högt flöde för att kyla pumpen. Från varje spridare går "blödar slangar" som grenas ihop med returen. Något vidare flöde i dessa antar jag att det inte ska vara.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april · 9 689 Inlägg
#4

Lundgren-No7 skrev:
Din tanke är alltså att minst en spridare läcker in luft bakvägen när motorn står länge så att pumpen fylls med luft tillslut? Det kanske är rimligt. Returen sitter på pumpen och har ett högt flöde för att kyla pumpen. Från varje spridare går "blödar slangar" som grenas ihop med returen. Något vidare flöde i dessa antar jag att det inte ska vara.

kan ju inget om just den typen av diesel motor närmaste det är någon dynovideo när en v8 diesel sprängs i bitar smile


tänkte mest eftersom det verkar gå in luft i ledningarna någonstans måste det komma.    men bara en ren gissning inget jätte belägg för det   aldrig varit med om det problemet på någon annan diesel motor fast dom läckt rätt kraftigt men det har ju varit comonrail  det är den enda erfarenheten jag har när det gäller dieslar

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang