Varning för kollision!?

Honkencrater
22 april 2019 · 6 Inlägg

Hejsan!

Har nyligen köpt en 2018 Nissan Qashqai Tekna och har nu märkt att en varningslampa har börjat lysa(varning för kollision). Oftast lyser den när det är direkt solljus på bilens front. Även när jag ringde Nissans kundtjänst så sa dem att det kan få varningslampan att lysa!? Någon annan som haft samma problem?

Har även haft den inne hos Nissan men dem hittade inget...


Tacksam för svar!

Mvh Henrik!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april 2019 · 14 007 Inlägg

Honkencrater skrev:
Hejsan!

Har nyligen köpt en 2018 Nissan Qashqai Tekna och har nu märkt att en varningslampa har börjat lysa(varning för kollision). Oftast lyser den när det är direkt solljus på bilens front. Även när jag ringde Nissans kundtjänst så sa dem att det kan få varningslampan att lysa!? Någon annan som haft samma problem?

Har även haft den inne hos Nissan men dem hittade inget...


Tacksam för svar!

Mvh Henrik!

Skumt fel tycker jag! Så borde det inte vara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
22 april 2019 · 6 566 Inlägg

Ford Fiesta (Med nödbroms) tänder en lampa i panelen när du ligger för nära en annan bil (Beroende på hastighet). Aldrig varit med om det pga solljus dock.

Så funktionen är nog rätt, tänder den även om ingenting är framför?

De/Dem
Honkencrater
22 april 2019 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford Fiesta (Med nödbroms) tänder en lampa i panelen när du ligger för nära en annan bil (Beroende på hastighet). Aldrig varit med om det pga solljus dock.

Så funktionen är nog rätt, tänder den även om ingenting är framför?

Ja den tänds även fast jag ligger helt själv på vägen, inget hinder i vägen inget alls... riktigt skumt, och just att Nissans verkstad inte hittade något alls hmm

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2019 · 13 669 Inlägg

Ähh är det bara en lampa så kvittar det väll...   Min buss kan tvårnita när jag passerar en kö av bilar det är lite mer spännande

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
22 april 2019 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:
Ähh är det bara en lampa så kvittar det väll...   Min buss kan tvårnita när jag passerar en kö av bilar det är lite mer spännande

På en 2018 års modell skulle nog jag också irritera mig på att ett varningssystem strular.

Är ju viss skillnad på det och glödtrådsvakten på en 245:a från 1982...

Låter för övrigt helt stolligt att solljus skulle få systemet att lägga av. Nog borde väl ändå Nissan provkört bilen nå´n gång i motljus innan den släpptes till allmänheten!?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (22 april 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Janneutanb
22 april 2019 · 7 267 Inlägg

Våran merca varnade för nästan varenda bro man åkte under....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2019 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
Ähh är det bara en lampa så kvittar det väll...   Min buss kan tvårnita när jag passerar en kö av bilar det är lite mer spännande

På en 2018 års modell skulle nog jag också irritera mig på att ett varningssystem strular.

Är ju viss skillnad på det och glödtrådsvakten på en 245:a från 1982...

Låter för övrigt helt stolligt att solljus skulle få systemet att lägga av. Nog borde väl ändå Nissan provkört bilen nå´n gång i motljus innan den släpptes till allmänheten!?

//Brådhis

Fast en lampa som varnar och kan ta fel är ju inget nytt under solen direkt. Min buss är utagen sent 2015  den varnar för skyltar parkerade bilar och ibland helt utan anledning ibland bromsar den oxå helt utan anledning utavbara fan.  Men det är teknik.  Något man tyvärr får räkna med eftersom folk inte klarar av att bromsa själva så stoppar dom in ett system för att ersätta en massa idioter som inte är uppmärksamma så då varnar den heller för ofta än för sällan.      Tror inte det finns någon modell som inte gör kostiga tveksamma varningar.  Jag har inte hörtalas om det.   Dock kan man lära sig och undvika en del varningar genom stt ändra körsätt men det hjälper ju inte mot denna typ av varning. Regn brukar ställa till det ganska mycket   då går ofta mitt system ner i felsökert läge.   Men det är en radar och en kamera och att inte tro att den blir påverkad av. Vädret är rätt naivt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
22 april 2019 · 5 083 Inlägg

Tyvärr inte helt ovanligt att just det systemet strular till och från. Släcks lampan efter någon minut efter att den varnat eller bara blinkar den till? Lyser den någon munut och slocknar så tyder det på fel i systemet. Tex radar blockerad. Att den slocknar beror på att den med jämna mellanrum kör ett självtest. Dessa system är på tok för känsliga i allmänhet..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Honkencrater
22 april 2019 · 6 Inlägg

mb_pucken skrev:
Tyvärr inte helt ovanligt att just det systemet strular till och från. Släcks lampan efter någon minut efter att den varnat eller bara blinkar den till? Lyser den någon munut och slocknar så tyder det på fel i systemet. Tex radar blockerad. Att den slocknar beror på att den med jämna mellanrum kör ett självtest. Dessa system är på tok för känsliga i allmänhet..

Oftast så blinkar den ett tag och sen slutar den, och varje gång har det varit när jag haft solljus på bilen. Eller en gång har den gjort det på kvällen också. Känns bara drygt att ha en ny bil o en varningslampa som blinkar...

Honkencrater
22 april 2019 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
Ähh är det bara en lampa så kvittar det väll...   Min buss kan tvårnita när jag passerar en kö av bilar det är lite mer spännande

På en 2018 års modell skulle nog jag också irritera mig på att ett varningssystem strular.

Är ju viss skillnad på det och glödtrådsvakten på en 245:a från 1982...

Låter för övrigt helt stolligt att solljus skulle få systemet att lägga av. Nog borde väl ändå Nissan provkört bilen nå´n gång i motljus innan den släpptes till allmänheten!?

//Brådhis

Håller verkligen med, när jag hade bilen inne på verkstaden så hade dem testat köra runt med bilen o testat köra fort emot ett föremål o då hade varningslampan tänts. Men dem hade inte märkt något annat eller kunnat hitta något annat fel fast dem plockat av fronten och rengjort. Dem sa helt enkelt att skulle problemet fortsätta så får vi komma tillbaka med bilen.

Tack för svar ☺️

Jesper328
22 april 2019 · 2 333 Inlägg

Skit på frontradarn?
Defekt solsensor?

Arbetar med Nissanbaserade bilar, och lite smuts i fronten kan ställa till med problem.
Även solsensorn kan ställa till med massa konstiga problem.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang