2604
Sök

Projekttråd . Snabb Guldklimp

Reparatör
630 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#1
Ja nu är det på g massa trevliga saker till det nya bygget . Kallat gludklimpen pga det helt säkert kommer kosta lika mycket som en stor sådan .

Det är tänkt att det ska bli ett snabbt lätt raktframbygge som inriktas på att bli lätt med mycket effekt wink

Bilen är en fabriksbyggd banracingbil Ford Anglia modell sneruta . Byggd från början som en banracingbil med orginal V8 och manuell ruglåda . Tävlingklar vikt ca 950kg med V8 alltså . Ska väl kunna bli lite lättare med Volvos Alufyra hoppas jag smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/35009/9636/35009-44570.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/35009/9636/35009-44571.jpg


Motorn kommer att bli en hårt trimmad Volvo T4a motor med efterföljande Powerglide låda .

Lite motorspec

Antingen verdistakar eller Pauter .
Riktiga kolvar , portad topp med specslipade kammar .
Rostfritt grenrör med troligtvis PT66 agg .

Cdi tändning från Autronic med Mercury Spolar
Autronic SM2 sprut
SX Performance pump,filter,regulator mm
Effektmål 500+ hkr


http://www.garaget.org/gallery/archive/35009/9636/35009-44558.jpg

Liten fin bränsle pump wink
Senast redigerat av mektrollet (19 januari 2007)


Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#2
Någon som hyser några förhoppningar om detta projekt ?? . Fixat in lite mer bilder och återkommer med mer bilder i morgon . Någon kanske har erfarenhet av det tänkta turbon ?? Precison Turbo 66 ?


2 123 Inlägg
20 januari 2007
#3
Tror det kommer bli ett klockrent bygge. Men jag hade mer tyckt om den lilla V8:an i bilen, kanske med kompressor matning ?
Men hur mkt hade du tänkt att du ut ur T4:an ?
Inget under 400 hk hoppas jag ?

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#4
Fredrik.Gustavsson skrev:
Tror det kommer bli ett klockrent bygge. Men jag hade mer tyckt om den lilla V8:an i bilen, kanske med kompressor matning ?
Men hur mkt hade du tänkt att du ut ur T4:an ?
Inget under 400 hk hoppas jag ?

Blir det under 500 blir det som vi säger i garaget  " gör om gör rätt " wink


2 123 Inlägg
20 januari 2007
#5
mektrollet skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Tror det kommer bli ett klockrent bygge. Men jag hade mer tyckt om den lilla V8:an i bilen, kanske med kompressor matning ?
Men hur mkt hade du tänkt att du ut ur T4:an ?
Inget under 400 hk hoppas jag ?

Blir det under 500 blir det som vi säger i garaget  " gör om gör rätt " wink

Blir det mkt kolfiber då ? Nya framskärmar,spoilers och huv osv.
Kan tappa flera kilo.
Den blir alltså framhjuls driven ?

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#6
Fredrik.Gustavsson skrev:
mektrollet skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Tror det kommer bli ett klockrent bygge. Men jag hade mer tyckt om den lilla V8:an i bilen, kanske med kompressor matning ?
Men hur mkt hade du tänkt att du ut ur T4:an ?
Inget under 400 hk hoppas jag ?

Blir det under 500 blir det som vi säger i garaget  " gör om gör rätt " wink

Blir det mkt kolfiber då ? Nya framskärmar,spoilers och huv osv.
Kan tappa flera kilo.
Den blir alltså framhjuls driven ?

Framhjulsdriven ?? Kolla lite va det e för bil så ser du nog att det kommer rita i rätt ände : ) Inga grävlingar här inte wink Det mesta e redan plast på bilen så som dörrar, huv skärmar ,rutor


2 123 Inlägg
20 januari 2007
#7
mektrollet skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
mektrollet skrev:

Blir det under 500 blir det som vi säger i garaget  " gör om gör rätt " wink

Blir det mkt kolfiber då ? Nya framskärmar,spoilers och huv osv.
Kan tappa flera kilo.
Den blir alltså framhjuls driven ?

Framhjulsdriven ?? Kolla lite va det e för bil så ser du nog att det kommer rita i rätt ände : ) Inga grävlingar här inte wink Det mesta e redan plast på bilen så som dörrar, huv skärmar ,rutor

Jo men med tanke på att det är en T4:a motor så blir det väl lite krongligt att få dem till bakhjulsdrift eller hur hade du tänkt att göra ?

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#8
Fredrik.Gustavsson skrev:
mektrollet skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Blir det mkt kolfiber då ? Nya framskärmar,spoilers och huv osv.
Kan tappa flera kilo.
Den blir alltså framhjuls driven ?

Framhjulsdriven ?? Kolla lite va det e för bil så ser du nog att det kommer rita i rätt ände : ) Inga grävlingar här inte wink Det mesta e redan plast på bilen så som dörrar, huv skärmar ,rutor

Jo men med tanke på att det är en T4:a motor så blir det väl lite krongligt att få dem till bakhjulsdrift eller hur hade du tänkt att göra ?

Är inget vidare svårt att fixa det . Jag Har tex byggt en Volvo S40 med dubbelturbo 6a på längden och bakhjulsdrift . Bilen då avsedd för banracing och ingen gatbil såklart.

Kl racing har adapterplattor färdiga mellan Volvos Vitmotorer dvs 4an 5an och 6an till Chevrolets automatlådor som då jag tänkt använda . Kanske fuskar lite på detta bygge och köper klart annars så får man köra en egen helt enkelt bara .


2 123 Inlägg
20 januari 2007
#9
mektrollet skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
mektrollet skrev:

Framhjulsdriven ?? Kolla lite va det e för bil så ser du nog att det kommer rita i rätt ände : ) Inga grävlingar här inte wink Det mesta e redan plast på bilen så som dörrar, huv skärmar ,rutor

Jo men med tanke på att det är en T4:a motor så blir det väl lite krongligt att få dem till bakhjulsdrift eller hur hade du tänkt att göra ?

Är inget vidare svårt att fixa det . Jag Har tex byggt en Volvo S40 med dubbelturbo 6a på längden och bakhjulsdrift . Bilen då avsedd för banracing och ingen gatbil såklart.

Kl racing har adapterplattor färdiga mellan Volvos Vitmotorer dvs 4an 5an och 6an till Chevrolets automatlådor som då jag tänkt använda . Kanske fuskar lite på detta bygge och köper klart annars så får man köra en egen helt enkelt bara .

Okej det hade jag ingen anning om.
Blir ju brutalt isåfall. Dragracing bilar ska driva bak utan tvekan.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
20 januari 2007
#10
De ser ut att kunna bli en redig räser tongue
Ska bli kul att följa detta projekt smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
20 januari 2007
#11
Blir roligt att se! smile Men ska den inte ligga i projektavdelningen? smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#12
Mäki skrev:
Blir roligt att se! smile Men ska den inte ligga i projektavdelningen? smile

oups   .. fel av mig då kanske . Kan någon flytta den åt mig kanske ? smile



Sök