2604
Sök

Projekttråd . Snabb Guldklimp

Reparatör
630 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
Ja nu är det på g massa trevliga saker till det nya bygget . Kallat gludklimpen pga det helt säkert kommer kosta lika mycket som en stor sådan .

Det är tänkt att det ska bli ett snabbt lätt raktframbygge som inriktas på att bli lätt med mycket effekt wink

Bilen är en fabriksbyggd banracingbil Ford Anglia modell sneruta . Byggd från början som en banracingbil med orginal V8 och manuell ruglåda . Tävlingklar vikt ca 950kg med V8 alltså . Ska väl kunna bli lite lättare med Volvos Alufyra hoppas jag smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/35009/9636/35009-44570.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/35009/9636/35009-44571.jpg

Motorn kommer att bli en hårt trimmad Volvo T4a motor med efterföljande Powerglide låda .

Lite motorspec

Antingen verdistakar eller Pauter .
Riktiga kolvar , portad topp med specslipade kammar .
Rostfritt grenrör med troligtvis PT66 agg .

Cdi tändning från Autronic med Mercury Spolar
Autronic SM2 sprut
SX Performance pump,filter,regulator mm
Effektmål 500+ hkr

http://www.garaget.org/gallery/archive/35009/9636/35009-44558.jpg

Liten fin bränsle pump wink
Senast redigerat av mektrollet (19 januari 2007)

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
Någon som hyser några förhoppningar om detta projekt ?? . Fixat in lite mer bilder och återkommer med mer bilder i morgon . Någon kanske har erfarenhet av det tänkta turbon ?? Precison Turbo 66 ?

2 123 Inlägg
20 januari 2007
Tror det kommer bli ett klockrent bygge. Men jag hade mer tyckt om den lilla V8:an i bilen, kanske med kompressor matning ?
Men hur mkt hade du tänkt att du ut ur T4:an ?
Inget under 400 hk hoppas jag ?

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Tror det kommer bli ett klockrent bygge. Men jag hade mer tyckt om den lilla V8:an i bilen, kanske med kompressor matning ?

Blir det under 500 blir det som vi säger i garaget  " gör om gör rätt " wink

2 123 Inlägg
20 januari 2007
mektrollet skrev:

Blir det mkt kolfiber då ? Nya framskärmar,spoilers och huv osv.
Kan tappa flera kilo.
Den blir alltså framhjuls driven ?

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
mektrollet skrev:

Kan tappa flera kilo.

Framhjulsdriven ?? Kolla lite va det e för bil så ser du nog att det kommer rita i rätt ände : ) Inga grävlingar här inte wink Det mesta e redan plast på bilen så som dörrar, huv skärmar ,rutor

2 123 Inlägg
20 januari 2007
mektrollet skrev:
mektrollet skrev:

Kan tappa flera kilo.

Framhjulsdriven ?? Kolla lite va det e för bil så ser du nog att det kommer rita i rätt ände : ) Inga grävlingar här inte wink Det mesta e redan plast på bilen så som dörrar, huv skärmar ,rutor

Jo men med tanke på att det är en T4:a motor så blir det väl lite krongligt att få dem till bakhjulsdrift eller hur hade du tänkt att göra ?

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
mektrollet skrev:
Kan tappa flera kilo.

Jo men med tanke på att det är en T4:a motor så blir det väl lite krongligt att få dem till bakhjulsdrift eller hur hade du tänkt att göra ?

Är inget vidare svårt att fixa det . Jag Har tex byggt en Volvo S40 med dubbelturbo 6a på längden och bakhjulsdrift . Bilen då avsedd för banracing och ingen gatbil såklart.

Kl racing har adapterplattor färdiga mellan Volvos Vitmotorer dvs 4an 5an och 6an till Chevrolets automatlådor som då jag tänkt använda . Kanske fuskar lite på detta bygge och köper klart annars så får man köra en egen helt enkelt bara .

2 123 Inlägg
20 januari 2007
mektrollet skrev:
mektrollet skrev:

Är inget vidare svårt att fixa det . Jag Har tex byggt en Volvo S40 med dubbelturbo 6a på längden och bakhjulsdrift . Bilen då avsedd för banracing och ingen gatbil såklart.

Kl racing har adapterplattor färdiga mellan Volvos Vitmotorer dvs 4an 5an och 6an till Chevrolets automatlådor som då jag tänkt använda . Kanske fuskar lite på detta bygge och köper klart annars så får man köra en egen helt enkelt bara .

Okej det hade jag ingen anning om.
Blir ju brutalt isåfall. Dragracing bilar ska driva bak utan tvekan.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
20 januari 2007
De ser ut att kunna bli en redig räser tongue
Ska bli kul att följa detta projekt smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
20 januari 2007
Blir roligt att se! smile Men ska den inte ligga i projektavdelningen? smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
Mäki skrev:
Blir roligt att se! smile Men ska den inte ligga i projektavdelningen? smile

oups   .. fel av mig då kanske . Kan någon flytta den åt mig kanske ? smile