Cps trigger/reluctor wheel fastnat

Joselie
23 april 2019 · 1 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231710/231710-f04b4f9a214791b4cfe050231698f4f8.jpg

Hej,
Har en Volvo v70 2,5t. Har en oljeläcka och har spårat det till slitna kamdrev, både på avgas och insug, packningar ska såklart bytas med.

Problemet jag har är att jag inte får av ena reluctor hjulet på insugssidan, denna måste av för att jag ska kunna få på kamlåsningsverktyget. (Se bild på hur hjulet ser ut).

Innan jag insåg att kamdreven var slitna/glappa så trodde jag att bara mina packningar behövde bytas och då nollställde jag, alltså såg till att vevaxeldrevet och insug respektive avgas drev låg enligt markeringar. Skruvade sen av cps sensor kåpan, innanför sitter reluctor hjulen på vardera sida. Skruvade loss 10mm bulten på vardera och båda hjul lossnade som de skulle. Satte på låsningsverktyget och passade först då på att rucka på kam dreven och märkte att dessa glappade in och ut ganska rejält. Så avslutade för att beställa nya/begagnade kamdrev.

När jag nu gör samma process så lossnar som sagt inte ena reluctor hjulet hur jag än försöker. Hjulen sitter enligt tidigare markeringar jag gjort så inget har flyttat på sig/sitter fel. Jag har även rotera runt motorn "för hand" 2 varv med rätt kamrems inställning.

Jag har försökt hitta andra som stött på liknande problem men ingen verkar ha besvär med att få av dessa. Har till och med läst att man inte ska behöva nollställa innan man tar av dem utan bara skruva av 10 mm skruven.

Någon kunnig som kan tala om för mig hur jag ska gå tillväga för att få loss hjulet?

Min tanke var, eftersom hjulet på avgassidan lossnade att insugsaxeln inte var nollad... Alltså att nåt blev fel vid timing men har dubbelkolla det och inget ska vara fel. Dussutom har jag ju som sagt läst att axeln inte ska behöva vara i nollstält läge för att få av dessa hjul.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp, börjar bli trött på att skruva isär och sätta tillbaka allt utan att komma åt att byta kamdrev och packningar.

Senast redigerat av Joselie (23 april 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang