A-traktor ryckspärr strular

julisj
30 april 2019 · 27 Inlägg

Hej!

Som en snart 15 årig grabb så är det nästan självklart att jag vill ha en A-traktor.
Så för någon vecka eller två sedan så hämtade vi hem en Volvo 744, som hadde dubbla växellådor och ryckspärr på den bakre. Allt gick bra med den, vi körde hem den, åkte på några små rundor några gånger i veckan. Men sedan en dag så hade jag med några kompisar i traktorn, en av dem köre då jag inte har körkort. Vi körde kanske 50 meter på en grusväg innan vi märkte att vi plötsligt låg på mycket höga varvtal, trots att vi körde i 20 km/h. Det såg vi ju genast som ett problem med växellådorna, och kom på efter några få sekunder att det måste vara ryckspärren som lossnat själv. Ingen hade varit i närheten av den och vi tvivlade på att den kunde hoppa ut själv, då den sitter mycket hårt. Vi kör hem den (som lyckligtvis bara var 70 meter bort) i under 20 km/h och uppe på 4-5 tusen i varvtal. Vi tycker att vi är så  säkra på att det är ryckspärren som hoppat ur lådan att vi rycker den rakt ut lådan. (När vi första gången trodde att den lossnat själv, på grusvägen, såg spärren normal ut och verkade inte vara flyttad på)
Vi tog bort panelerna i mitten av traktorn för att kolla närmare på lådorna och för att försöka få in spärren. Efter drygt två timmar av kapande i paneler, försök på att bygga nya ryckspärrar, kilar och allt möjligt annat så kommer vi fram till att problemet är att lådan med ryckspärr på är dårligt borrad och det blir mycket svårt att få ner spärren igen. Efter ännu mer tid tror vi vi lyckats, allt känns bra för att det äntligen är över. Men sedan när vi ska prova om det fungerar, och han med AM-kortet ska backa ut ur min uppfart så kommer det ett ljud ifrån växellådan som låter som om att man lägger i en växel utan kopplingen, fast konstant. Efter lite provande så kommer vi fram till att om man kör med ryckspärren dragen, så kommer inte ljudet. De andra lämnar mig för att det blir sent och alla är trötta på krabbet. Jag förtsätter lite till och får in spärren helt perfekt. Alla "pinnar" på växellådan sitter som de ska, och spärren sitter likadant som den gjorde när vi köpte den. Ännu en gång blir den provkörd. Det låter fortfarande när man backar men bara när kopplingen slirar. Jag undrar bara om det är någon som kan en lösning på det?

för att sammanfatta lite:
När jag backar med ryckspärren i lådan så låter det när koppling slirar
Kör jag med ryckt spärr så fungerar den som en laglig traktor, fast i ovanligt höga varvtal.

Vi har försökt massor, men eftersom ingen av oss är så kunniga så söker jag hjälp här, eftersom jag hur mycket många kan här.

Tack i förväg,

Mvh, Julius

KingTriton
8 maj 2019 · 33 Inlägg

Vilka växlar har du i på främre o bakre?

zzr94092
8 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Lådan kan inte växla själv om ryckspärren "lossnar"...om det är det du menar med att ,"Vi upptäckte att vi låg på höga varv".. har man 1-2 på främre och 1 på bakre.var så när jag byggde på 740 för typ 7-10 år sedan..

Senast redigerat av zzr94092 (8 maj 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang