Audi S3 2015 acceleration

onurxx
12 maj · 113 Inlägg
#1

Hej,

Jag har köpt en Audi S3 sedan årsmodell 2015 som rullat 3600 mil. Har ägt en massa bilar tidigare och aldrig haft liknande problem som med denna, när jag accelererar så blir bilen otroligt ostadig på motorvägen. Bilen vill slänga sig höger och vänster vid full acceleration, finns det lite spår blir det mycket värre, nästan så att jag ska köra av vägen.

Vad kan detta bero på? Gummit är ca 4-5mm kvar runt om, har rätt lufttryck/däcktryck runt om.

zzr94092
12 maj · 2 946 Inlägg
#2

Hjulinställning,kinadäck,glapp led/bussning...men knappast led/bussning på dom milen....

Senast redigerat av zzr94092 (12 maj )

onurxx
12 maj · 113 Inlägg
#3

zzr94092 skrev:
Hjulinställning,kinadäck,glapp led/bussning...

Om continental är kinadäck så hehe. Kan det vara hjulinställning eller bussning? Vad är led?

Skitungen
12 maj · 85 Inlägg
#4

Var den så när du köpte den? Har du bytt fälgar så att det kan vara någon hjulvikt som inte stämmer? Tycker iofs att det kanske skulle vibrera då ist.

Lockwood
12 maj · 394 Inlägg
#5

Originalfälgar med originaldimension på däcken? Samma fenomen vid acceleration på nyasfalterad väg?

zzr94092
12 maj · 2 946 Inlägg
#6

Kolla var däcken  är tillverkade,Led=innre/yttre styrled,kulbult,länkarmsbussning. Men tycker inte att det ska vara nått av dom.

zzr94092
12 maj · 2 946 Inlägg
#7

Tappad vikt har inget med saken att göra..

onurxx
12 maj · 113 Inlägg
#8

Nyasfalterad väg och acceleration fungerar utan problem, det är mer vanliga vägar.. Har aldrig haft liknande besvär med någon av mina bilar. Det är originalfälgar och originaldimensioner, så inga förändringar gjorda på det viset. Har även provkört andra S3or med likadana fälgar/dimensioner utan att märka av något. Känns som otroligt spårkänslig att den slänger sig höger och vänster.

dadooo
12 maj · 839 Inlägg
#9

hjulinställning

Lockwood
12 maj · 394 Inlägg
#10

Runflat däck kan göra bilen mer "spårkänslig".

onurxx
12 maj · 113 Inlägg
#11

Lockwood skrev:
Runflat däck kan göra bilen mer "spårkänslig".

Det är runflat däck just nu tror jag.

Greenhorn
12 maj · 296 Inlägg
#12

skulle tro att du behöver en diffbroms. Dock borde din bil ha det

Senast redigerat av Greenhorn (12 maj )

onurxx
12 maj · 113 Inlägg
#13

Greenhorn skrev:
skulle tro att du behöver en diffbroms. Dock borde din bil ha det

Som jag nämnt tidigare har jag kört s3or med samma typ av utrustning utan att lida av dessa problem. Därav tar jag gärna all info om vad det kan vara?

Köper gärna nya däck om det kan vara de som orsakar detta. Det är 225/40-18 rft däck.

Bussningar, svårt att byta? Är det dyrt? Led?

Hjulinställning i stockholm?

Janneutanb
12 maj · 7 045 Inlägg
#14

Ja run flat däcken brukar kunna vara jobbiga att köra med.
Ännu värre om dom bara sitter på en axel.

zzr94092
12 maj · 2 946 Inlägg
#15

Har du inga vinterdäck/ andra hjul  att prova med? Men en 4 hjulsinställning skadar inte ...

jaka54
12 maj · 3 314 Inlägg
#16

Hej!
Måste referera till vad som hände med brorsans Audi 100 Turbo Avant-91 i somras/höstas.
Vi tog bort bägge fjäderbenen på hans bil då vi bytte hjullager och stötdämpare men när brorsan provkörde bilen efteråt så betedde den sig mycket konstigt. När man körde i 60-70km/t på landsväg och gav gas så så kunde den plötsligt sticka iväg åt  höger eller vänster vilket var väldigt obehagligt.
Vi funderade på orsaken men kunde inte komma på vad som kunde åstadkomma de plötsliga rycken åt höger eller vänster.Vi tog bort krängninghämmaren och kollade bussningar, Kollade P-ändar. Inre spindelsledsbult och fjäderfästen men nej! Bilen betedde sig fortfarande lika jävligt! Efter någon vecka hade brorsan tröttnat och  lämnade  in bilen till en firma i Märsta (inga namn nämnda) och de bytte yttre  bulten till spindelleden men bilen betedde sig fortfarande lika jävligt.
Firman tog tillbaka bilen igen och letade fel men hittade ingenting felaktigt ...sa de!
Bilen kom hem igen! Då ...av en ren tur,  stod jag brevid vänster framhjul och kollade när brorsan ömsom backade lite och lite körde framåt, med huven uppe , såg jag  att  de tre bultarna  som höll fjäderbenet i motorrummet satt löst så hela McPearson benet kunde röra sig lite. Jag drog åt bultarna och bad brosan testa! -Bilen funkade perfekt! Problemet löst! När man gasade så ändrades camber-iställningen!

Senast redigerat av jaka54 (12 maj )

onurxx
13 maj · 113 Inlägg
#17

Tack för alla svar. Får lämna in den hos Audi och se vad de säger, om de kan hitta felet och åtgärda det smile täcker försäkringens maskinförsäkring fel likt denna?

candyweiss
13 maj · 460 Inlägg
#18

onurxx skrev:
Tack för alla svar. Får lämna in den hos Audi och se vad de säger, om de kan hitta felet och åtgärda det smile täcker försäkringens maskinförsäkring fel likt denna?

Nej.

onurxx
15 maj · 113 Inlägg
#19

Har även uppmärksammat att det är otroligt dåligt med grepp på vägbanan. En launch control o bilen spinner på alla fyra upp till 70-90km/h. Vad kan det bero på? Börjar bli galen.. däckmönstret är inte dåligt, minst 50% kvar och det är continental contisport 5 gummi.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang