Originalrenovering Opel Kadett C 1.2S 1978

Tanken är att hålla så mycket som möjligt original, med lite små förfiningar! Tex, motorrenovering..

RandomMaister

  • 33 Följare
  • 9 162 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 23:07
RandomMaister
21 juni · 325 Inlägg
#61

mikko_ skrev:
Jag rekommenderar att släppa kardanen i bakkant iaf, är lite bökigt att styra in den i lådan när man lyfter i motor/låda sen.

För att lossa på skruvarna till kardanen i bakkant vill jag minnas att jag slipade ner tjockleken lite på själva ringen på en ringnyckel så man får på den ordentligt, är väl lite trångt om jag minns rätt.

zzr94092 skrev:
Är det 13 mm skalle,så prova med 1/2"

Bra tips!
Tack!

RandomMaister
22 juni · 325 Inlägg
#62

Del 2 - Motorlyft, rengöring & isärplock

Hade planerat att göra detta på söndag, men jag kunde inte hålla mig, så jag åkte idag istället! big_smile

Hade lite småsaker kvar innan jag kunde lyfta motorn.
Lossade växelspaken, och tömde växellådsoljan, var inte så mycket olja kvar direkt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-955e468199baa25f1507e3f90dafa18d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dc7d4d304116aa8713c30c37f06ad06b.jpg

Efter mycket bra tips av Mikko_ så slipade jag ner ringnyckeln, och då gick det plättlätt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-30bca5458fba325743b7d6cb7a6a95b6.jpg

Sen var det dags för lyftet! Vi fäste sling igenom motorfästena, vi tyckte det kändes bäst! Finns säkert bättre sätt, men detta funkade fint! big_smile
Lyftet gick jättelätt! Vi behövde ta bort oljefilterfästet för att komma förbi rattstången, annars var det ingenting som stökade!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-927a430a10f79a8a65659c5ac1930216.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a77fc82295c94a5969af414f5451d0a6.jpg
Tog sedan av växellådan från motorn och la den vid sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e023d1e3fdf424059997606dc8626f2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5bc3175e2884f8347056870ca25a1d3a.jpg

Nu skulle vi försöka få upp den på motorstativ, men där gick det kasst!
Normalt brukar man fästa motorstativet i växellådsfästena, men dessa var M8, så det kändes inte alls tillräckligt starkt.. Någon som har några tips? Hade varit guld att få upp den i stativ..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4d9e0a1b987382f627986489a499d6f6.jpg
Nu blev det istället att jag ställde motorfästen på lekablock, men det gör ju att jag inte kommer åt undertill hmm

Lossade sedan tryckplatta, koppling och svänghjulet, för att komma åt och sedan kunna byta packboxen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-974a1f96e7705d08d35c45ec1c1bc4d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3fc9373cb1502e977cb3c190f65941bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-edd69656b438e02adc9a398f1771b0ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2a5ee4356c8a0065fefe1a0b01987157.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7ef0ecbd9ba8063fcf156975bdcc64f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dd4e074b974987d3faab58642bc5e7e1.jpg
Tog sedan och rengjorde lite snabbt! smile Ska nog försöka få bort all ingrodd olja oxå..
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9f77c4cfd022067863e58b88fd1cc60b.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a090ec19e3a82072872c7223c34c92bb.jpg

Lossa ventilkåpan och kikade
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b15b7d08e7d9aae6e15e6b15c5e59f1c.jpg

En snabb titt på lådan också, och tyvärr är det mycket glapp i axeln, vet inte om man kan ge sig på det själv eller om det är ny låda som gäller... Eller om man lever med det.. rollhttps://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-57b2f17c0088449d2d474eec0ea0d252.jpg

Såhär ser det ut i bilen nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-139436e0a7cda913a2a0973137b2349a.jpg

Skulle behöva hjälp med ett par frågor jag har:

(Detta löste jag själv, varför fråga innan man testar...?)
1. Behöver få ur startmotorn(ska renovera den). Men motorvärmaren är ivägen, hur sitter den fast? Hur får jag ut den? Bara dra? Lyckades naturligtvis inte ta någon bild på den...

2. Hur får jag upp motorn i stativ? Någon som gjort detta förr? Alla tips uppskattas!

3. Nåt bra tips för att plugga hål när man tvättar av motorn? Tex Tändstift, Kylhål, oljehål..
Och även, hur får jag bort intorkad olja lättast? Stålborste gick men tog tid..

4. Vad mer bör jag lossa och göra rent/byta packingar på?
Ser kopplingen osv ok ut?

Nu tar jag lördagkväll och en stor stark! Ha de fint! big_smile

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni )

zzr94092
22 juni · 2 902 Inlägg
#63

Axeln är "glapp" stöder ju upp sig i nållagret i veven..
Motorvärmaren kan den sitta pressad/inslagen i frostpluggshålet? Får kolla på min,har ju en "traktor"med samma motor och motorvärmare.
Tvätta motorn med högtryck.
Plugga hål:,sätt i tändstiften,och silvertape på röranslutningar, men gör inget om du får in vatten/avfettning där.Byt vatten pumpen,så mycket enklare nu,men akta skruvarna,bara M6....

Senast redigerat av zzr94092 (22 juni )

RandomMaister
22 juni · 325 Inlägg
#64

zzr94092 skrev:
Axeln är "glapp" stöder ju upp sig i nållagret i veven..
Motorvärmaren kan den sitta pressad/inslagen i frostpluggshålet? Får kolla på min,har ju en "traktor"med samma motor och motorvärmare.
Tvätta motorn med högtryck.
Plugga hål:,sätt i tändstiften,och silvertape på röranslutningar, men gör inget om du får in vatten/avfettning där.Byt vatten pumpen,så mycket enklare nu,men akta skruvarna,bara M6....

Inga problem med glapp då? smile
Troligtvis är den bara pressad, men vill va säker innan jag börjar dra!
Vattenpump är givet! smile

zzr94092
23 juni · 2 902 Inlägg
#65

Alla som har ett stödlager i veven "glappar"..nyare bilar som har en kortare ingående axel har inget stödlager=glappar "inget"..Kan kolla på min motorvärmare i morron,är ju det där med att komma ihåg ....

Senast redigerat av zzr94092 (23 juni )

mikko_
23 juni · 37 Inlägg
#66

Bra att tipset med ringnyckeln kom till nytta. smile

Ang. motorstativet så hade jag min motor monterad med M8:or i stativet, funkade bra.
Motorn är ju inte jättetung. smile

RandomMaister
23 juni · 325 Inlägg
#67

zzr94092 skrev:
Alla som har ett stödlager i veven "glappar"..nyare bilar som har en kortare ingående axel har inget stödlager=glappar "inget"..Kan kolla på min motorvärmare i morron,är ju det där med att komma ihåg ....

mikko_ skrev:
Bra att tipset med ringnyckeln kom till nytta. smile

Ang. motorstativet så hade jag min motor monterad med M8:or i stativet, funkade bra.
Motorn är ju inte jättetung. smile

Motorvärmaren var bara o bända ut.. Varför fråga så mycket? lol

Hängde upp motorn nu så får vi se hur de går lol

RandomMaister
23 juni · 325 Inlägg
#68

Del 3 - Isärplockning och fortsatt rengöring!

Kunde inte hålla mig från att åka ut till garaget idag igen!
Köpte M8 gängstång och ett par nitbrickor och hängde upp i stativet, och de håller fint! big_smile
Ganska fascinerad över hur det kan hålla, fysik är coolt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-88169363eed2bfa99b7ca2fbaea9cac3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f6fa1ac6b9d8ddb5f9edc0fda1453752.jpg

Vände på motorn för att ta bort oljetråget, och även rengöra lite.
Jag kommer inte vara supernogrann i rengörandet av denna motor, då jag anser att det inte är värt tiden, och för att jag inte har tillgång till tex högtryck eller bläster, som hade gjort detta lite roligare!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dda68c92d17489483fc3b0b1f33cfb96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-727305846fef95571ebf78acb273f2e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1e911f770cf569d70dae24d2be55a845.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-da1b4a7215d9752bbfd708aa3ff51937.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b6dd152e4baf7b0fa05ef09ae9b125a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cbe2186524363bf3c88ae9fa45766e22.jpg
Råka bryta av ett tändstift roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7ca47253ee96b27dc46a28c1d0823995.jpg

Fortsatte med transmissionskåpan, men lyckades inte få bild på den innan rengöring! roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-997d6e52fd61c8f00b005cb5383755c7.jpg
Här är den iallafall någolunda rengjord tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ce8e22401a29eb3fbed9fd9062a39695.jpg

Sedan gick jag på bakre packboxen, har lite smårester kvar enligt bild, gör det något, eller är det bara o trycka i ny packbox?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-38e7c2e64f54b354861f32dd1a31a652.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1a6a587e907bed3f14ecd67bc069c492.jpg

Sen kände jag att jag förberett så mycket jag kan för att montera ihop sen när jag fått allt jag beställt, så jag vände mig till lådan.
Rengjorde lite först
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4e3c6aff2b1dae7f7892ef1e5ae283a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2931cef63f656018adc60b3e656c723a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d891d454ba98c24e9e9e65cc1ea7f93d.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-19227fd2f4647c8205e0e1efcabbd8f5.jpg

Samma sak här, är inte så noggrann, men fick bort de mesta av oljan iallafall. Det som är intorkad får va! Vill få ut denna i sommar så det får vara såhär! big_smile
Tog även ut bakre packboxen, som möter kardan. Denna var lite pillig men gick tillslut med skruvtricket! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-41919b89ea74f9c3c78866c348856ac1.jpg

Har som sagt beställt lite prylar, så jag hoppas det kan bli ihopmontering nästa helg! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fc72c7811246131e64e6703d750cd4b4.jpg
Fick med detta sen innan, så det ska nog bli fint! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4ff1a3e08edfe05834d13afd0e8215bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-77879e54a7d83b17086618f1ffb55e39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-314e6f1d0c726372391d1ac77f095834.jpg

Skippar nog att byta cylinderhuspackningen, eller vad tycker ni? Det känns kanske svårare än det egentligen är? roll

Ha en fin vecka! smile

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni )

turbonova gillar en riktig burnout
23 juni · 875 Inlägg
#69

Du har inte fått startkontakten va?

zzr94092
23 juni · 2 902 Inlägg
#70

Kom bara ihåg att olja in packboxen  i anligningsytan mot veven/kardanen.

RandomMaister
23 juni · 325 Inlägg
#71

turbonova skrev:
Du har inte fått startkontakten va?

Jo juste!!
Den kom förra veckan!
Tack! Den ska jag få i vid tillfälle oxå smile

zzr94092 skrev:
Kom bara ihåg att olja in packboxen  i anligningsytan mot veven/kardanen.

Absolut, tack för tipset!

turbonova gillar en riktig burnout
23 juni · 875 Inlägg
#72

Ok gött trodde postnord hade slarvat bort den smile

RandomMaister
23 juni · 325 Inlägg
#73

turbonova skrev:
Ok gött trodde postnord hade slarvat bort den smile

De tog 3 veckor lol

Cassius Hobbymekaniker
24 juni · 333 Inlägg
#74

En M8 8.8 kan du skruva fast i taket och hänga 1500kg i innan den ger sig smile Nu brukar gängstång vara 4.8 då dom är är klart vekare, men när du har ett stöd i form av rörhylsorna på motorstödet har du inget att oroa dig för!

Oljan tar du utan högtryck enklast med ordentligt med Bra avfettning och en tandborste, sen spolar du av och tar de sista med en stålborste och papper.

Kopplingen ser sliten ut, men dom nöts ganska sakta, sen är de enkelt att byta med motorn i bilen också så jag hade nog lämnat den tills den behöver bytas! Lådan sen rymmer 1.2 liter om jag inte minns fel. Så de blir inte så mycke olja ur en sån smile

Glöm inte att dra på nå färg på de delarna som är i tunnplåt som du tvättat upp nu! T ex tråget, kanske frontkåpan över kedjan med. Men tvätta av med aceton/t-röd först så färgen biter. Rostskyddsgrund brukar bita ganska bra så lägligt att börja med de å sen dra på en topplack. Lämnar du de som de är är risken stor att du får ytrost på bitarna innan dom blivit "inoljade" igen smile

RandomMaister
24 juni · 325 Inlägg
#75

Cassius skrev:
En M8 8.8 kan du skruva fast i taket och hänga 1500kg i innan den ger sig smile Nu brukar gängstång vara 4.8 då dom är är klart vekare, men när du har ett stöd i form av rörhylsorna på motorstödet har du inget att oroa dig för!

Oljan tar du utan högtryck enklast med ordentligt med Bra avfettning och en tandborste, sen spolar du av och tar de sista med en stålborste och papper.

Kopplingen ser sliten ut, men dom nöts ganska sakta, sen är de enkelt att byta med motorn i bilen också så jag hade nog lämnat den tills den behöver bytas! Lådan sen rymmer 1.2 liter om jag inte minns fel. Så de blir inte så mycke olja ur en sån smile

Glöm inte att dra på nå färg på de delarna som är i tunnplåt som du tvättat upp nu! T ex tråget, kanske frontkåpan över kedjan med. Men tvätta av med aceton/t-röd först så färgen biter. Rostskyddsgrund brukar bita ganska bra så lägligt att börja med de å sen dra på en topplack. Lämnar du de som de är är risken stor att du får ytrost på bitarna innan dom blivit "inoljade" igen smile

Det är precis så jag hållt på med oljan! Avfettning – stålborste – tryckluft – papper. Men det riktigt ingrodda ville inte ge med sig lätt, så jag skippar det denna gång! Kanske lyfter ur i vinter igen, nu när jag vet hur lätt det var! lol

Färg ska det bli! Blir nog svart motorlack på tråg, kedjekåpan och kanske till och med ventilkåpan, har inte bestämt mig. Kanske ska köra silver? Vad tycker ni? smile

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (24 juni )

RandomMaister
24 juni · 325 Inlägg
#76

Kom på en sak!
Som jag nämnt tidigare är det rätt trögt att växla i denna kadett. Framförallt backen, och tvåan, men alla krävs det lite teknik(våld) för. roll
Finns det något man kan kolla på som kan vara dåligt när jag väl har växellådan ute?
Alla tips uppskattas! big_smile

Cassius Hobbymekaniker
24 juni · 333 Inlägg
#77

Gissningsvis bara gammal olja. Köp en vettig olja (framförallt med tanke på att de går åt så lite) så borde de bli betydligt bättre!

Quakerstate Quadrolube 75W körde jag i min efter rekommendation av en som nästan bara håller på med gamla bilar och har egen verkstad: http://www.quakerstate.se/transmission.asp
Finns säkerligen andra minst lika bra oljor men jag var väldigt nöjd med den i alla fall! Hade samma i en Getrag 240 låda och den blev nästan för lättväxlad, den lådan ska normalt sett ha en klart tjockare olja dock. 1.2 lådan blev som förbytt efter bytet. Just den oljan finns inte överallt i Sverige dock, men någon som kan lite om oljor kan säkert rekommendera nått likvärdigt smile

RandomMaister
24 juni · 325 Inlägg
#78

Cassius skrev:
Gissningsvis bara gammal olja. Köp en vettig olja (framförallt med tanke på att de går åt så lite) så borde de bli betydligt bättre!

Quakerstate Quadrolube 75W körde jag i min efter rekommendation av en som nästan bara håller på med gamla bilar och har egen verkstad: http://www.quakerstate.se/transmission.asp
Finns säkerligen andra minst lika bra oljor men jag var väldigt nöjd med den i alla fall! Hade samma i en Getrag 240 låda och den blev nästan för lättväxlad, den lådan ska normalt sett ha en klart tjockare olja dock. 1.2 lådan blev som förbytt efter bytet. Just den oljan finns inte överallt i Sverige dock, men någon som kan lite om oljor kan säkert rekommendera nått likvärdigt smile

Ännu en djungel! lol
Redline har jag hört ska vara bra(dock vet jag ej hur de är till äldre växellådor). Deras hemsida rekommenderade Redline MT-90.
Vad tror du om den?
Skillnaden jag kan märka är att MT-90 är GL-4, medans den du länkade är Gl-5. Hmm...

Cassius Hobbymekaniker
24 juni · 333 Inlägg
#79

Vet inget om GL klassningar. Kommer köra MT90 i getrag 265an i min Kadett, men de är en bra bit kvar innan jag kan säga vad jag tyckte smile

Redline brukar göra bra oljor däremot, framförallt transmissions oljor!

RandomMaister
24 juni · 325 Inlägg
#80

Cassius skrev:
Vet inget om GL klassningar. Kommer köra MT90 i getrag 265an i min Kadett, men de är en bra bit kvar innan jag kan säga vad jag tyckte smile

Redline brukar göra bra oljor däremot, framförallt transmissions oljor!

Kanske att jag blir testkanin då wink

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang