Originalrenovering Opel Kadett C 1.2S 1978

Tanken är att hålla så mycket som möjligt original, med lite små förfiningar! Tex, motorrenovering..

RandomMaister

  • 33 Följare
  • 9 164 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 23:07
zzr94092
24 juni · 2 902 Inlägg
#81

Se till att lamellen inte kärvar på splinsen,kärvar den så blir den svårväxlad..

RandomMaister
25 juni · 325 Inlägg
#82

zzr94092 skrev:
Se till att lamellen inte kärvar på splinsen,kärvar den så blir den svårväxlad..

Ska kika på det vid återmontering, tack! smile

RandomMaister
25 juni · 325 Inlägg
#83

Nä nu har jag ändrat mig igen! lol
Min första tanke var att göra detta så fort som möjligt för att få ut kadetten på vägarna igen, men har nu tänkt om lite.
Känner inte för att behöva köpa nya packningar och göra om allt detta i vinter, så jag känner att jag kör lite mer all in nu!
Dvs, jag har bestämt mig för att måla allt och få det riktigt fint! Det kanske fördröjer med några veckor, men det känns värt det! big_smile
Tänkte köra på biltemas motorblockfärg. Har hört den ska vara helt okej!

Tanken nu är rött motorblock; silver växellåda, kedjekåpa, oljetråg, insug, vattenpump m.m. Vet inte än om jag ska köra svart eller silver ventilkåpa. Kanske tillochmed rött?
Tänkte även testa att spruta på lite värmetålig svart färg på grenröret, får se om det håller! smile
Något jag undrat ett tag är om man kan göra något trevligt med luftfilterburken, tex, ta bort den lol
Vet inte om det hade blivit snyggare med massa rör dock hmm Idéer? smile

Målet är typ detta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-108fcb245633aaee45b187ea4d8e1645.jpg

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni )

mikko_
26 juni · 37 Inlägg
#84

Man ska väl passa sig för att använda GL4 och GL5 oljor i gamla lådor vad jag hört, kan skada synkringarna. Kör GL1 från OKQ8 i lådan på min Kadett.
Lådan rymmer 0,6l olja om jag minns rätt.

Jag lackade motor och låda röda i min Kadett med lite svarta detaljer.
Bilder finns i min profil.

RandomMaister
26 juni · 325 Inlägg
#85

mikko_ skrev:
Man ska väl passa sig för att använda GL4 och GL5 oljor i gamla lådor vad jag hört, kan skada synkringarna. Kör GL1 från OKQ8 i lådan på min Kadett.
Lådan rymmer 0,6l olja om jag minns rätt.

Jag lackade motor och låda röda i min Kadett med lite svarta detaljer.
Bilder finns i min profil.

Redan köpt 2 quartz(1,9L) Redline MT-90.. Det får bli den!
Såg idag oxå att den bara rymmer 0,6L lol Men! Det läcker ur bakaxeln också, så borde väl kunna hälla i samma olja där? Hittar ingen info om vad som rekommenderas.. smile

Ps. Hur mycket krävdes för att få dit din förgasare m.m? (Nvm, hittade allt på splendidparts.de)
Blev de nån skillnad? smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b8bb6687282e9834f90367599546d37e.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (26 juni )

RandomMaister
26 juni · 325 Inlägg
#86

Lite prylar inköpta!

Frostplugg, Bultsats grenrör, Slang vevhusventilation, Packbox bakre låda,Bakaxelpackning, Kompletteringssats motorblock.
Även vattenpump påväg! big_smile

Men helgen kommer nog gå åt till fortsatt tvätt, och förhoppningsvis massa målning! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f65911e2835004221aa97d7d66ec094b.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni )

mikko_
27 juni · 37 Inlägg
#87

RandomMaister skrev:

mikko_ skrev:
Man ska väl passa sig för att använda GL4 och GL5 oljor i gamla lådor vad jag hört, kan skada synkringarna. Kör GL1 från OKQ8 i lådan på min Kadett.
Lådan rymmer 0,6l olja om jag minns rätt.

Jag lackade motor och låda röda i min Kadett med lite svarta detaljer.
Bilder finns i min profil.

Redan köpt 2 quartz(1,9L) Redline MT-90.. Det får bli den!
Såg idag oxå att den bara rymmer 0,6L lol Men! Det läcker ur bakaxeln också, så borde väl kunna hälla i samma olja där? Hittar ingen info om vad som rekommenderas.. smile

Ps. Hur mycket krävdes för att få dit din förgasare m.m? (Nvm, hittade allt på splendidparts.de)
Blev de nån skillnad? smile[/url][/url]

Inga problem att få dit förgasaren men bara den gjorde väl ingen större skillnad.
Kammen och lite portning av toppen gör nog den mesta skillnaden, är ju ingen raket nu direkt men går bättre än original iaf. smile

Trimmade mest bara för att jag kunde och jag tycker det är kul att pilla med motorer.

Cassius Hobbymekaniker
27 juni · 333 Inlägg
#88

De är bara tre lagrade vevar i dessa motorer så dom håller inte särskilt bra för hård trimning smile Att plocka ut 75-80hk är nog inga konstigheter (de gör man med delarna mikko har beroende på kam), men mer än så får man börja varva en hel del till och då brukar inte vevlagren vilja hänga med så länge..

Vill man ha mer än så är det bättre att byta motor smile

RandomMaister
27 juni · 325 Inlägg
#89

mikko_ skrev:

RandomMaister skrev:

mikko_ skrev:
Man ska väl passa sig för att använda GL4 och GL5 oljor i gamla lådor vad jag hört, kan skada synkringarna. Kör GL1 från OKQ8 i lådan på min Kadett.
Lådan rymmer 0,6l olja om jag minns rätt.

Jag lackade motor och låda röda i min Kadett med lite svarta detaljer.
Bilder finns i min profil.

Redan köpt 2 quartz(1,9L) Redline MT-90.. Det får bli den!
Såg idag oxå att den bara rymmer 0,6L lol Men! Det läcker ur bakaxeln också, så borde väl kunna hälla i samma olja där? Hittar ingen info om vad som rekommenderas.. smile

Ps. Hur mycket krävdes för att få dit din förgasare m.m? (Nvm, hittade allt på splendidparts.de)
Blev de nån skillnad? smile[/url][/url]

Inga problem att få dit förgasaren men bara den gjorde väl ingen större skillnad.
Kammen och lite portning av toppen gör nog den mesta skillnaden, är ju ingen raket nu direkt men går bättre än original iaf. smile

Trimmade mest bara för att jag kunde och jag tycker det är kul att pilla med motorer.

Cassius skrev:
De är bara tre lagrade vevar i dessa motorer så dom håller inte särskilt bra för hård trimning smile Att plocka ut 75-80hk är nog inga konstigheter (de gör man med delarna mikko har beroende på kam), men mer än så får man börja varva en hel del till och då brukar inte vevlagren vilja hänga med så länge..

Vill man ha mer än så är det bättre att byta motor smile

Jag förstår! Visserligen hade det vart kul med ett par hästar till, men det får bli en annan gång! Nu vill jag få klart denna big_smile
Iallafall kul att se att det går att uppgradera, även om det är lite wink

Cassius Hobbymekaniker
28 juni · 333 Inlägg
#90

Du kan göra märkbar skillnad utan att byta en massa saker med.

Farsan hade en 1100S motor liggande (från en Kadett A), den förgasaren hade större halsring och större munstycke än 1200S ditot, så den satte jag på en av 1200 motorerna jag hade. I samma veva planade jag toppen lite, tror jag landade på 10.5:1.

Justerade in CO'n som jag sa ovan (ca 1,7) och tändningen genom att vrida till maximalt hög tomgång och sen justera ner tomgången till lagom nivå på reglerskruven istället.

Den motorn levererade 25kmh högre toppfart efter dom sakerna. Från 135 till 160 på flatmark. Den första jag hade var snålställd, tog lite soppa och gick lite lagom slött. Toppade också 135. CO och tändjustering så toppade den 145 istället.

Inga monsterskillnader, men pratar man % effektökning är de inga dåliga siffror. Viktigast var att man märkte av skillnaden bakom ratten smile

RandomMaister
28 juni · 325 Inlägg
#91

Det här känns inte rätt??
En bricka ligger löst och själva insatsen är även den lös??
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-749c43257f9b4180d3c11509010a2614.jpg

Nya packningen hamnade även lite snett först så blev en liten skada till höger. Är den skrot eller bör det hålla tätt?

Senast redigerat av RandomMaister (28 juni )

zzr94092
28 juni · 2 902 Inlägg
#92

Du måste fått nållager..

Det får inte vara "hål" igenom boxen..svårt att avgöra på en bild hur det är,inga större pengar att köpa en ny,inte så värst kul att det läcker vid uppstart,riva lådan,koppling,svänghjul,

Senast redigerat av zzr94092 (28 juni )

uhlin
28 juni · 1 222 Inlägg
#93

RandomMaister skrev:
Det här känns inte rätt??
En bricka ligger löst och själva insatsen är även den lös??
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-749c43257f9b4180d3c11509010a2614.jpg

Nya packningen hamnade även lite snett först så blev en liten skada till höger. Är den skrot eller bör det hålla tätt?

Den borde hålla tätt då den tätar längre in, men skulle nog ändå satsa på att få dit en annan när det ändå är nere.

Inget kul om det blir läckage pga. detta. onödigt jobb så att säga.

Men som sagt... TROR det kan va tätt

Apropå nållagret måste det va helt fel du fått

Senast redigerat av uhlin (28 juni )

RandomMaister
28 juni · 325 Inlägg
#94

zzr94092 skrev:
Du måste fått nållager..

Det får inte vara "hål" igenom boxen..svårt att avgöra på en bild hur det är,inga större pengar att köpa en ny,inte så värst kul att det läcker vid uppstart,riva lådan,koppling,svänghjul,

uhlin skrev:

RandomMaister skrev:
Det här känns inte rätt??
En bricka ligger löst och själva insatsen är även den lös??
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-749c43257f9b4180d3c11509010a2614.jpg

Nya packningen hamnade även lite snett först så blev en liten skada till höger. Är den skrot eller bör det hålla tätt?

Den borde hålla tätt då den tätar längre in, men skulle nog ändå satsa på att få dit en annan när det ändå är nere.

Inget kul om det blir läckage pga. detta. onödigt jobb så att säga.

Men som sagt... TROR det kan va tätt

Apropå nållagret måste det va helt fel du fått

Det ni kallar nållagret har jag inte rört, det satt innan. Märkte detta nu.

Ok får bli en ny tätning smile Kan använda den nuvarande som slagdon

RandomMaister
28 juni · 325 Inlägg
#95

Del 4 - Fortsatt Rengöring och Lackering!

Nu börjar jag bli riktigt sugen på att få montera ihop denna motor igen, så det vara bara att köra på med att rengöra, och slipa ner massa komponenter! smile
Fick hjälp av sambon, det tackar jag enormt för! big_smile

Slipade ner oljetråget och transmissionskåpan, m.m! La lite rostskyddsfärg så får det härda över natten, så blir de motorlack imorn! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-836e1dd01f201eac78db65a11414ae34.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-df4d94d83adff2a342217ef91074a6b3.jpg

Sen gav jag mig på startmotorn. Den måste ju renoveras. Jag har inte kollat till solenoiden, men tänkte att jag kan väl ge mig på att byta kol iallafall! Första gången såklart, så har lite dålig koll. Är dessa kol nitade?
Den med utstickande kontakt fattar jag, ta bort gummiring och sen dra ut, men de andra?
Dessa kol mätte jag till 16x11x6mm, där 11mm är det slitna. Jag gissar att det är dessa jag ska ha, för kan inte hitta någonting som ska passa kadett C 1.2S. Denna ska passa Kadett City 1.2S iaf..
https://www.startmotor.se/item/801%2035 … tmotorkol/
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e29bf95b065cfae2e0256162e3478d30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1364e392bfd148046d6e14895c2ebf6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-09f8ed433a434c5b7d1aecc4a352101e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ccd9d5dca621cee6e2504d4d4cc27a58.jpg
Denna bälg är ju jättefin.. NOT! Kan det störa solenoiden?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c6004b6bb8527d68c2c489fad0df2f23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-20e5a8ffe55c77ec6b8b5f8d255c7dcd.jpg

Ska kika nogrannare på startmotorn imorgon. Ska bli riktigt kul att äntligen få lacka lite prylar så sakerna blir fina igen! big_smile

RandomMaister
28 juni · 325 Inlägg
#96

uhlin skrev:

RandomMaister skrev:
Det här känns inte rätt??
En bricka ligger löst och själva insatsen är även den lös??
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-749c43257f9b4180d3c11509010a2614.jpg

Nya packningen hamnade även lite snett först så blev en liten skada till höger. Är den skrot eller bör det hålla tätt?

Den borde hålla tätt då den tätar längre in, men skulle nog ändå satsa på att få dit en annan när det ändå är nere.

Inget kul om det blir läckage pga. detta. onödigt jobb så att säga.

Men som sagt... TROR det kan va tätt

Apropå nållagret måste det va helt fel du fått

RandomMaister skrev:

zzr94092 skrev:
Du måste fått nållager..

Det får inte vara "hål" igenom boxen..svårt att avgöra på en bild hur det är,inga större pengar att köpa en ny,inte så värst kul att det läcker vid uppstart,riva lådan,koppling,svänghjul,

uhlin skrev:

RandomMaister skrev:
Det här känns inte rätt??
En bricka ligger löst och själva insatsen är även den lös??
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-749c43257f9b4180d3c11509010a2614.jpg

Nya packningen hamnade även lite snett först så blev en liten skada till höger. Är den skrot eller bör det hålla tätt?

Den borde hålla tätt då den tätar längre in, men skulle nog ändå satsa på att få dit en annan när det ändå är nere.

Inget kul om det blir läckage pga. detta. onödigt jobb så att säga.

Men som sagt... TROR det kan va tätt

Apropå nållagret måste det va helt fel du fått

Det ni kallar nållagret har jag inte rört, det satt innan. Märkte detta nu.

Ok får bli en ny tätning smile Kan använda den nuvarande som slagdon

Kan det vara detta som är dåligt? Hur byter jag detta?
http://norrakust.se/sv/asconamanta-ab-k … 01200.html

zzr94092
29 juni · 2 902 Inlägg
#97

Dom där kolen var verkligen slut.. Ser ju ut som om nållagret ligger löst och utan nålar!! Hur ser ingående axeln ut på växellådan?

Senast redigerat av zzr94092 (29 juni )

RandomMaister
29 juni · 325 Inlägg
#98

zzr94092 skrev:
Dom där kolen var verkligen slut.. Ser ju ut som om nållagret ligger löst och utan nålar!! Hur ser ingående axeln ut på växellådan?

Ja verkligen!

Här ser du ingående axeln på lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-10d5917e94d0cdefc21a27d41e689799.jpg

zzr94092
29 juni · 2 902 Inlägg
#99

Tänkte om det var skador på lagerläget på axeln,iom,att nållagret ser ut som det gör,lite svårt att se på bilden,men hur känns tappen? Köp en ny start istället,är kolen så nedgångna så är starten slut för övrigt åxxå..Detta är allt orsaken till att den inte vill starta ibland..Såg lite bättre på bilden med nållagret,det är ju fullständigt skrot.!!

Senast redigerat av zzr94092 (29 juni )

RandomMaister
29 juni · 325 Inlägg
#100

Del 5 - Lackering och startmotor

Idag var det dags för lite lackering på de grundade delarna! Riktigt kul att äntligen få hantera rena och fina prylar! wink

Jag använda Biltemas Motorlack Silver, får se hur bra det håller! Blev fint iaf! big_smile
Kommer inte lackera förgasaren just nu, då jag planerar att renovera den i vinter, så tar lackeringen då istället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-461584564ead4408ec0fc617b77caca4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9b4b944414134768245970b437d5c976.jpg
Installerade brytarlös tändning också! Blir intressant att se hur det blir! smile
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e7b2bd895fa7f93b86d30ea10c6b4983.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-af0578142c15c6ec993a335518f4af9e.jpg
Här är startmotorns solenoid, ena "stiftet" var riktigt svart och fult. Rengjorde det och ruggade upp utan på all koppar, men med tanke på hur kolen ser ut, och att jag verkligen inte är sugen på att ta isär det(verkar va nitat o jävlit) så kanske det lutar mot en ny startmotor hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c7f08c457c51136882e102fc74d11241.jpg

Juste! Tänkte mig sätta dit oljetråget med ny packning, men det ville sig inte! Tryckte ner korkpackningen så mycket jag kunde i springorna, men tråget ville inte iallafall. Har jag fått för tjock packning? Den är i kork och i 4 delar.(På ena bilden ser det ut som packningar ska ner mer på ena sidan, men det är bara bilden som är tagen sne. Den är i botten..)
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ee883ab9d9a7d6b2c0372f691da4da5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a63e7249ae999708dd1e0bce8cac2c1d.jpg

Köpte en ny väggtavla och lite backar, för prylar till garaget också smile Hade så jävlit med massa verktygslådor innan o fyfan va drygt de e o hitta grejjer! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fff5490c52e3bec20b4a71308e082a70.jpg

Imorrn står följande på agendan:
- Lackering Växellåda(Silver)
- Lackering motorblock(Röd)
- Få ut nållager(Brödmetoden lär väl funka? smile )
- Rengöra i motorutrymmet

Trevlig Kväll! Skål!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang